BRATISLAVA 2. novembra (WBN/PR) – Návštevníci 17. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa opäť môžu tešiť na zaujímavé filmy, ktoré reflektujú aktuálne dianie vo svete. Predstavia sa noví, neznámi a neopozeraní tvorcovia na začiatku tvorivej kariéry, ako aj skúsení, etablovaní filmári a víťazi prestížnych festivalov, ktorých diela s napätím očakávame každý rok.
Medzinárodný filmový festival Bratislava od svojho vzniku rozvíja identitu festivalu mladého filmu – podujatia, ktoré si kladie za cieľ objavovať nové mená súčasnej kinematografie, ktoré sú na najlepšej ceste stať sa jej budúcimi hviezdami. Trojica medzinárodných súťaží upozorňuje práve na takýchto tvorcov, ktorí svojimi krátkymi filmami, hranými a dokumentárnymi celovečernými debutmi a druhými filmami do kinematografie vstupujú s naliehavosťou a invenciou. Okrem nich program každoročne tvoria stabilné i špeciálne sekcie, programy venované dejinám filmu a filmovej gramotnosti, retrospektívy a pocty výnimočným osobnostiam svetového filmu.
Súťaž hraných filmov predstaví nových tvorcov v začiatkoch kariéry. Vo výbere programového dramaturga, srbského filmového kritika a zostavovateľa sekcie Nenada Dukića je 9 filmov. Jedným z nich je macedónsko-kosovská snímka Tri dni v septembri (Tri dena vo septemvri, Three Days in September; 2015) režiséra Darijana Pejovského, komorná dráma s prvkami thrilleru, v ktorej náhoda spojí cesty dvoch žien na úteku pred minulosťou. Útočisko hľadajú v opustenom dome, na mieste, kde jedna z nich strávila detstvo. Vzájomná podozrievavosť stúpa a tajomstvá minulosti obe ženy skôr či neskôr dobehnú. Debut kolumbijského režiséra Césara Augusta Aceveda Pôda a tieň (La tierra y la sombra, Land and Shade; 2015), za ktorý v Cannes získal Zlatú kameru pre najlepší debut, zobrazuje život staršieho farmára, ktorý sa po rokoch vracia na svoj statok a zmieruje sa s minulosťou a chybami, ktorých sa dopustil. Čínsky scenárista a režisér Pengfei Song prichádza s filmom Vôňa podzemia (Underground Fragrance; 2015). Rozpráva príbeh mladého južana, ktorý zachraňuje a predáva použitý nábytok. Býva na mieste bývalého protileteckého krytu pod Pekingom, kde žijú cudzinci snažiaci sa presadiť vo veľkom meste. Pri nehode v práci dočasne oslepne, vďaka čomu spoznáva lásku a situácia hlavných protagonistov sa tak mení. Diváci si budú môcť pozrieť aj dva filmy z tohtoročného festivalu v San Sebastiáne. Hlavnú cenu, Zlatú mušľu, si z festivalu odniesol film Vrabčiaci (Sparrows; 2015) Rúnara Rúnarssona. Islandský režisér príbehu o dospievaní mladého chlapca, nečakaných životných zmenách a schopnosti vysporiadať sa s nimi navštívi MFF Bratislava osobne. Slovinský režisér pôsobiaci v Prahe Olmo Omerzu, ktorý zaujal svojím komorným debutom Príliš mladá noc (A Night Too Young; 2012), nakrútil v minoritnej slovenskej koprodukcii film o komplikovaných rodinných vzťahoch s názvom Rodinný film (Family Film; 2015).
