KUCHYŇA 2. mája (WEBNOVINY) – Rezort obrany hľadá aj iné možnosti pokračovania slovenského bojového letectva, než je využívanie dlhoročne zaužívaných stíhačiek Mig-29.
Pripustil to minister obrany Martin Glváč počas dnešného krstu dvoch malých dopravných lietadiel L-410 na leteckej základni v Kuchyni na Záhorí, ktoré obstarali za 9,8 milióna eur a nahradili nimi dvojicu starých lietadiel rovnakého typu.
Glváč pripomenul, že minulý rok dali oveľa viac peňazí na prevádzku a údržbu stíhačiek (33 miliónov eur), než na kúpu dvojice dopravných lietadiel. „Aby sme dokázali zabrániť katastrofe, ktorú pre nás predstavovala dojednaná abonentná zmluva (na prevádzku lietadiel MiG-29 – pozn. SITA) z roku 2010,“ povedal minister.
V krátkom čase chce informovať verejnosť, čo bude ďalej s bojovým nadzvukovým letectvom. „Sme na rázcestí, či pokračovať tak, ako je to nadstavené, alebo sa poobzerať po niečom inom,“ pripustil Glváč. V súčasnosti rokujú, výsledok zatiaľ nechce predbiehať.
Obrazom: Predstavenie nových armádnych lietadiel L-410
Milióny na údržbu
Životnosť draku (trupu) lietadla majú niektoré slovenské stíhačky MiG-29 do roku 2025. Do lietadiel však musia ročne dávať mnoho miliónov na údržbu a výmeny jednotlivých dielov lietadla, napríklad aj motorov, ktorým sa končieva stanovená životnosť v rokoch, alebo po odlietaní hodín.
Len na tieto veci išlo podľa abonentskej zmluvy vlani 18 miliónov eur. „Treba si zrátať, čo nás stojí letová hodina a či neexistuje lacnejšie riešenie. My stále sa snažíme a jednáme aj s ruskou stranou, ale samozrejme, budeme jednať aj so všetkými ostatnými a hľadať aj iné možnosti,“ konštatoval Glváč. Podrobnosti by chce zverejniť asi o dva týždne.
Vo štvrtok krstené dopravné lietadlá L-410 pomenovali podľa miest na Záhorí – Rohožník a Pernek. Podobne aj dve lietadlá, ktoré kúpili v roku 2009, dostali meno Malacky a Kuchyňa.
Jedno z nových lietadiel je vybavené na dopravu sediacich pasažierov, druhé na výcvik výsadkárov. Doplnili tak lietadlá pripravené na prepravu zranených a tovaru. Už predtým mali vojaci aj staršie lietadlá tohto typu na prepravu pasažierov, ich celkový počet zostává stále sedem kusov.
Lietadlá sú začiatok lepšej budúcnosti
Nákup, resp obmenu nových lietadiel za staré lietadlá rovnakého typu, kritizoval exminister obrany Ľubomír Galko (SaS).
Súčasný minister obrany Glváč (Smer-SD) však argumentuje, že lietadlá sú začiatkom lepšej budúcnosti. Mohli ich kúpiť vďaka škrtom nákupov IT techniky, ktorými boli v rezorte zahlcovaní. „To boli milióny eur. Toto tu zostane a bude slúžiť tomu, čo má. Tým pádom vzdušné sily budú lepšie vybavené a môžu cvičiť,“ tvrdil počas krstu Glváč, podľa ktorého kúpou lietadiel len naplnil požiadavky vzdušných síl armády. „Musím veriť tomu, že ozbrojené sily žiadajú naozaj to, čo potrebujú,“ dodal.
Galko v minulosti pripomenul dokument, ktorý bývalá vláda Ivety Radičovej schválila v roku 2011, a uvádza sa v ňom, že ozbrojené sily potrebujú štyri lietadlá L-410. „My sme nežiadali navýšenie. Sedem lietadiel sme mali pred tým a sedem lietadiel chceme aj teraz,“ povedal veliteľ vzdušných síl Miroslav Korba.
Náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Peter Vojtek vysvetlil, že pri obnove leteckého parku L-410 bola prvoradou otázka bezpečnosti. Galko tvrdil že vedenie rezortu obrany „kŕmilo“ verejnosť nezmyslami o tom, ako sa na lietadlách cvičí, ako sú využité v prospech vojakov, ako na ne máme potrebnú logistiku. Lietadlá podľa jeho slov nevozia vojakov, „ale si v nich minister obrany a vysokí vojenskí hodnostári vozia svoju maličkosť„.
Dolet lietadlá L-410 je 1 500 kilometrov, lietadlá vyššej triedy, ktorými zvyčajne lieta aj verejnosť na dovolenky, majú dolet viac ako päťtisíc kilometrov. „Tento typ je úplne štandardným dopravným prostriedkom v ostatných armádach, majú ich dokonca Američania,“ argumentoval dnes Vojtek. Podľa jeho slov pri krátkych letoch nebudú využívať veľké lietadlá, ale také, čo sú na to určené – lacnejšie a menej náročné lietadlá. „Jedno toto lietadlo (L-410) s kompletnou výbavou, ktorá má dnes úplne špičkové parametre a vylučuje v maximálnej možnej miere zlyhanie posádky, stálo päť miliónov eur. Ja som zachytil informáciu, že jedna električka pre Bratislavu bude stáť 3,5 milióna eur, skúste si to porovnať,“ povedal.
Korba dodal, že s novými lietadlami sú schopní plnohodnotne lietať aj na civilné letiská v rámci celej EÚ, resp. sveta. „Ja som presvedčený, že na úlohy, ktoré potrebujeme my plniť, je to lietadlo najvhodnejšie, aj vzhľadom k cene, aj vzhľadom k bezpečnosti,“ dodal Korba.
Armádu čoskoro začne tlačiť čas v prípade taktických dopravných lietadiel. Už v roku 2014 sa má totiž skončiť životnosť lietadla An-26, ktoré by bolo potrebné nahradiť novým strojom. Už za prvej Ficovej vlády sa uskutočnil tender na nové lietadlá, v ktorom zvíťazil taliansky výrobca C-27J Spartan, ale pre nedostatok peňazí ich zatiaľ nekúpili.