BRATISLAVA 16. januára (WEBNOVINY) – Konateľ spoločnosti Teknoplast z Nových Zámkov Miroslav Kondrlík zvažuje, že podá trestné oznámenie za trestný čin ohovárania na riaditeľa Dopravného podniku Bratislava Ľubomíra Belfiho.
Uvažuje o tom po pondelkovej tlačovej konferencii bratislavského dopravného podniku k tendru na nákup trolejbusov, na ktorej sa riaditeľ podniku Belfi vyjadroval k verejným obstarávaniam.
Tendrom sa zaoberá Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), námietku voči nemu podal práve Teknoplast. Ľubomír Belfi odkázal po hovorkyni Dopravného podniku Agáte Stanekovej, že na prípadné trestné oznámenie reagovať nebude.
V oznámení a v súťažných podkladoch boli rôzne diskriminačné podmienky a požiadavky, uviedol konateľ spoločnosti Miroslav Kondrlík.
Tendrom sa už zaoberá Úrad pre verejné obstarávanie. V pondelok sa k súťaži vyjadroval riaditeľ Dopravného podniku Ľubomír Belfi, ktorý si myslí, že je transparentný. Podľa Belfiho námietku podal Teknoplast preto, že ako bývalému dodávateľovi náhradných dielov mu Dopravný podnik zrušil viacero nevýhodných zmlúv.
„Vyjadrenia pána riaditeľa Belfiho nás len utvrdzujú v tom, že mu prekáža náš záujem, prípadne záujem viacerých obchodných spoločností o účasť na tomto verejnom obstarávaní a odstránenie diskriminačných podmienok. Naša spoločnosť si iba uplatnila svoje práva, ktoré jej umožňujú ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní,“ uviedol Kondrlík.
Podali šesť námietok
Ako dodal konateľ Teknoplastu, námietky podali vo všetkých troch verejných súťažiach, a to na dodávku električiek, obojsmerných električiek a dodávku trolejbusov. „Náš spolupracujúci podnik – výrobca trolejbusov (ako člen skupiny), odmietol podať ponuku, aj keď sme mu poskytli naše podklady, z dôvodu krátkeho času na vypracovanie ponuky a pre diskriminačné podmienky,“ dodal.
Podľa Kondrlíka podali šesť námietok. „Tri sme podali proti diskriminačným podmienkam uvedeným v oznámeniach o vyhlásení predmetných verejných obstarávaniach a tri sme podali proti diskriminačným podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch,“ dodal. Problémom sú podľa Kondrlíka napríklad podmienky na preukázanie splnenia technickej alebo odbornej spôsobilosti, nezrovnalosti v opise predmetu zákazky v súťažných podkladoch, rôzne dlhé lehoty trvania zmluvy od 48 mesiacov po 15 rokov, a to vo väzbe na spôsob financovania z eurofondov.
Dopravný podnik podľa Kondrlíka požadoval potvrdenie o schválení typu každého trolejbusu v oznámení o verejnom obstarávaní pred podpisom zmluvy, ale v súťažných podkladoch požaduje predložiť toto potvrdenie už v ponuke od každého uchádzača. Splnenie technickej spôsobilosti podľa Belfiho žiada DPB až pri podpise zmluvy.
Dodávateľov vyberú cez elektronickú aukciu
„My sme dali podmienky nie pri predložení ponuky, ale pri podpise kontraktu,“ dodal. V pondelok na tlačovej konferencii riaditeľ dopravného podniku vysvetľoval aj parametre nižšej hmotnosti a piatich dverí na trolejbusoch spomínané v súťaži.
Dopravný podnik Bratislava vyhlásil tender na nákup 30 sólových a 50 kĺbových trolejbusov za 70 miliónov eur bez DPH začiatkom novembra. Spolu s trolejbusmi bratislavský dopravca nakupuje aj nové električky, na všetky tri tendre by malo ísť približne 286 miliónov eur bez DPH. Dodávateľov nových prostriedkov mestskej hromadnej dopravy chce dopravný podnik vybrať pomocou elektronickej aukcie.
Ide o náhradný projekt namiesto projektu stanice Filiálka, ktorý má byť z 85 percent hradený z eurofondov. Súčasťou verejných súťaží je aj poskytnutie údržby pre nové električky a trolejbusy, bratislavský dopravca v súťaži počíta aj s opciou na dodanie ďalších električiek a trolejbusov.