Súťaž dokumentárnych filmov, ktorú zostavil nový programový riaditeľ festivalu Pavel Smejkal, prinesie kreatívne dokumenty rôznych žánrov, spracovaných tém a filmového jazyka. Tento rok budú mať diváci možnosť vidieť oceňovaný dokument francúzskej režisérky Anny Roussillon Ja som ľud (Je suis le peuple, I Am the People; 2014). Film nám cez prizmu televízora sprostredkúva egyptskú revolúciu v roku 2011, tak ako ju vnímajú obyvatelia v odľahlej dedine. Mexičanka Betzabé García nám v dokumentárnom filme Králi mesta duchov (Los reyes del pueblo que no existe, Kings of Nowhere; 2015) predstavuje tri rodiny žijúce na území, ktoré čiastočne zaplavuje voda. Aj napriek strachu a neistote sa z rôznych dôvodov nedokážu odhodlať opustiť svoje príbytky. Medzi festivalové hity posledného roka patrí dokumentárna snímka Flotel Europa (2015) režiséra Vladimira Tomića. Vo filme sa vracia k svojej skúsenosti emigranta, keď po vypuknutí vojny v Bosne v 90. rokoch sa ešte ako dieťa dostal do provizórneho azylového centra, ktoré Červený kríž zriadil vo vyradenom plávajúcom hoteli. Tento akýsi osobný denník režiséra môžeme chápať ako príspevok k aktuálnej spoločenskej diskusii o údele utečencov.
Súťaž krátkych filmov vôbec prvýkrát uvedie film slovenského režiséra. Dokument Play! (2014) Andreja Kolenčíka predstaví osemročného Dušana, ktorý svoj čas trávi so starým otcom v hazardnom kasíne. Americký režisér David Raboy vo filme Plážový týždeň (Beach Week; 2015) sleduje partiu kamarátov, ktorí trávia prázdniny v prenajatom dome na pláži. V posledný deň však zisťujú, že Laure chýba a nie je isté, či sa ešte vôbec niekedy objaví. Režisér krátkeho animovaného filmu Pýcha Strathmooru (The Pride of Strathmoor; 2014) američan Einar Bladvin nás vnára do zápiskov z denníka pastora zo Strathmooru z roku 1927, ktorý sa zamýšľa nad rozpadom amerického juhu. Žánrovo sa tu prelína tragédia s hororom, temnosť zvýrazňujú strhujúce vizualizácie znázorňujúce rasizmus a paranoju. Súťaž krátkych filmov aj tento rok zostavil holandský kurátor Erwin Houtenbrink.
Programová sekcia Cinema Now prináša progresívne filmy z celého sveta, viaceré z nich už ocenené na významných medzinárodných festivaloch. Medzi ne patrí film Nekonečná rieka (The Endless River; 2015) juhoafrického režiséra Olivera Hermanusa. Dvoch hlavných protagonistov spája trauma, nedôvera a neistota. Vdovec, ktorému brutálne vyvraždili najbližšiu rodinu, nachádza útočisko u mladej čašníčky. Zdá sa, že spolu majú nádej na lepšiu budúcnosť, avšak nie je isté, či po všetkých životných útrapách, ktorými si obaja prešli, zvládnu nový začiatok. Známy a oceňovaný scenárista Charlie Kaufman nakrútil v spolupráci s Dukom Johnsonom animovanú stop-motion tragikomédiu Anomalisa (2015), ocenenú Veľkou cenou poroty na festivale v Benátkach. Hlavným hrdinom je motivačný spíker, ktorému chýba zmena; pocit všednosti a monotónnosti ho ubíja, až kým nestretne istú ženu. Publikum festivalu Sundance zas upútala a pobavila komédia režisérky Leslye Headland Milenci tých druhých (Sleeping with Other People, 2015). Prináša príbeh partnerských zlyhaní, podvodov, nevery a lásky.
