BRATISLAVA 17. decembra (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) nasadzuje do prevádzky dvanásť nových vlakov, z toho päť elektrických poschodových a sedem dieselmotorových.
Ide o prvú časť z dodávky 29 moderných vlakových súprav (deväť elektrických a dvadsať motorových) v rámci druhého projektu na nákup vlakov pre prímestskú a regionálnu dopravu v integrovanom dopravnom systéme v okolí Bratislavy a Košíc. Štátny vlakový osobný dopravca v stredu predstavil na Hlavnej stanici v Bratislave dve súpravy.
Všetky nové vlaky budú financované zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Doprava. Celkové náklady na ich dodanie predstavujú 164 miliónov eur. Nenávratný finančný príspevok dosahuje vyše 156 miliónov eur, z toho 85 percent bude uhradených z Kohézneho fondu Európskej únie a päť percent zo štátneho rozpočtu.
RegioJet pre poruchu zrušil spoj do Košíc, ľudí odškodní
IC vlaky sa v prvý deň boja s RegioJetom zaplnili spolovice
Vlaky zadarmo berú autobusárom ľudí, hrozí rušenie spojov
Zvyšné výdavky z celkových nákladov zaplatí ZSSK. Ďalších sedemnásť nových vlakov v novom projekte musí byť dodaných najneskôr do augusta 2015, aby mohli byť preplatené z európskych peňazí. Elektrické vlaky s kapacitou 307 miest na sedenie a 333 na státie dodáva Škoda Vagonka Ostrava a dieselmotorové vlaky s kapacitou 177 miest na sedenie a 140 na státie vyrába ŽOS Vrútky.
Železnice získajú desiatky nových vlakov
„Do konca augusta budúceho roku budú určite dodané všetky vlaky, do konca apríla jedna časť a do konca augusta druhá časť,“ potvrdil generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. Elektrický poschodový vlak stojí zhruba deväť miliónov eur a motorový približne štyri milióny eur. „Dodávatelia pristúpili na zmenu termínov o dva až tri mesiace dopredu, takže budeme mať istotu, že budú dodané a financovateľné z eurofondov,“ uviedol Gábor s tým, že s termínmi dodávok vlakov nie sú problémy.
V prvom už uzavretom projekte obnovy vozového parku pre prímestskú a regionálnu železničnú osobnú dopravu získala ZSSK do minulého roku 32 nových vlakov, z toho desať elektrických poschodových, desať poschodových push – pull (ťahaný – tlačený) a dvanásť dieselmotorových vlakov. Súčasťou projektu v celkovej hodnote 231 miliónov eur bola aj úprava dvanástich rušňov. Výška nenávratného finančného príspevku zo zdrojov EÚ a štátu dosiahla 177 miliónov eur.
Z oboch projektov tak ZSSK získa spolu 61 nových vlakov. „Bude to znamenať, že viac ako 50 percent regionálnej dopravy bude v nových vlakoch hodných tretieho tisícročia. V novom programovom období 2014 až 2020 máme alokovanú čiastku ďalších 200 miliónov eur na nákup ďalších 35 vlakov,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Priemerný vek vozňov sa má znížiť
Celkový počet nových vlakov by sa tak priblížil k stovke v roku 2017. „A to by znamenalo, že dve tretiny regionálnej dopravy sa budú realizovať takýmito modernými vlakmi. Kvalita dopravy sa zvyšuje z roka na rok práve vďaka eurofondom,“ uviedol minister. Takmer stovka nových vlakov by tak mala stáť asi šesťsto miliónov eur. „Taká suma sa nikdy v takom krátkom období neinvestovala do vozového parku. Železničný vozový park bol dlhé roky zanedbávaný,“ dodal Počiatek.
Priemerný vek vozňov ZSSK je 22 rokov a rušňov 23 rokov. Po dodaní nových vlakov do roku 2017 by sa mal priemerný vek vozňov znížiť na dvanásť rokov. „Vozne majú životnosť tridsať rokov a keď ich dobre udržiavate, tak aj viac,“ uviedol Gábor.
ZSSK navyše plánuje nakúpiť aj desať nových osobných vozňov a modernizovať tridsať vozňov. Celkové náklady dosahujú vyše 39 miliónov eur, z toho nenávratný finančný príspevok z EÚ a štátneho rozpočtu by mal byť viac ako 37 miliónov eur.