Takmer polovica Slovákov sa tento rok na dovolenku vyberie do zahraničia a väčšina z nich tak spraví na vlastnú päsť. V priemere plánujeme dovolenkovať v letných mesiacoch 8 dní, pričom výdavkový rozpočet odhadujeme na 200 až 800 eur. A to, že Slováci majú vzťah k inováciám a digitálnym platbám dokazuje aj to, že až 8 z 10 z nás na dovolenke zaplatí kartou, mobilom alebo hodinkami.
Visa je špičkou
Visa je svetový líder v digitálnych platbách, ktorý podporuje transakcie medzi spotrebiteľmi, obchodníkmi a vládami po celom svete. S poslaním prepojiť globálnu ekonomiku ponúka Visa jedinečné platobné riešenia, ktoré podporujú prosperitu a inklúziu.
Preferencia digitálnych platieb rastie
Ako ukazuje najnovšia štúdia Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024, ktorá zahŕňa sedem trhov strednej a východnej Európy vrátane Slovenska, význam digitálnych platieb medzi spotrebiteľmi v strednej a východnej Európe rastie.
Respondenti z tohto regiónu stále častejšie v dovolenkovej destinácii využívajú digitálne platby, pričom kartou, smartfónom a hodinkami platí až 78 % dovolenkárov. Oproti minulému roku je to nárast o 1%, zo sledovaných krajín sú na tom lepšie len Česi (81 %), Rumuni (83 %) a Maďari (84 %).

Visa prepája personalizáciu s inováciami
Spotrebitelia očakávajú vysoko personalizovaný, intuitívny a bezproblémový platobný zážitok – taký, aký im umožňuje spravovať svoje financie spôsobom, ktorý najlepšie vyhovuje ich individuálnym potrebám. Preto Visa neustále inovuje, aby nové a budúce platobné metódy a kanály boli lepšie a dostupnejšie pre všetkých, čo zaisťuje rýchle, pohodlné a bezpečné platby v zahraničí rovnako ako doma.
Slováci na používaní platobných kariet v zahraničí vnímajú hlavne výhody ich použitia, ako sú rýchlosť (74 %) a bezpečnosť (43 %). Podľa štúdie Visa najmä mladí Slováci oceňujú mobilné platby, pričom rovná tretina respondentov vo veku 18-34 rokov plánuje platiť smartfónom alebo hodinkami.

Záujem o cestovanie narastá
Záujem Slovákov o dovolenky v zahraničí neustáva, pričom až 43 % z nich plánuje tráviť dovolenku mimo hraníc krajiny. Tradičné destinácie ako Jadran sú tento rok nahrádzané neočakávanými favoritmi; 34 % Slovákov sa rozhodlo pre letnú návštevu Českej republiky. Za ním nasledujú obľúbené Chorvátsko a Taliansko.
„Návrat k cestovaniu či dlhším dovolenkám naznačuje, že u slovenských spotrebiteľov narastá pocit istoty. Posilnia sa tak viaceré oblasti, vrátane turizmu,“ uviedla Ľubica Gubová, Country manažérka Visa pre Slovensko.
Mimo Európy láka najväčší počet dovolenkárov Egypt, Thajsko, Tunisko a Maroko, kam by chcelo vycestovať 52 % opýtaných. Pohyb na cestovnom trhu tiež ovplyvnil pokles inflácie, vďaka ktorému klesol počet ľudí, ktorých dovolenkové plány ovplyvnila inflácia z 24 % na 17 %. Ďalej, až 56 % Slovákov má v pláne vycestovať do zahraničia dva až trikrát počas tohto leta.

Aké majú Slováci výdaje a preferencie na dovolenkách?
Slovenskí turisti plánujú na tohtoročnú letnú dovolenku vyčleniť rozpočet v rozmedzí 200 až 800 eur, pričom priemerná dĺžka pobytu bude osem dní. Približne 70% Slovákov sa teší na relax, 49% na návštevu pamiatok a 17% preferuje aktívne trávenie času. Výdavky budú smerovať predovšetkým do reštaurácií, obchodov a múzeí, kde sa očakáva prevaha digitálnych platieb.
Viac ako polovica (56%) sa chystá cestovať bez sprostredkovania cestovných kancelárií, pričom 64% si zabezpečí ubytovanie samostatne, najčastejšie platbou kartou. Ďalej, 39% cestovateľov si vyberie dovolenkové balíčky, z ktorých 26% bude zakúpených cez online platformy a ďalších 39% priamo cez webové stránky cestovných kancelárií.

Mladí Slováci vo veku 18 – 25 rokov sú lídrami v používaní digitálnych platobných metód: 95% z nich si zakúpi dovolenku online a 89% za ňu zaplatí pomocou karty alebo digitálnej peňaženky. Mobilné platby si vyberie ako svoju hlavnú metódu každý piaty Slovák, čo svedčí o rastúcej adaptácii mobilných technológií v oblasti financií.
„Náš prieskum ukazuje, že jednou z najobľúbenejších foriem platenia, a to aj na dovolenke v zahraničí, je platba mobilnou peňaženkou, ktorá je podporovaná technológiami a systémami Visa. Keď užívateľ v digitálnej peňaženke alebo v mobile zadá údaje zo svojej karty, Visa ich okamžite nahradí jedinečným súborom náhodných číslic – tokenom. Táto technológia, známa ako tokenizácia, poskytuje ďalšiu úroveň bezpečnosti. S Visa sú spotrebitelia chránení pred podvodmi, stratou, či odcudzením karty, pretože majú v prípade problémov nárok na vrátenie peňazí,“ uviedla Ľubica Gubová, Country manažérka Visa pre Slovensko.