Najzaujímavejšie snímky aktuálnej európskej produkcie prinesie samostatná programová sekcia Europa. Rakúsky herec a režisér Karl Markovics vo svojom filme Supersvet (Superwelt, Superworld; 2015) predstavuje život predavačky, manželky a matky – ženy nižšej strednej triedy, ktorej do života znenazdajky vstúpi Boh a všetko sa mení. Karl Markovics je bratislavským divákom už známy, v roku 2011 MFF Bratislava uviedol jeho filmový debut Dýchať (Atmen, Breathing; 2011). Budúci rok bude mať v našich kinách premiéru nový koprodukčný film Filipa Renča Lída Baarová, kde stvárňuje jednu z hlavných úloh, postavu Josepha Goebbelsa. Nemec Oliver Hirschbiegel sa vo svojom filme 13 minút (13 Minutes; 2015) zamýšľa nad tým, ako mohlo 13 minút zmeniť chod dnešného sveta. Prináša príbeh odbojára, ktorý sa pokúsil spáchať atentát na Hitlera v dobe, keď si ešte mnohí neuvedomovali jeho silu a zámery. Chýbalo 13 minút, aby bomba, ktorú vytvoril, vybuchla. Hitler však odišiel skôr, než mal, a dejiny sa tak vybrali iným smerom. Sekcia Europa prinesie aj najnovší film jedného z najvýraznejších predstaviteľov tzv. rumunskej novej vlny, režiséra Radu Munteana, ktorého snímku V utorok po Vianociach (Marţi, după Crăciun, Tuesday, After Christmas) uviedol bratislavský filmový festival v roku 2010. Minimalistická dráma O poschodie nižšie (Un etaj mai jos, One Floor Below; 2015) je príbehom o obyčajnom človeku, ktorý má morálnu dilemu. Pedantný a obetavý otec rodiny sa musí rozhodnúť medzi pohodlím a vlastným svedomím. Film mal premiéru na tohtoročnom festivale v Cannes v súťažnej sekcii Un Certain Regard. Do Bratislavy sa vráti tiež chorvátsky režisér a scenárista Dalibor Matanić, ktorý tu v roku 2011 osobne uviedol svoju snímku Mezanín (Mezanin, Mezzanine) v Súťaži krátkych filmov. Jeho nový film Zvizdan (The High Sun; 2015) si z festivalu v Cannes si odniesol Cenu poroty Un Certain Regard, čo odštartovalo jeho úspešné putovanie po festivalovom okruhu. Príbeh lásky navzdory nábožensky a národnostne motivovaným predsudkom a nenávisti sa odohráva na pozadí tragickej histórie regiónu od začiatku 90. rokov až po súčasnosť.
Finalistov filmovej Ceny LUX, ktorú od roku 2007 udeľuje Európsky parlament, predstaví sekcia Europa Špeciál. Tri výrazné európske filmy vypovedajú o problémoch súčasnej Európy. Americký rodák, pochádzajúci zo zmiešanej rodiny Jonas Carpignano rozpráva vo svojej snímke Mediterranea (2015) príbeh dvoch mužov, ktorí sa s víziou lepšieho života vydajú na nebezpečnú cestu z Afriky do Talianska, no čelia násiliu a nepriateľstvu. Ďalšou aktuálne rezonujúcou tému je ekonomická kríza. Bulharská režisérska dvojica Kristina Grozeva a Petar Valčanov zobrazujú vo filme Lekcia (Urok, The Lesson; 2014) z pozície mladej učiteľky v malom bulharskom mestečku, ktorá medzi svojimi žiakmi hľadá zlodeja. Práve vďaka tejto nepríjemnosti študentom môže ukázať, ako sa má slušný človek správať a čoho sa treba vyvarovať. Sama sa však dostáva do dlhov a výber správnej, čestnej cesty sa zrazu nejaví byť taký jednoduchý. Konflikt tradície a modernity presvedčivo zobrazuje turecká režisérka Deniz Gamze Ergüven vo filme Mustang (2015), ktorá si z canneskej nezávislej sekcie Quinzaine des réalisateurs odniesla hneď dve ocenenia. Snímka je v rámci Európskych filmových cien nominovaná v kategórii Objav a Francúzsko bude reprezentovať aj v boji o Oscara. Film rozpráva príbeh piatich sestier v odľahlej tureckej dedine, poukazuje na život dospievajúcich dievčat v konzervatívnej spoločnosti.
