BRATISLAVA 9. marca (WEBNOVINY) – Súčasné vedenie ministerstva dopravy trvá na tom, že predošlý šéf rezortu Ľubomír Vážny (Smer-SD) bol veľmi zlým hospodárom. Súčasnému ministrovi Jánovi Figeľovi a jeho spolupracovníkom totiž stačilo sedem mesiacov od minulého leta na to, aby zodpovedným prístupom k verejnému obstarávaniu a prehodnotením starých zmlúv z obdobia Vážneho ušetrili vyše 50 mil. eur, uvádza sa ďalej v stanovisku ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Poslanec parlamentu Vážny v utorok uviedol, že rezort dopravy pod vedením Figeľa mal ušetriť iba 1,8 mil. eur.
„Ľubomír Vážny zavádza a pletie si hrušky so slivkami. Suma 1,8 mil. eur, na ktorú sa odvoláva, že ju získal priamo od ministra dopravy Jána Figeľa, sa týkala úspor len cez elektronické aukcie,“ konštatoval rezort dopravy. Podľa neho išlo o interpeláciu Vážneho ohľadne elektronických aukcií a nie o celkovú ušetrenú sumu v rezorte dopravy. Ani tento údaj z konca minulého roka však už nie je aktuálny, keďže len Železničná spoločnosť Cargo, a.s. na elektronických aukciách ušetrila zhruba 2,3 mil. eur.
Suma 1,8 mil. eur podľa exministra dopravy a súčasného poslanca parlamentu Vážneho vychádza z odpovede na interpeláciu z 15. februára a je to aktuálny oficiálny údaj, ktorý predložilo ministerstvo dopravy. „Rezort dopravy by však mal od tejto úspory odpočítať škody, ktoré nové vedenie spôsobuje. Odhad je, že po zastavení výstavby diaľnic vo veľkom stavebníctve ubudne 15 tis. zamestnaných vrátane multiplikačného efektu a minimálne dve tretiny z nich budú v roku 2011 až 2013 problémom sociálnej siete,“ uviedol Vážny pre agentúru SITA v reakcii na vyjadrenie ministerstva dopravy. Za nezanedbateľný označil aj fakt, že cena stavebnej produkcie sa časom zvyšuje a čím neskôr práce začnú, tým budú drahšie. Figeľov predchodca sa odvolal aj na výsledky analýzy Výskumného ústavu dopravného, a.s. Podľa nej celkové ročné straty pre hospodárstvo zo zastavenia prvého projektu PPP dosahujú 127 mil. eur a v prípade tretieho projektu PPP 169 mil. eur. „V sume sú zahrnuté straty z mýta, škody pri dopravných nehodách a straty z prevádzkových nákladov,“ dodal.
Ministerstvo dopravy bolo podľa svojho vyjadrenia prekvapené, ako sa v minulostI „nehorázne prehajdákali peniaze občanov“. V čase Vážneho, tvrdí terajšie vedenie ministerstva, sa v rezorte a na podriadené organizácie „napojilo mnoho pijavíc, ktoré vysali z vrecák daňových poplatníkov milióny eur“. „My sme sa rozhodli proti tomu rázne zakročiť. Aj preto môžeme o niečo ľahšie splácať napríklad obrovské dlhy železníc, ktoré pán Vážny neriešil. Ušetrené peniaze sa dajú použiť na opravu niekoľkých stoviek kilometrov ciest prvej triedy či na iné projekty, ktoré poslúžia bežným ľuďom a nie iba privilegovaným politickým mecenášom,“ uzavrelo ministerstvo dopravy.
Vážny tvrdí, že rezort dopravy sa nepripravil na jarnú údržbu. „Projekt obnovy ciest prvej triedy, ktorý s veľkou pompou minister Figeľ predstavuje, bol pripravený a tendrovaný už v minulosti. Tesne pred voľbami nariadil Úrad pre verejné obstarávanie zrušiť súťaž vypísanú v marci 2010 s rovnakým objemom 100 kilometrov ciest prvej triedy,“ uviedol ďalej exminister dopravy. Zároveň sa spýtal, prečo rezort dopravy doteraz nekonal a po zrušení pôvodnej súťaže na obnovu ciest prvej triedy nezačal znova obstarávať ich opravu. Stav týchto ciest sa pritom podľa neho rapídne zhoršil. Ich oprava má byť spolufinancovaná zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Minister dopravy Ján Figeľ na tlačovej besede v utorok informoval, že štátne spoločnosti v pôsobnosti rezortu za posledných sedem mesiacov ušetrili vyše 50 mil. eur. Umožnilo to zavedenie elektronických aukcií, zrušenie či prehodnotenie nevýhodných zmlúv z minulosti na dodanie tovarov, služieb a prác, ako aj redukcia v administratíve. Najviac peňazí ušetrila Železničná spoločnosť Cargo, a to 30 mil. eur. Úspory v Železniciach Slovenskej republiky vďaka prijatým opatreniam dosiahli 5,6 mil. eur. Výstavba ďalšej časti nového terminálu na bratislavskom letisku by mala byť lacnejšia o 4 mil. eur, pričom letisko ušetrilo aj ďalších 600 tis. eur. Slovenská pošta, a.s. ušetrila 4,2 mil. eur, Národná diaľničná spoločnosť, a.s. 3,4 mil. eur a Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. 1,8 mil. eur. Samotné ministerstvo dopravy dokázalo od minulého leta ušetriť 1,75 mil. eur, z toho 950 tis. eur dosiahli úspory v rámci zníženia počtu zamestnancov.