BRATISLAVA 14. júla (WEBNOVINY) – Postaviť úsek diaľnice D1 Fričovce – Svinia pri Prešove za najnižšiu predloženú cenu nie je podľa domácej najväčšej stavebnej firmy reálne. Generálny riaditeľ spoločnosti Doprastav, a.s. Dušan Šamudovský uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA, že deväť veľkých či stredne veľkých združení to nedokáže ani približne. „Jeden tvrdí, že áno,“ dodal v narážke na najlacnejšiu ponuku dvoch malých firiem.
Podmienky tendra, ako ich nastavila a interpretovala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vedú podľa riaditeľa Doprastavu k tomu, že súťaž môže vyhrať absolútne ktokoľvek bez akýchkoľvek vlastných stavebných kapacít. „Technickú a odbornú spôsobilosť môže preukázať prísľubom inej osoby, napríklad vyhlásením uchádzača a menoslovom aj len účelovo najatých cudzích osôb s potrebnou spôsobilosťou,“ upozornil Šamudovský.
NDS otvárala začiatkom tohto týždňa ponuky desiatich súperiacich uchádzačov vo verejnej súťaži na dodanie projektu a výstavbu vyše 11-kilometrovej diaľnice Fričovce – Svinia. Najnižšiu cenu prekvapujúco navrhla skupina firiem Hant BA DS, a.s. Považská Bystrica a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o. Obe firmy chcú diaľnicu naprojektovať a postaviť za 99,95 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je o 53 % menej ako bola pôvodná predpokladaná cena 213,19 mil. eur. Spoločnosti Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. spolu navrhli druhú najlacnejšiu ponuku 114,59 mil. eur, aj tá je oproti expertíze takmer dvakrát nižšia. Nasleduje konzorcium v zložení firiem Eurovia a Stavby mostov Slovakia s cenou 116,49 mil. eur. Diaľničiari ponuky vyhodnotia z hľadiska splnenia podmienok účasti v tendri.
Združenie firiem s najlacnejšou ponukou v stanovisku pre agentúru SITA v utorok odmietlo, že by ich cena bola dumpingová. K navrhovanej cene dospelo kalkuláciou a technickým riešením stavby, uviedol Richard Haviar zo spoločnosti Hant BA DS. „V danom okamihu prebieha výberové konanie a preto sa nebudeme vyjadrovať k prebiehajúcemu tendru na výber zhotoviteľa diaľničného úseku D1 Fričovce – Svinia,“ dodal Haviar. Obe firmy vykonali menšie stavby a vo viacerých prípadoch ako subdodávatelia pre veľké spoločnosti.
„V prvom rade uchádzač musí splniť najpodstatnejšiu podmienku, že realizoval aspoň dve stavby diaľnice alebo rýchlostnej cesty za ostatných päť rokov, každú v hodnote minimálne 50 mil. eur. Práce na malých stavbách a subdodávkach pre veľké firmy vydávať za referencie netreba komentovať,“ dodal Šamudovský. Prípadný pokus o prenos požadovaných referenčných stavieb z inej firmy na splnenie podmienok technickej a odbornej spôsobilosti označil za protizákonné. Podľa neho by to bol výsmech stavebným firmám budujúcich svoje kapacity desiatky rokov.
Šamudovský garantoval ponuku Doprastavu a Strabagu
„Aj keby mala byť za cenu vlastných strát. Ceny skúsených reálne súťažiacich zoskupení sa až tak nelíšili. Do rozdielu prvého a druhého sa vošlo ďalších päť združení firiem,“ podotkol šéf Doprastavu.
Do cien uchádzačov sú zahrnuté aj nepredvídané náklady vo výške 10 %, takže v skutočnosti sú ešte o toľko nižšie. Najlacnejšia cena v tendri by tak dosiahla 89,95 mil. eur. Šamudovský považuje nastavenie uvedenej položky pri použití zmluvných podmienok naprojektuj a postav, podľa Žltej knihy Medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov (FIDIC), za neopodstatnené a z hľadiska transparentnosti nelogické. Podľa neho totiž uľahčuje budúce možné cenové manipulácie.
„Pri konkrétnych zmluvných podmienkach meniť, zvyšovať cenu prác možno prakticky len z titulu vyššej moci a pre chyby v definovaní účelu diela obstarávateľom,“ uviedol ďalej Šamudovský. Poznamenal, že automatické zahrnutie nepredvídaných nákladov do všeobecných položiek, ktoré nie sú hradené z eurofondov, pričom dodatky nepodliehajú kontrole únii, spôsobuje, že takáto položka sa stáva súčasťou akceptovanej zmluvnej hodnoty. To podľa neho budí zdanie, že ide o legitímnu súčasť zmluvy.
Šéf Doprastavu je presvedčený, že stavby diaľnic sa nezrealizujú za vysúťažené ceny
A to nielen bez umelo zakomponovanej 10-percentnej rezervy. Každému, kto tomu rozumie, je to podľa neho jasné. „A ak, tak len za cenu krachu mnohých firiem. Aj u nás príde čas, keď sa dôsledky tejto éry slovenského stavebníctva budú bilancovať. Obávam sa, že v smútočnej nálade,“ dodal Šamudovský.
Viaceré stavebné firmy podľa neho bojujú o prežitie za každú cenu, chcú získať zákazku s tým, že potom sa uvidí a ostatní sa musia prispôsobiť momentálnej situácii. „Navyše, v týchto súťažiach sa objavili aj firmy schopné takéto zákazky v najlepšom prípade zobchodovať, využívajúc naivne nastavené a interpretované súťažne podmienky, a v horšom prípade zopakovať čínsky scenár v Poľsku,“ tvrdí Šamudovský. Táto poľská lekcia by podľa neho mohla byť dostatočným varovaním aj pre kompetentných na Slovensku. V Poľsku uspela v tendri na stavbu diaľnice čínska firma Covec s cenou o 40 % lacnejšou ako domáci stavbári. Meškala s prácami, neplatila miestnym dodávateľom a tak štátna diaľničná spoločnosť od zmluvy odstúpila a hľadá za Číňanov náhradu.