Letecký útvar ministerstva vnútra plánuje kúpiť vrtuľníky a lietadlá, dostupnosť techniky je kritická

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
lietadlo
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Navýšiť stav leteckej techniky na päť kusov vrtuľníkov a nákup dvoch lietadiel plánuje Letecký útvar Ministerstva vnútra SR (LÚ MV SR). Počíta s tým Dlhodobý plán rozvoja LÚ MV SR s výhľadom do roku 2031.

Optimalizácia flotily lietadiel

Dokument je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Náklady spojené s nákupom vrtuľníkov sa odhadujú na 59,5 milióna až 63,6 milióna eur a náklady na lietadlá sa odhadujú na 28 miliónov eur pri ekonomických podmienkach v roku 2021.

Rezort vnútra nákup zdôvodňuje sanáciou kritickej situácie v oblasti dostupnosti vrtuľníkovej leteckej techniky, ktorá je nevyhnutná pre plnenie úloh najmä Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Prezídia Policajného zboru, ako aj ďalších zložiek integrovaného záchranného systému. Druhou úlohou je optimalizácia flotily lietadiel, a to nahradením dvoch lietadiel typu Fokker 100 jedným veľkokapacitným lietadlom obdobného typu lietadiel A 319 a zaobstaraním malého lietadla s kapacitou do deväť cestujúcich pre prepravu jedného až dvoch ležiacich pacientov a zároveň využiteľným pre menšie delegácie.

Potreba lietadla pre krízové situácie

V súčasnosti má letecký útvar dve lietadlá A 319 a dva stroje Fokker 100. Podľa rezortu vnútra pandémia ochorenia COVID-19 poukázala na potrebu veľkokapacitného lietadla pre krízové situácie, keď v roku 2020 nastala paralýza sektoru komerčnej leteckej prepravy a až 17 percent celkového objemu letov za rok 2020 tvorili lety súvisiace s pandémiou.

Z dôvodu nízkej využiteľnosti prepravnej kapacity, nízkeho doletu a s tým spojených vysokých nákladov na cestujúceho, prevádzka lietadiel Fokker 100 sa postupne ukončí v závislosti od ich náletu do roku 2024. Ako uviedol rezort vnútra, významnou nevýhodou flotily Fokker 100 je ubúdajúci počet lietadiel tohto typu v Európe a neustále sa zvyšujúca cena náhradných dielov pri ich klesajúcej dostupnosti, ako aj zastaranosť výcvikových zariadení bez možnosti spĺňať najnovšie bezpečnostné a certifikačné požiadavky, pretože držiteľ typového certifikátu zanikol. Taktiež potenciálnym problémom je akákoľvek väčšia neplánovaná oprava, ktorá môže prevýšiť aktuálnu hodnotu lietadla.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Letecký útvar Ministerstva vnútra SR