Do áut sa vracajú fyzické tlačidlá, kvôli väčšej bezpečnosti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Man traveler sitting in car using gps navigation on monitor while driving.
Older man sitting in camper van using gps navigation map system digital device. Smiling mature active traveler driving car vehicle looking at screen touching sensor gadget dashboard, close up view. Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Hodnotenie áut sa od roku 2026 bude znižovať, ak budú vo vozidle absentovať fyzické tlačidlá, referuje portál Arstechnica.

Inovácia na úkor bezpečnosti

Určitý pokrok v automobilovom priemysle je chvályhodný. Autá sú bezpečnejšie ako kedykoľvek predtým a tiež efektívnejšie. Sú však aj ďalšie zmeny, ktoré by sme s radosťou nechali na okraji cesty. Na začiatok to lesklé „klavírne čierne“ obloženie, ktoré sa v posledných rokoch príliš používa.

Prílišné spoliehanie sa na dotykové displeje pre funkcie, ktoré sa kedysi ovliádali diskrétne. Organizácia pre bezpečnosť automobilov European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) si myslí to isté o tom poslednom a tvrdí, že ovládanie by sa malo zmeniť v roku 2026.

„Nadmerné používanie dotykových displejov je problémom celého odvetvia, pričom takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálne dotykové obrazovky, čím núti vodičov odpútať zrak od cesty a zvyšuje riziko nehody z dôvodu rozptýlenia,“ povedal Matthew Avery, riaditeľ strategického rozvoja Euro NCAP.

„Nové testy Euro NCAP, ktoré sa majú uskutočniť v roku 2026, povzbudia výrobcov k tomu, aby používali samostatné fyzické ovládacie prvky pre základné funkcie intuitívnym spôsobom, čím sa obmedzí čas strávený mimo cesty, a tým sa podporí bezpečnejšia jazda,“ povedal.

Person driving a car with GPS navigation
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com

Nie všetky kontrolky majú byť fyzické

Euro NCAP teraz netrvá na tom, aby všetko malo vlastné tlačidlo alebo prepínač. Organizácia však chce vidieť fyzické ovládacie prvky pre smerovky, výstražné svetlá, stierače, klaksón a všetky SOS funkcie, ako je napríklad funkcia eCall Európskej únie.

Euro NCAP nie je vládny regulačný orgán, takže nemá právomoc nariadiť výrobcom automobilov používať fyzické ovládacie prvky pre tieto funkcie. Päťhviezdičkové hodnotenie bezpečnosti od Euro NCAP je však silným predajným argumentom, podobne ako prestížny program Top Safety Pick Insurance Institute for Highway Safety v USA, a je pravdepodobné, že tento tlak bude účinný.

Left signal.
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com

Automobilky v ohrození

V tomto prípade je pravdepodobne najviac ohrozená spoločnosť Tesla, ktorá nedávno upustila od fyzických tlačítok, ktoré namiesto toho presunuli funkcie smeroviek na haptické tlačidlá na volante.

Volvo tak ako aj Volkswagen čelí tiež  dlhodobej kritike za nahradenie fyzických tlačidiel na volante dotykovými panelmi. Ovládanie týchto panelov býva často nepresné, pričom nedopatrením môže dochádzať k ich aktivácii počas manipulácie s volantom.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať