BRATISLAVA 15. júla (WEBNOVINY) – V minulom roku sa na bankovú ombudsmanku Evu Černú obrátilo cez 1 500 ľudí, ktorí potrebovali pomôcť s rôznymi bankárskymi situáciami alebo mali problém so splácaním svojich splatných úverov. Vo väčšine prípadov išlo o klientov, ktorí si vzali viacero úverov od viacerých bánk a nebankových subjektov, pričom nedostatočne a často aj nezodpovedne zvážili výšku a istotu svojho príjmu oproti výške úveru a splátok. Ombudsmanka zaznamenala prípad klienta, ktorý stratil prácu, pričom mal úverové záväzky voči 20 bankovým aj nebankovým subjektom.
Oproti roku 2009, kedy podnety týkajúce sa investičných produktov a služieb predstavovali druhú najpočetnejšiu skupinu podnetov, v uplynulom roku bolo naopak týchto podnetov najmenej. Ich počet sa oproti minulému roku znížil o viac ako 70 %. „Verím, že aj neustála osveta, o ktorú sa v tejto súvislosti s mojim tímom snažíme už niekoľko rokov prispela k tomu, že klienti čoraz viac chápu povahu jednotlivých investičných produktov a s nimi spojené riziká, v dôsledku čoho sú schopní robiť zodpovedné rozhodnutia týkajúce sa investovania svojich financií,“ povedala Eva Černá.
Vlani prešetrila 384 oficiálnych podnetov a jej kanceláriu osobne navštívilo 217 klientov, čo je o 36,5 % viac ako v roku 2009. Zaznamenala nárast neoficiálnych sťažností a podnetov, pričom vybavila 493 telefonátov a 508 podaní zaslaných elektronickou poštou. Z 309 oficiálne ukončených podnetov bolo 96 odmietnutých, v 134 prípadoch nebolo objektívne preukázané pochybenie banky, 40 podnetov bolo vybavených v prospech klienta a v 34 prípadoch bol podnet odložený a konanie zastavené.
Inštitút Bankového ombudsmana bol zriadený po vzore nemeckého, talianskeho a poľského modelu v roku 2007 Slovenskou bankovou asociáciou. Jeho úlohou je monitorovanie a vyhodnocovanie podnetov spotrebiteľov a mimosúdne riešenie sporov medzi bankami a ich klientmi. Pôsobnosť ombudsmana sa vzťahuje na banky, pobočky zahraničných bánk a sporiteľne, ktoré sú členmi bankovej asociácie.