BRUSEL 24. júna (WEBNOVINY) – Nemecko predložilo nový návrh s cieľom zmierniť navrhovanú európsku legislatívu o automobilových emisiách, keďže Berlín sa snaží ochrániť svoj silný automobilový priemysel. Agentúru Reuters o tom informovali zdroje blízke rokovaniam.
„Návrhy zo strany Nemecka spôsobujú problémy a prichádzajú naozaj neskoro. Nie je isté, či sa nám podarí dosiahnuť dohodu,“ vyhlásil jeden z európskych diplomatov, ktorý si neželal byť menovaný.
V pondelok by malo byť posledné kolo rokovaní o definitívnej forme nových pravidiel, pričom v politickú dohodu dúfajú aj predstavitelia Írska, ktoré ešte do konca mesiaca predsedá EÚ a schválenie ekologickej normy si stanovilo za jeden z cieľov svojho vedenia únie.
Európska komisia navrhuje stanoviť priemernú hodnotu emisií oxidu uhličitého, ktoré vyprodukujú všetky autá predané v EÚ od roku 2020, na úroveň 95 gramov na kilometer (g/km). Každý výrobca pritom bude musieť splniť individuálny cieľ, ktorý bude do úvahy brať zloženie jeho ponuky a znižovanie emisií v minulosti. Nemecko ako celok sa v roku 2011 nachádzalo na hornom konci európskeho spektra s emisným priemerom 147 g/km. Výroba ekologickejších áut je okrem toho nákladná a generuje nižšie marže zisku, veľkí nemeckí výrobcovia ako BMW alebo Daimler sa preto snažia striktnejšie pravidlá s pomocou Berlína oddialiť.
Nezávislé prieskumy však ukazujú, že záujem spotrebiteľov o autá, ktoré spotrebujú menej paliva a tým pádom aj vyprodukujú menej emisií, so spomaľovaním ekonomiky stúpa. Štúdia britských výskumníkov zverejnená v pondelok tiež naznačuje, že vylepšenie automobilovej technológie by mohlo Európanom do roku 2030 priniesť úsporu 58 až 83 mld. eur ročne v nákladoch na pohonné látky. Do rovnakého času by vďaka nemu mohlo tiež vzniknúť 500 tis. až 1,1 mil. pracovných miest, a to po započítaní straty pracovných miest napríklad v ropnom priemysle.