Minister dopravy Arpád Érsek počas kontrolného dňa kritizoval zhotoviteľa za pomalý postup výstavby úseku D1 s tunelom Višňové.
Minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek počas kontrolného dňa na stavbe úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala v utorok vyslovil veľkú nespokojnosť s celkovým postupom prác. Zhotoviteľa kritizoval za pomalé napredovanie výstavby napriek tomu, že tunel Višňové nedávno prerazili v náhradnom letnom termíne, hoci s deväťmesačným meškaním.
Hrozí, že výstavba diaľničného úseku, ktorý mal byť hotový koncom budúceho roka, sa predĺži až do konca roka 2020. Minister žiada, aby boli do mesiaca navrhnuté akceleračné opatrenia.
Po dôraznej výzve zo začiatku leta na urýchlené prerazenie tunela Višňové prišiel minister dopravy opäť skontrolovať situáciu na stavbe diaľničného úseku. „V júni som sľúbil, že tomuto úseku budem venovať zvýšenú pozornosť a na jeseň skontrolujem zhotoviteľa. Dnes (v utorok) musím skonštatovať, že napriek dodržaniu v lete stanovených termínov som s celkovým postupom pri výstavbe veľmi nespokojný,“ povedal Érsek.
Stavia sa iba na dvadsiatich z vyše dvesto objektov
Na úseku D1 s tunelom Višňové sa podľa rezortu dopravy aktuálne stavia iba na dvadsiatich objektoch stavby z celkového počtu 226. Zhotoviteľ má pritom všetky potrebné povolenia na to, aby naplno rozbehol výstavbu na 75 objektoch. Teraz navyše nebol schopný vysvetliť, prečo sa nestavia na všetkých objektoch, kde je to možné.
„Preto som zadal generálnemu riaditeľovi Národnej diaľničnej spoločnosti úlohu, aby zriadil komisiu za účasti expertov zo strany NDS, nezávislého dozoru aj oboch zástupcov zhotoviteľa, ktorá navrhne postupy ako zdynamizovať stavbu, odstráni problémy, ktoré som tu dnes videl a minimalizuje meškanie, ktoré na stavbe v súčasnosti je,“ zdôraznil Érsek. Minister bude naďalej venovať stavbe zvýšenú pozornosť a sledovať jej vývoj v pravidelných intervaloch.
Výstavba za 410 miliónov eur bez DPH
Taliansko-slovenské združenie spoločností Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., stavia úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala (13,5 kilometra) od leta 2014. Zaviazali sa ho vybudovať za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur s DPH) pôvodne do konca roka 2019, ale vzhľadom na meškanie s prácami je pravdepodobné, že výstavba sa predĺži do konca roka 2020. Tunel Višňové (7,5 km) kompletne prerazili v prvý septembrový týždeň, čo bolo zhruba o deväť mesiacov neskôr oproti pôvodnému termínu koncom minulého roka.
Denne razili v priemere zhruba trinásť metrov
NDS tiež tlačí na zhotoviteľa, aby minimalizoval meškanie s výstavbou. Južná rúra tunela Višňové bola prerazená 28. augusta, severná prvý septembrový týždeň. Zhotoviteľ podľa NDS celkovo vyrazil 14 887 metrov oboch rúr tunela, je to o 3 500 metrov viac ako je dĺžka všetkých dvojrúrových tunelov v prevádzke a iba o 3 500 metrov menej ako dĺžka všetkých tunelov v SR.
„Razenie spolu trvalo 1 250 dní (od apríla 2015). Razilo sa non-stop. Spolu bolo vyvezených 1,6 milióna kubických metrov horniny. Použité boli dve metódy razenia, a to ADECO-RS (talianska tunelovacia metóda) a NRTM (nová rakúska tunelovacia metóda),“ uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Priemerne sa vyrazilo 12,75 metra denne, na tuneli pracovalo v priemere sto až 150 ľudí v dvoch smenách.
Za práce uhradili do júla tretinu nákladov
NDS uhradila zhotoviteľovi za práce do 31. júla 152,67 mil. eur bez DPH (37,3 % z celkovej zmluvnej ceny). Z toho za razenie tunela vrátane priečnych únikových ciest bolo vyfakturovaných 84,48 mil. eur bez DPH. „Zmluvná cena platí aj naďalej a nie je predpoklad jej navýšenia,“ priblížila Michalová. Cena za razenie samotného tunela spolu s priečnymi únikovými cestami je 93,37 mil. eur bez DPH (22,8 % zo zmluvnej ceny). Na stavbe aktuálne pracuje tristo robotníkov, 70 strojníkov a 150 technicko-hospodárskych pracovníkov. Výstavba úseku je spolufinancovaná zo zdrojov EÚ.
NDS tlačí na zhotoviteľa, aby znížil meškanie
„Okrem tunela prebiehajú práce aj na realizácii mostných objektov, oporných a zárubných múroch, preložkách inžinierskych sietí a konštrukčných vrstvách diaľnice. V križovatke Lietavská Lúčka sa realizujú práce na mostoch, oporných múroch, cestných objektoch a preložkách inžinierskych sietí,“ uviedla Michalová. NDS podľa nej využíva všetky zmluvné možnosti na vyvíjanie tlaku na zhotoviteľa, aby minimalizoval svoje meškanie a úsek stavebne dokončil do konca roka 2020 a následne by sa spustila skúšobná prevádzka.