BRATISLAVA 22. januára (WEBNOVINY) – Bratislavskí hasiči už nebudú mať problémy zachraňovať ľudí a hasiť vo výškových budovách na sídliskách hlavného mesta, ktorých ulice boli pre doterajšiu hasičskú techniku priúzke. Minister vnútra Robert Kaliňák dnes hasičom odovzdal hasičské auto, na ktorom je „výťah do neba“ – tak totiž znie preklad názvu nadstavby výškovej techniky Bronto Skylift F 44. Na tejto plošine sa dostanú hasiči do výšky 44 metrov, s nadstaveným rebríkom ešte vyššie. „Bratislava má najväčšie problémy – má síce k dispozícii asi 10-ročnú plošinu, ktorá je však na takom veľkom podvozku, že sa nezmestí na sídlisko, “ vysvetlil Kaliňák dôvod pridelenia prvého výškového auta do Bratislavy. Je to kombinácia relatívne malého auta a obrovského výškového dosahu, naozaj tam odporúčam ísť, 44 metrov robí svoje “ dodal. Vzápätí auto otestovali novinári, ktorých do výšky „vyniesol“ auto obsluhujúci hasič.
Podľa Kaliňák je dosah plošiny presne tou výškou, po ktorú treba hasičom ísť. Všetky vyššie budovy musia už mať samostatné únikové schodištia. „Z vyšších poschodí je aj náročná evakuácia, ľudia sa mimoriadne boja výšok,“ uviedol Kaliňák. Vo výmene hasičskej techniky chce pokračovať. Bratislava v ostatnom čase dostala tri výškové auta, dnes dodané je najväčšie.
Auto umožní hasenie požiarov do výšky 44 metrov vďaka zariadeniu, ktoré hasiči volajú suchovod. „Tu by nemal nastať problém zasahovať do 14 -15 poschodia,“ uviedol veliteľ Hasičského a záchranného útvaru hlavného mesta SR Bratislavy Pavol Mikulášek. Okrem výšky dopraví hasičov aj do hĺbky, a to až do päť metrov pod úroveň terénu. Autom by mohli zachrániť aj človeka, pod ktorým sa napríklad preboril ľad, pretože ramenom preklenú vodný priekop až 25 metrov široký. Podstatná je však pri týchto autách možnosť evakuácie ľudí. „Okrem samostatne sa pohybujúcich ľudí je možné v takomto koši transportovať aj nosidlá. Ďalšou výhodou je rebrík, umiestnený vedľa teleskopického ramena, ktorý umožňuje priebežnú evakuáciu, “ vysvetlil Mikulášek.
Okrem spomínanej výbavy má auto aj sklzný rukáv, v ktorom je textilná špirála. Rukáv sa rámom upevňuje na kôš a hasiči potom môžu evakuovaných spúšťať dole. Rýchlosť regulujú výškou zdvihnutia lakťov, ale aj keby mali v strese ruky pri tele, zranenie im nehrozí. Podľa Mikuláška je auto dobrým kompromisom medzi výškovým dosahom a jeho masívnosťou. Majú síce ešte jedno auto, ktoré „dočiahne“ do výšky 52 metrov, ale má oveľa väčší aj ťažší podvozok. Hasiči nové auto ocenia najme počas zásahov v uliciach, ktoré sú plné áut, kde bývajú vďační za každých 10 centimetrov
Novinku pravdepodobne najprv využijú pri kontrole striech, u ktorých by hrozilo, že padajúci sneh môže spôsobiť nejaké škody. Mikulášek si nemyslí, že by toto auto potrebovali nasadiť v prípadoch záchrany mačiek či iných zvierat zo stromov, ktoré im neraz ľudia hlásia. „Záchrana zvierat je hneď po záchrane života, zdravia a majetku občanov a v určitých špecifických prípadoch zachraňujeme aj zvieratá, “ pripustil veliteľ hasičov. Dodal však, že zväčša sa to dá vyriešiť bez nasadenia automobilovej techniky pomocou lezeckej skupiny alebo výsuvnými rebríkmi. „Do výšky 40 metrov sa asi mačky dostanú len výnimočne, “ konštatoval Mikulášek.
SITA