Rebríček politikov influencerov. Kto na sociálnych sieťach predbehol premiéra?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
PREZIDENTKA: Stretnutie troch najvyšších činiteľov
Prezidentka Zuzana Čaputová a minister financií Igor Matovič. Foto: archívne, SITA/Ľudovít Vaniher.

Sociálne siete sú dôležitým prostriedkom komunikácie aj pre slovenských politikov a politické strany. Katedra komunikácie zverejnila rebríčky, ktoré prezrádzajú, kto v online priestore najviac zaujal.

V roku 2020 sledovala takmer 200 profilov a monitorovala činnosť členov vlády, poslancov Národnej rady SR či stránky ministerstiev na sociálnych sieťach.

Ministerstvá

Spomedzi ministerstiev malo najviac, konkrétne 741 993 interakcií – teda lajkov, komentárov a podobne -, ministerstvo zdravotníctva, pod čo sa určite podpísala pandémia koronavírusu. Zástupcovia Katedry však vyzdvihli aj profesionálny prístup k tvorbe obsahu.

Na druhom mieste skončilo ministerstvo obrany so 153 912 interakciami a top trojku uzatvára ministerstvo vnútra s počtom 118 032.

Politické strany

Z politických strán má prvenstvo profil hnutia OĽaNO, ktoré zaznamenalo 3 201 755 interakcií. Predbehlo tak strany Smer-SD (1 232 700 interakcií) a Sme rodina (1 102 550 interakcií).

Spoluzakladateľ Katedry Gabriel Tóth uviedol, že značnú časť na úspechu OĽaNO má aj sponzoring príspevkov.

„Napríklad na sponzoring videa o tom, že Bödör je vo väzbe minuli viac ako tritisíc eur a len platene sa na Facebooku zobrazilo takmer miliónkrát. Bežne na jednotlivé sponzorované príspevky dávajú od 500 do 1 000 eur,“ ozrejmil na svojom profile.

Zdôraznil aj fakt, že OĽaNO vyčleňuje pomerne vysoké financie na propagáciu aj po skončení predvolebnej kampane. Vlani minulo celkovo 129-tisíc eur, pričom od marca to bolo vyše 60-tisíc eur.

Opakom je napríklad SaS, ktorá po voľbách dáva na reklamu mesačne pár stoviek eur. „Inak celkovo všetky sledované politické profily na Slovensku dali v minulom roku 511-tisíc eur do facebookových reklám,“ uviedol Tóth.

Podčiarkol fakt, že ide len o označenú politickú reklamu a vychádzal z verejne dostupných dát v knižnici reklám.

Politici

Igor Matovič nie je len na čele vlády SR, ale aj rebríčka dominantnosti jej členov na Facebooku. „Facebookový profil nového premiéra popiera všetky marketingové poučky o spravovaní sociálnych sietí a napriek, či možno práve preto, dosahujú jeho príspevky tisíce či desaťtisíce interakcií,“ píše sa v analýze Katedry.

Vlani Matovičov profil registroval 6 370 753 interakcií. Premiér zvykne na svojom profile kritizovať opozíciu či dokonca koaličných partnerov, ale tiež ohlasovať zásadne rozhodnutia kabinetu.

Po ňom nasleduje minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) s 971 875 interakciami a minister práce Milan Krajniak (Sme rodina) s 529 114 interakciami.

Spomedzi všetkých politikov však Matoviča predbehol poslanec strany Smer – SD Ľuboš Blaha, ktorý mal 6 589 704 interakcií, čo je o 218 951 viac oproti spomínanému premiérovi. „Symbolicky tak ukazuje, že na sociálnych sieťach sa stále najviac darí hejtovaniu, dezinformáciám a klamstvám,“ komentuje Katedra.

Médiá už viackrát upozornili, že opozičný poslanec Blaha cez svoj profil šíril lži a hoaxy. Napríklad, keď tvrdil, že Andrej Kiska vedel, akú dokrútku mu pustia v relácii Na telo v televízii Markíza. Tiež šíril hoax o tom, že prezidentka Zuzana Čaputová osvetlila Prezidentský palác na dúhovo, aby podporila LGBTI komunitu. V skutočnosti išlo o skúšku svetiel.

Za Blahom sa v rebríčku na tretej priečke umiestnil bývalý premiér Peter Pellegrini (Hlas-SD) s počtom 5 587 210.

Instagram patrí prezidentke

Okrem Facebooku slovenskí politici značne využívajú aj Instagram, kde patrí prvenstvo prezidentke Čaputovej. Hlava krajiny „nazbierala“ za minulý rok celkovo 4 220 877 interakcií.

Druhé miesto obsadil Matovič (923 898) a tretie Pellegrini (657 081).

Autori rebríčkov upozorňujú, že interakcie nie sú jediným a často ani najdôležitejším parametrom úspechu politickej komunikácie.

„Časť politikov sa môže zameriavať na odlišné ciele, od zbierania mailových adries až po ,nosenie´ trafficu na svoj web. Navyše, interakcie automaticky neznamenajú pozitívny feedback, časť z nich tvoria aj negatívne komentáre či reakcie,“ uviedli na svojej webstránke.

Ako verejný a merateľný indikátor však sprostredkúvajú obraz o počte zasiahnutých používateľov sociálnych sietí a ich spätnej väzbe.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Gabriel TóthIgor MatovičJaroslav NaďĽuboš BlahaMilan KrajniakNorbert BödörPeter PellegriniZuzana Čaputová
Firmy a inštitúcie Hlas - sociálna demokraciaKatedra komunikácieMO Ministerstvo obrany SRMV Ministerstvo vnútra SRMZ Ministerstvo zdravotníctva SRNárodná rada SROĽANOSaSSme rodina