Hlavnou témou tohtoročného festivalu je Rodina a jej zobrazenie v súčasnom filme. Zostavovateľ sekcie, Pavel Smejkal, poznamenáva: „Aj v kontexte spoločenskej debaty, ktorá na Slovensku tento rok prebiehala, nás zaujímalo akým problémom čelia filmové rodiny z rôznych kútov sveta. Leitmotívom tejto tematickej filmovej kolekcie sú vzťahy medzi deťmi a rodičmi.“
S témou rodinných vzťahov súvisí aj retrospektíva slovensko-amerického dokumentaristu Miša Suchého, ktorý sa vo svojich filmoch prakticky vždy venuje rodine, domovu a identite. Mišo Suchý osobne na MFF Bratislava v svetovej premiére predstaví svoj najnovší krátky film Paraskina záhrada (Prysia’s Garden) v jeho pracovnej verzii. Okrem neho si diváci budú môcť pozrieť režisérove staršie snímky, napr. Home Move (2002), O psoch a ľuďoch (About Dogs and People; 1993) alebo Šiel som dlhou cestou (Džavas mange dlugone dromeha, I Have Come a Long Way; 1988).
V sekcii Nostalgia: Príbehy z videokaziet si zaspomíname na VHS kazety a pre väčšiu autenticitu budeme aj z VHS kaziet premietať. Príjemné, nostalgické chvíle budú môcť diváci zažiť pri akčných klasikách ako Delta Force (The Delta Force; 1986) alebo Ninjova nadvláda (Ninja III: The Domination; 1984). Sekcia však fenomén VHS bude aj reflektovať, napríklad vo filme Chuck Norris vs komunizmus (Chuck Norris vs. Communism; 2015). Tento dokument režisérky Ilinca Calugareanu nám ukazuje silu filmu a jeho schopnosti meniť životy.
Nová programová sekcia Lexikón: Formát obrazu upriami pozornosť na nenápadný problém filmového obrazu a jeho rámu. Upozorní na invenčných filmárov, ktorí sa vzopreli zaužívaným zvyklostiam i velikánov, ktorí naplno využili možnosti istého rámu. Vo výbere sa nachádza, napríklad, dielo režiséra Gusta Van Den Bergheho Lucifer (2014), nakrútené v kruhovom obrazovom formáte. Ukazuje pád Lucifera z neba do pekla s medzipristátím v pozemskom raji. Malá mexická dedinka je preň ideálnym priestorom, v ktorom sa môže hrať so životmi tunajších občanov. William Wyler už na konci 50. rokov minulého storočia predostrel príbeh zrady a následnej pomsty židovského princa. Epická historická dráma Ben-Hur (1959) bola nakrútená s extrémne širokým obrazom, aby na veľkom plátne naplno vynikli jej výpravné, masové scény. Film bude premietaný z reštaurovanej, digitálnej kópie a návštevníci festivalu tak budú mať jedinečnú možnosť vidieť túto klasiku v kine s kvalitným obrazom a zvukom.
V programe bratislavského festivalu nechýba ani tradičná sekcia Focus, zameraná na predstavovanie
národných kinematografií. V tomto roku sa Focus venuje Grécku. V spolupráci s Gréckym filmovým centrom, budú môcť diváci bližšie spoznať súčasný grécky film. Režisér Yorgos Lanthimos v netradičnom festivalovom hite Homár (The Lobster; 2015), ocenenom v Cannes Cenou poroty, mieša viaceré žánre a prináša nekonvenčný príbeh o láske. Hlavným hrdinom filmu Alexisa Alexioua Streda 4:45 (Tetarti 4:45, Wednesday 4:45; 2015) je Stelios, vlastník obľúbeného, navonok prosperujúceho jazzového klubu. Stelios však mešká so splátkami a veriteľ mu dáva posledných 32 hodín na to, aby svoj osud zvrtol. Režisér nám tak ukazuje úpadok spojený s ekonomickou krízou a jej vplyv na krajinu a ľudí.
