BRATISLAVA 25. júna (WBN/PR) – V týchto dňoch finišujú prípravné práce na vyhlásenie medzinárodnej architektonicko-urbanistickej súťaže na stvárnenie novej podoby bloku okolo Kamenného námestia. Vyhlasovateľom súťaže budú spoločnosti Lordship (SK Centre) a Tesco Stores SR spolu s hlavným mestom Bratislava. Námestie a jeho okolie už v minulosti Bratislavčania označili ako to, ktoré v hlavnom meste potrebuje zmenu najviac.
Procesu prípravy podkladov na vyhlásenie spomínaných súťaží predchádzala dohoda väčšinových vlastníkov pozemkov a budov v bloku, ktorý ohraničujú ulice Rajská, Dunajská a Špitálska. Tesco a Lordship podpísali vo februári tohto roka Zmluvu o spolupráci, súčasťou ktorej je aj dohoda na spoločnom postupe pri revitalizácii tohto územia.
„Spoločnosť Lordship už v minulosti opakovane deklarovala záujem transparentne riešiť budúcu podobu a revitalizáciu bloku Kamenného námestia. Ako najtransparentnejší spôsob verejnej diskusie o podobe priestoru preto vnímame verejnú medzinárodnú urbanisticko-architektonickú súťaž,“ dodáva Juraj Šaštinský, managing director Lordship pre SR a ČR.
Podľa Juraja Šaštinského bude medzinárodná súťaž dvojkolová a jej vyhlásenie predpokladá na jeseň tohto roka. Do tohto termínu musia byť schválené a uzavreté podmienky súťaže, ktoré štandardným spôsobom overí Slovenská komora architektov. Podmienky súťaže bude pripomienkovať aj hlavné mesto Bratislava. Okrem toho bude menovať zástupcov v hodnotiacej komisii. Očakávame, že garantom odbornosti za hlavné mesto bude hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrád. Dnes je však jasné, že zastúpenie v komisii bude medzinárodné a budú v nej nezávislí a renomovaní experti z oblasti architektúry, urbanizmu, krajinotvorby či verejnej zelene.
K vyhláseniu medzinárodnej architektonickej súťaže dlhodobo vlastníkov vyzýval aj Spolok architektov Slovenska (SAS). Naposledy koncom roka 2013 prezident a viceprezident SAS prof. Ján Bahna a prof. Štefan Šlachta vo svojej výzve napísali: „Vyzývame investora a magistrát k príprave medzinárodnej súťaže na riešenie areálu Kamenného námestia. Investor má skúsenosti s prípravou takejto súťaže. Je potrebné pripraviť kombinovanú súťaž s vyzvaním významných zahraničných a domácich ateliérov a prístupnú aj mladej generácii. Zahraniční architekti spolu s našimi prinesú určite nový pohľad na centrum Bratislavy. Súčasne je dôležité nominovať objektívnych a skúsených porotcov bez záväzkov k investorovi. Takto by mala z víťazných návrhov vzniknúť idea, ktorá by integrovala existujúce objekty do novej koncepcie a bola základom pre zmenu územného plánu zóny.“
O spoločnosti
Skupina Lordship sa sústreďuje na investície do nehnuteľností a developmentu v kancelárskom, obchodnom a hotelovom segmente. Svoju činnosť zahájila v roku 1989 vo Veľkej Británii. Pražská kancelária vznikla v roku 1991. Na Slovenskom trhu pôsobí od roku 2003. V Českej republike získala spoločnosť Lodrship niekoľko významných ocenení za stavby, ktoré realizovala. K najúspešnejším projektom patrí Jungmannova Plaza, Pankrác House, Brno Business Park, Domy Heroldovy sady či Obchodní dům Petrov.