BRATISLAVA 22. júla (WEBNOVINY) – Jednoduchosť, praktickosť a dobrá čitateľnosť sú podľa autorky Radany Lencovej niektoré z výhod jej nového písma Comenia Script, ktoré je podobné tlačenému písmu.
V Českej republike ho môžu školy používať so súhlasom rodičov ako alternatívne písmo, u nás sa o zmenách v štátnom vzdelávacom programe, ktoré by sa týkali druhu písma, neuvažuje.
Dobré skúsenosti s týmto písmom ale má napríklad bratislavská Cirkevná základná škola Narnia.
Nové písmo je podobné tlačenému
Autorkou nového písma, ktoré má pomôcť deťom s hendikepom, dysgrafikom či ľavákom, je Radana Lencová. Písmo je podobné tlačenému, jednotlivé písmená sa nespájajú.
„Má slúžiť ako základný písací tvar, ktorý bude obohatený o individuálne tendencie každého pisateľa, ktorý si písmo prispôsobí,“ uviedla pre agentúru SITA jeho autorka. Pripomenula, že písmo má vypracované ťahy pre pravákov i ľavákov, čo princíp klasického písma neumožňuje.
Pred dvomi rokmi o toto písmo prejavila záujem Cirkevná základná škola Narnia, ktorá odvtedy s Lencovou spolupracuje. „Pripravili sme napríklad písanky Comenia Script v slovenčite a iné didaktické materiály,“ dodala Lencová. Ďalší záujem o toto písmo Lencová zaznamenala od jednotlivých pedagógov z iných škôl.
Toto leto bude napríklad prednášať na letnej škole, ktorú organizuje nezisková organizácia Indícia. Na letnú školu sa prihlásilo 38 učiteľov a Indícia je v prípade záujmu pripravená organizovať aj ďalšie školenia.
Cirkevná ZŠ Narnia si nové písmo pochvaľuje. „Deti sa najprv učia písať veľké písmená a potom v druhej písanke prechádzajú na malé. Predtým deti písali do ôsmich písaniek, teraz im stačia dve,“ uviedla pre agentúru SITA koordinátorka pre I. stupeň Andrea Cinegová.
Písmo je jednoduché pre deti aj dospelých
Zdôraznila, že písmo je vhodné aj pre deti so špecifickými poruchami učenia. Je napájacie, čo je jednoduché pre deti i pre dospelých, ktorí naň prechádzajú. „Znamienka sa píšu hneď po napísaní písmena, nie až po dokončení celého slova. Písmo je čitateľné a zrozumiteľné. Deti sa nemusia učiť rôzne´kudrlinky´ a zvlášť individuálne spoje,“ dodala Cinegová.
Na toto písmo prechádzajú aj deti z vyšších ročníkov a celkovo deti na druhom stupni inklinujú k tlačenému písmu. Podľa nej sú spokojní aj rodičia ich detí, od ktorých škola získava súhlas hneď pri zápise prvákov.
V Českej republike sa toto písmo dva roky pokusne overovalo na 33 základných školách, až potom ho ministerstvo povolilo ako alternatívne písmo, s používaním ktorého musia súhlasiť rodičia detí. Slovenské ministerstvo o takýchto zmenách neuvažuje. „Takúto požiadavku sme nezaznamenali ani zo strany rodičov,“ dodal hovorca ministra školstva Michal Kaliňák.
V rámci štátneho vzdelávacieho programu sa kladie dôraz na používanie písmen písanej abecedy, najmä na čitateľné písanie písmen písanej abecedy. „Písanie je predovšetkým systémom uvoľňovacích cvikov na zlepšenie jemnej motoriky zápästia a prstov. Tlačené písmená kladú na jemnú motoriku ruky podstatne menšie nároky a túto alternatívu majú u nás možnosť využívať žiaci s oneskoreným vývinom a poruchou jemnej motoriky,“ dodal Kaliňák.