Film nie je len umením dospelých a pre dospelých. V sekcii Junior: Súčasná animácia pre deti venujeme pozornosť detskému divákovi. V spolupráci s Medzinárodným festivalom animácie Fest Anča sa predstavia najzaujímavejšie krátke animované filmy pre deti, ktoré vznikli v uplynulých rokoch. Richard Phelan prostredníctvom filmu Prekliaty (Damned; 2011) predostrie problematiku márnosti, ničenia životného prostredia a možnosti vykúpenia – spoločenskou zodpovednosťou. Film ruskej autorky Natalie Chernysheva Snehová vločka (Snowflake; 2012) ukáže, že nie každý pozná sneh. Malý africký chlapec raz dostane list, v ktorom nájde vystrihnutú snehovú vločku. Upúta ho a zatúži po tom, aby ho mohol vidieť a spoznať sneh aj reálne.
Ani tento rok nebude chýbať „domáca“ sekcia Made in Slovakia. V rámci nej si diváci si budú môcť na veľkom plátne pozrieť atraktívnu dokudrámu o pátraní po okolnostiach smrti Ľudovíta Štúra s názvom True Štúr v réžii Michala Baláža. Prelínanie hraného filmu s animovaným a dokumentárnym prezrádza historické fakty originálnym spôsobom, s nadhľadom a humorom. Sekcia taktiež odprezentuje nový film režiséra Petra Bebjaka, drámu s prvkami thrilleru Čistič, a tiež oceňovaný a divácky úspešný česko-slovenský koprodukčný film Domácí péče režiséra Slávka Horáka. Priestor dostanú už tradične aj študentské filmy z Vysokej školy múzických umení v Bratislave a Akadémie umení v Banskej Bystrici.
Bratislavský festival v tomto roku ocení za dlhoročnú umeleckú tvorbu výnimočnú herečku a umelkyňu, prvú dámu slovenskej filmovej a divadelnej scény, pani Emíliu Vášáryovú, ktorá sa stane držiteľkou pamätnej dlaždice na Filmovom chodníku slávy pred Mestským divadlom P. O. Hviezdoslava. Počas slávnostného večera sa 14.novembra na MFF Bratislava bude premietať jeden z jej najznámejších filmov Medená veža (1970).
Aktuálny ročník MFF Bratislava odštartuje jedinečným festivalovým warm up podujatím. V stredu 11. novembra prebehne v Kine Mladosť projekcia filmu Mediterranea, ktorá v jednom čase virtuálne prepojí kiná vo viacerých európskych mestách. Diváci naprieč Európou budú následne môcť interaktívne cez Twitter stenu klásť režisérovi Jonasovi Carpignanovi svoje otázky priamo do bruselského kina Bozar, ktoré bude zdrojovým kinom celého podujatia.
17. Medzinárodný filmový festival Bratislava sa uskutoční od 12. do 17. novembra v bratislavských mestských kinách – v troch sálach Kina Lumière, v Kine Mladosť, v Kine Nostalgia. Ďalším miestom festivalových premietaní a oficiálnou festivalovou kaviarňou bude tento rok Gorila.sk Urban Space, kde okrem vybraných filmových projekcií bude prebiehať tiež sprievodný program a Park Inn Danube Hotel, ktorý bude festivalovým zázemím pre Guest Service, Akreditačné stredisko a Press Centrum.
Aktuálne informácie o programe Medzinárodného filmového festivalu Bratislava nájdete na internetovej stránke www.bratislavaiff.sk a na Facebooku.
17. MEDZINÁRODNÝ FILMOVÝ FESTIVAL BRATISLAVA
12. – 17. november 2015
Kino Lumière, Kino Mladosť, Kino Nostalgia, Gorila.sk Urban Space
Hlavní organizátori: Partners Production, Ars Nova, združenie
Nad festivalom prevzal záštitu Marek Maďarič, minister kultúry Slovenskej republiky.
Festival finančne podporili Audiovizuálny fond, Bratislavský samosprávny kraj.
Hlavní partneri: Slovenská elektrizačná prenosová sústava, Transpetrol
AK NEPRÍDEŠ, NEZAŽIJEŠ!