NITRA 4. februára (WEBNOVINY) – Elektronické monitorovacie náramky v Nitre pravidelne využíva 25 až 30 osamelých dôchodcov. V mnohých prípadoch im už zachránili život. Po aktivácii náramku sa pevná telefonická linka v byte seniora okamžite spojí s centrom núdzového volania na mestskom úrade. “Zdravotníci nám potvrdili, že bez náramku a tým pádom zásahu rýchlej zdravotnej pomoci by už ten človek buď zomrel, alebo v prípade srdcových problémov zostal nehybný. Tým, že prišla pomoc včas, zostal mobilný,” povedala pre agentúru SITA riaditeľka Správy zariadení sociálnych služieb Janka Moravčíková.
Náramok monitoruje 24 hodín denne osamelých dôchodcov, zdravotne ťažko postihnutých a pacientov, ktorí sa zotavujú v domácom prostredí. Ak napríklad starý človek spadne a nevládze vstať, stačí keď stisne tlačidlo na zariadení. Tým sa automaticky aktivuje hlasný odposluch pevnej linky a tak môže komunikovať s pracovníkom centra, ktorý mu privolá pomoc a poradí, čo má robiť. Asistenčné centrum tiesňových volaní s elektronickými náramkami funguje od septembra 2006. O službu, ktorú prevádzkuje mesto, je záujem. “Náramky používame aj ako doplnkovú službu k opatrovateľskej – opatrovateľka môže ku klientovi prichádzať na kratší čas a zvyšný čas mu dohľad supluje náramok,” hovorí Moravčíková.
Asistenčné centrum tiesňových volaní je chráneným pracoviskom. V telefonickej centrále sa strieda päť zdravotne postihnutých občanov. Na ich mzdy dostalo mesto príspevok z úradu práce vo výške 65 percent nákladov. V náplni ich práce je aj prijímanie objednávok na prepravnú službu mesta – tzv. sociálny taxík a prevádzka krízovej linky pre seniorov. Mesto stálo zriadenie centra zhruba 76 000 eur.
SITA