BRATISLAVA 17. februára (WEBNOVINY) – Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia chce rokovať s ministerstvom dopravy o dopadoch zmien v mýtnom systéme po tom, ako budú známe výsledky výberu mýta za prvý mesiac tohto roka. Zhodlo sa na tom prezídium ČESMAD-u, ktoré v pondelok mimoriadne rokovalo v Banskej Bystrici.
„V prípade, že dostaneme tieto výsledky, určite budeme chcieť rokovať, aby sme pomohli zmierniť túto situáciu pre vnútroštátnych regionálnych autodopravcov,“ povedal pre agentúru SITA generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich. Z dôvodu zmien v mýte sa totiž podľa neho zvýšili poplatky najmä pre domácich regionálnych autodopravcov.
ČESMAD má najmä výhrady k zavedeniu mýta aj v intravilánoch miest a obcí v dĺžke 980 kilometrov. Tvrdí, že s tým na rokovaniach s ministerstvom dopravy pred zmenami v mýte nesúhlasilo. Združenie cestných dopravcov preto chce, aby sa dĺžka spoplatnených úsekov v intravilánoch znížila. Začiatkom tohto roka sa úseky, kde sa platí mýto, rozšírili aj o 225 kilometrov ciest I. triedy. Mýtna spoločnosť SkyToll, a.s., ktorá údaje o výbere mýta zverejňuje zvyčajne v polovici mesiaca, zatiaľ nevie, kedy budú známe výsledky za január.
ČESMAD bude chcieť kompenzáciu za vyššie mýto
Ministerstvo dopravy tvrdí, že o pripravovaných zmenách v mýte vlani rokovalo so všetkými zástupcami dopravcov a ich finálne znenie odsúhlasili okrem zástupcov samosprávnych krajov aj autodopravcovia. „Napriek tomu sa nebránime žiadnym konštruktívnym rokovaniam o problémoch, ktoré dopravcov trápia. Samozrejme, hľadáme možnosti, ako pomôcť autodpravcom,“ informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
Problematiku mýta podľa rezortu dopravy netreba vnímať ako hru štátu a autodopravcov, pričom sa často zabúda na obyvateľov žijúcich popri cestách zaťažovaných nákladnou dopravou. „Štát musí nájsť vhodný kompromis medzi požiadavkami autodopravcov a samospráv, aby nebolo poškodené podnikateľské prostredie, ale ani kvalita života vidieckeho obyvateľstva. Všetky zmeny mýta sú kompromisom troch, a nie dvoch, zúčastnených strán,“ dodal Kóňa. Pripomenul, že samosprávy pôvodne navrhovali úplný zákaz nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy. Zákaz platí pre ťažké vozidlá nad 12 ton na cestách III. triedy, s výnimkou zásobovania. Začiatkom tohto roka bol zároveň zavedený monitoring nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta.
Prvé relevantné údaje z monitoringu nákladnej dopravy na krajských cestách budú podľa ministerstva dopravy za prvé tri mesiace roka. Je to z dôvodu zachytenia vplyvu sezónnosti. „K dispozícii máme zatiaľ čiastkové čísla za prvých pár týždňov. Je to však príliš málo na vynášanie definitívnych záverov,“ uviedol Kóňa. „Účelom monitoringu ciest nižšej kategórie je zistiť skutočný stav intenzít dopravy, čo nám môže pomôcť zavádzať potrebné opatrenia. Môže to byť podklad pri plánovaní novej infraštruktúry a napríklad dobrý argument pri rokovaniach s Európskou komisiou o financovaní nových cestných prepojení a podobne,“ priblížil. Spoplatnenie ciest II. a III. triedy mýtom sa podľa ministerstva dopravy neplánuje a nebolo by to šťastné riešenie. Rezort na to už upozornil kraje ako vlastníkov týchto ciest.