BRATISLAVA 6. júna (WEBNOVINY) – Výstavba nadväzujúcich úsekov rýchlostnej cesty R2 Zvolen, východ – Pstruša a Pstruša – Kriváň by mala začať do 30. júna 2013.
Dovtedy by mali byť zabezpečené majetkovoprávne vysporiadanie aj potrebná dokumentácia pre začatie oboch stavieb s celkovými predpokladanými nákladmi 374 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Výstavba úseku Zvolen, východ – Pstruša v dĺžke okolo 8 kilometrov môže podľa odhadov stáť 142 mil. eur a úseku Pstruša – Kriváň v dĺžke 10,1 kilometra 232 mil. eur.
Postup výstavby úsekov R2 má byť aktualizovaný do konca tohto roka. Sú to dve z ôsmich úloh pre ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka z uznesenia vlády k analýze sociálno-ekonomickej situácie v okresoch Poltár, Rimavská Sobota a Revúca. Materiál predložil premiér Robert Fico s viacerými návrhmi na prvom výjazdovom zasadnutí vlády v Poltári a kabinet ho vzal na vedomie.
Mevysporiadané pozemky
Podľa predsedu vlády je na trase budúcej R2 zo Zvolena na Rimavskú Sobotu a ďalej do Košíc nevysporiadaných 40 % pozemkov.
„Máme rok na vysporiadanie pozemkov, spracovanie dokumentácie a okamžite do júna 2013 spustiť tieto investičné akcie v celkovom objeme takmer 400 mil. eur. Musíme naštartovať túto cestu, bude tepnou, ktorá pomôže regiónu tak, ako možno pomohla diaľnica na Považí,“ povedal Fico po rokovaní vlády. Premiér kritizoval predošlého ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) za zanedbanú prípravu výstavby R2.
Súčasná vláda podľa neho nechce v príprave výstavby rýchlostnej komunikácie už otáľať. „Od tohto okamžiku vie minister dopravy, jeho tím a všetci ostatní, ktorí sa majú v tejto veci angažovať, že musia začať robiť všetko tak, aby v júni 2013 začala samotná výstavba. Dúfam, že nebudú také prekážky, ktoré by nám znemožnili tento termín naplniť,“ dodal Fico.
Podľa diaľničného programu na roky 2011 až 2014, ktorý nové vedenie ministerstva dopravy aktualizuje, mala v tomto roku začať výstavba dvoch ciest R2 – Ruskovce – Pravotice v v dĺžke 10,5 kilometra a polovičnom profile, čo je vlastne obchvat Bánoviec nad Bebravou, a tiež Zvolen, východ – Pstruša. V budúcom roku by mala začať stavba úseku R2 Pstruša – Kriváň. Začiatok stavby 10,5-kilometrového úseku Mýtna – Lovinobaňa v polovičnom profile je plánovaný v roku 2014, pričom odhadované náklady sú 90 mil. eur.
Chcú spravodlivejšie rozdelenie peňazí
Predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Vladimír Maňka sa posťažoval na stav regionálnych ciest II. a III. triedy. Kraj spomedzi všetkých regiónov spravuje najviac týchto ciest, okolo 2,5 tis. kilometrov, pričom v zlom až havarijnom stave sú cesty v dĺžke 1 100 kilometrov.
V katastrofálnom stave je 71 mostov, čo je podľa neho viac ako má dokopy mostov Bratislavský kraj. Maňka žiada spravodlivejšie rozdeľovanie peňazí na cesty medzi krajmi podľa ich rozsahu a podmienok.
Minister dopravy má tiež zabezpečiť prípravu a začatie rekonštrukcie cesty I. triedy v úseku sedlo Zbojská – Tisovec, Čertova dolina do 30. júna budúceho roka. Predpokladané náklady prác na 4,2-kilometrovom úseku komunikácie sú okolo 28 mil. eur bez DPH.
Do konca budúceho roka má byť zaradená postupná príprava projektovej dokumentácie pre rekonštrukciu cesty I. triedy Tisovec – Brezno do zoznamu projektov v Operačnom programe Doprava (OPD) v programovacom období 2007 až 2013.
Samotná rekonštrukcia uvedenej cesty má byť v tom istom termíne zaradená do zoznamu projektov OPD pre obdobie 2014 až 2020. Do záveru roka 2013 majú byť odstránené aj bodové chyby na ceste I. triedy Rimavská Sobota – Tisovec.
Zruší sa trať
Počiatek má ešte do konca tohto roka požiadať ministerstvo hospodárstva o udelenie výnimky na odplatný prevod vlastníctva majetku zrušenej železničnej trate Poltár – Rimavská Sobota v prospech Banskobystrického samosprávneho kraja za symbolické 1 euro. Na zrušenej trati by mala byť vybudovaná cyklotrasa.
Cestu I. triedy Rimavská Sobota – Tisovec je nevyhnutné zrekonštruovať na parametre cesty tejto kategórie. Ide pôvodne o cestu II. triedy s nevyhovujúcimi parametrami v smerovom vedení a neprehľadnom území.
Obnovu potrebujú aj cesta I. triedy v úseku Tornaľa – Kráľ – hranica s Maďarskom, cesty II. triedy Kokava nad Rimavicou – Kalinovo (od mosta v Zelenom po križovatku vstupu do Poltára a od výjazdu z Poltára po České Brezovo), Pavlovce – Rimavská Sobota s jej juhovýchodným obchvatom a cesty III. triedy Breznička – Turičky (v úseku Mládzovo – Turičky), Bátka – Rimavská Seč a Tachty – Gemerský Jablonec – Hajnáčka. Zároveň je potrebné vybudovať nový úsek cesty z obce Tachty po hranicu s Maďarskom.