BRATISLAVA 11. decembra 2017 (WBN/PR) – Ako bude vyzerať bankovníctvo budúcnosti? Bude bezhotovostné? S pobočkami alebo bez nich? Na týchto otázkach pracujú banky na celom svete.
Takto sa zamýšľa vo svojom článku rakúsky denník Oberösterreichische Nachrichten a obratom dodáva, že v Bratislave sa podobnými otázkami zaoberá banka, ktorá sa nebojí experimentovať. Článok vyšiel po tom, ako v novembri navštívili predstavitelia rakúskej tlače Bratislavu, aby sa zoznámili s inovatívnymi riešeniami Tatra banky. Osobne si vyskúšali mobilné platby, službu VIAMO, výber z bankomatu mobilom, demo verziu internetbankingovej aplikácie pre okuliare na rozšírenú realitu a zoznámili sa s overovaním cez hlasovú biometriu.
Načo karty, keď máme mobil
Novinárov najviac zaujala možnosť výberu peňazí z bankomatu mobilom. Denník Kurier vyzdvihuje jednoduchosť použitia služby slovami: „Potrebujete hotovosť, no zabudli ste si peňaženku? Žiadny problém. V Bratislave sa dajú peniaze z bankomatu vybrať pomocou smartfónu, plastová karta vôbec nie je potrebná.“
Klienti Tatra banky túto možnosť využívajú už niekoľko rokov. Stačí, ak si v mobile otvoria aplikáciu internetového bankovníctva, v menu si zvolia „Výber z bankomatu“ a zadajú požadovanú sumu. Zobrazí sa im šesťmiestny číselný kód, ktorý môžu do dvadsiatich minút prepísať do ktoréhokoľvek bankomatu banky. A hneď z neho vyjdú požadované bankovky.
Denník Österreich by privítal uvedenie služby aj na rakúskom trhu: „Vyberanie peňazí mobilom je mimoriadne praktické, no u nás (zatiaľ) nie je možné.“
Noviny Salzburger Nachrichten nastoľujú otázku už priamo v titulku: „Načo karty, keď máme mobil?“, pričom nečakajú na odpoveď čitateľov a rovno odpovedajú: „Mobilný telefón je naším neustálym spoločníkom a čoraz častejšie sa využíva na platenie a bankové transakcie.“
Mobil namiesto peňaženky
Redakcia denníka Kurier sa rozhodla otestovať aj mobilné platby, inovatívnu službu, ktorá rovnako ako výber z bankomatu mobilom ešte stále nie je dostupná rakúskym čitateľom: „Aby ste nemuseli vyberať debetnú či kreditnú kartu, dajú sa tieto „plastové peniaze“ prostredníctvom aplikácie elektronického bankovníctva uložiť v digitálnej forme do smartfónu.“
Denník Oberösterreichische Nachrichten ocenil nielen možnosť platiť mobilom priamo na termináli u obchodníka, ale aj ďalšie funkcionality aplikácie MobilePay: „Na mobile majú klienti uložené všetky bankomatové a kreditné karty, ktorých limit môžu kedykoľvek zvýšiť alebo znížiť. Zároveň sa dá kliknutím určiť, kde bude karta funkčná a kde nie. To uľahčuje blokovanie karty či zvýšenie bezpečnosti v zahraničí.“
V aplikácii si môžu klienti nastaviť maximálnu výšku denných limitov na svojich platobných kartách. Napríklad, ak nepoužívajú kartu na nákupy na internete, môžu si denný limit znížiť aj na 0 EUR a pri nákupe ho opäť zvýšiť. Pre prípad straty alebo krádeže karty obsahuje aplikácia aj možnosť jej zablokovania. Zaujímavou funkcionalitou online manažmentu kariet je spravovanie kontinentov, na ktorých je možné používať platobné karty. Napríklad, ak klienti bežne necestujú do krajín Ázie či Afriky, použitie platobnej karty na týchto kontinentoch jednoducho vypnú. Zmena všetkých týchto nastavení je bezplatná, Tatra banka aj týmto spôsobom zvyšuje bezpečnostné opatrenia.
Redakciu Salzburger Nachrichten zaujali okrem existujúcich služieb aj nové trendy v bankovníctve: „Tatra banka, dcérska spoločnosť Raiffeisen Bank International, objavuje budúce možnosti digitálneho bankovníctva. Experimentuje napríklad s demo verziou aplikácie k produktu HoloLens od spoločnosti Microsoft. V Tatra banke ju skúšajú s informáciami o bankovom účte alebo s možnosťou uskutočniť platbu.“
Mobilné bankovníctvo Tatra banky obstálo v teste rakúskych médií celkovo na výbornú. Veľkým prekvapením pre redaktorov bolo aj nastavenie vernostného programu, ktorý vnímajú ako silnú motiváciu pre klientov a správny strategický krok: „A aby bolo používanie najnovších aplikácií banky pre klientov lákavé, Tatra banka zaň na oplátku ponúka zníženie poplatkov za vedenie účtu. Je to finančné lákadlo, na aké sú rakúske banky ešte skúpe.“