BRATISLAVA 12. júla (WEBNOVINY) – Minister školstva Peter Pellegrini (Smer-SD), ktorý je v úrade necelý týždeň, chce robiť zmeny v úrade. „Ja si predstavujem fungovanie rezortu inak, ako som ho našiel,“ vyhlásil po stredajšom rokovaní vlády, ktoré po prvý raz absolvoval ako šéf rezortu školstva.
Dodal, že najprv si musí na ministerstve upratať. Podľa neho sa totiž nedá riadiť úrad, ktorý svojou štruktúrou nezodpovedá organizácii typu ministerstva. Šéf rezortu školstva tiež po nástupe do úradu zistil, že proces zabezpečovania učebníc pre školy na september je v sklze.
V lete budú na ministerstve upratovať
Pellegrini chce na ministerstve upratovať počas leta. „Budem musieť preskupiť zodpovednosť pod jednotlivých štátnych tajomníkov, vyčleniť to, čo patrí do úloh vedúcej služobného úradu. Budem musieť zmeniť celkovo procesy, pretože postrádam tam nejakú jasnú hierarchiu v riadení,“ povedal.
Pellegrini sa bude zaoberať aj zlučovaním ústavov a organizácií spadajúcich pod rezort školstva, ktorých je podľa neho priveľa.
Časť peňazí, napríklad aj na zvyšovanie platov učiteľov, chce nájsť priamo na ministerstve – na prevádzke a zrušením neefektívnych činností. Dodal, že procesy nechce brzdiť a nemieni sa s rezortom oboznamovať pol roka a nič nerobiť.
Minister školstva Peter Pellegrini (Smer-SD) chce obnoviť diskusie o legislatívnych zmenách v kľúčových školských zákonoch. „Opäť zvolám všetky zúčastnené strany, ktorých sa dotýkajú tieto zákony,“ vyhlásil minulotýždňovom rokovaní vlády šéf rezortu školstva. Podľa toho, ako bude prebiehať diskusia, zváži, či niektoré návrhy prerobia.
Diskusiu o pripravovaných zmenách v školstve odštartoval ešte Pellegriniho predchodca Dušan Čaplovič (Smer-SD). Zámery, z ktorých chcel rezort pri úpravách v zákonoch vychádzať, poslal združeniam a organizáciám v školstve na pripomienkovanie. Zmeny však už Čaplovič presadiť nestihol, lebo po viac ako dvoch rokoch vo funkcii podal demisiu. „Nanovo obnovím diskusie o legislatíve, pretože aj v utorok na rektorskej konferencii som zistil, že nie všetko je ešte predrokované,“ povedal dnes Pellegrini.
Čaplovič mal mnoho plánov
Rezort školstva pod Čaplovičovým vedením plánoval napríklad podľa materiálov na diskusiu meniť financovanie v školstve, odobrať časť peňazí súkromným školám, posilniť napríklad právomoci školskej inšpekcie pri vyraďovaní škôl zo siete či ustanoviť v zákone, že materské školy budú prijímať deti podľa svojich kapacitných možností, ktoré ale už niekoľko rokov nie sú dostačujúce, ale aj mnohé ďalšie zmeny.
Šlo však len o zámery, ktoré ešte neboli spísané do paragrafovej formy návrhov noviel zákonov. Tie chceli po diskusii zverejniť na jeseň. Nový minister teraz hovorí, že diskusie o legislatívnych zmenách obnoví.
„Urobíme všetko pre to, aby sme na jeseň otvorili vážnu diskusiu a začali predstavovať reálne kontúry nových legislatívnych zmien,“ povedal Pellegrini. Zmeny však majú podľa neho ešte čas aj po septembri 2014, pretože ich účinnosť väčšinou kopíruje začiatok školského roka, a teda september 2015 by stihli aj pri nejakom časovom posune.
Nového ministra zaujímajú učebnice
Do úradu nastúpil Pellegrini z postu štátneho tajomníka ministerstva financií minulý štvrtok po tom, čo jeho predchodca Dušan Čaplovič (Smer-SD) podal demisiu. Hneď po vymenovaní do funkcie vyhlásil, že sa ako prvé spýta na učebnice a či budú v septembri zabezpečené.
„Nie som momentálne najšťastnejší z toho, čo som zistil. Časť učebníc už síce bola expedovaná, časť učebníc už bola aj distribuovaná, na časti objednávok sa práve pracuje. Ale zistil som, že nie všetko je zabezpečené na sto percent a ja budem musieť tento a budúci týždeň prijímať zásadné opatrenia tak, aby k 1. septembru gro učebníc, ktoré si školy objednali, v školách mali,“ povedal Pellegrini. Podľa neho časť procesu pri zabezpečení učebníc mešká.
Zmeny v školstve plánuje Pellegrini robiť postupne a nedajú sa podľa neho robiť zo dňa na deň. „Ja mám pred sebou necelé dva roky, takže budem rád, ak vôbec zmeníme smerovanie rezortu, skvalitníme servis, ktorý je našou povinnosťou poskytovať školám a pedagógom,“ povedal. Podľa jeho slov ale urobí všetko pre to, aby sa zlepšilo povedomie o školstve ako takom, výsledky absolventov a postavenie učiteľov.