BRATISLAVA 19. marca (WEBNOVINY) – Polícia v prípade podozrení okolo systému Mokys, ktorým by sa mali vojaci dorozumievať v prípade globálneho konfliktu, preveruje aj nákup vozidiel na jeho prepravu.
Denník Sme pripomína, že systém má v názve „mobilný“, no doteraz sa vraj hýbať nedokáže.
„Pôvodne to mal byť systém postavený na malých a pohyblivých vozidlách. Postupne sa vozidlá zväčšovali, až z toho vznikol obrovský moloch,“ povedala Sme odchádzajúca premiérka Iveta Radičová, ktorá zároveň vedie ministerstvo obrany. Autá sa nedokážu pohnúť a na poslednej verzii sa zlomila náprava.
Išlo už o tretí pokus pohnúť s Mokysom, ktorý nevyšiel. Ani v jednom prípade to nikto nereklamoval. „Viem, že to znie ako zo Švejka, keby to nebolo také tragické a smutné,“ dodala Radičová. Autá neboli schopné zmestiť sa pod most, iné sa podľa premiérky rozpadli. Mokys by pritom malo byť možné prepraviť aj do náročnejšieho terénu.
Polícia podľa denníka vyšetruje nákup a modernizáciu piatich vozidiel Tatra ako nosičov kontajnerov z júla 2007. Štát za ne podľa výsledkov kontroly inšpekcie ministerstva obrany zaplatil takmer milión eur „napriek tomu, že vozidlá pri vykonaní vojskových skúšok nesplnili požiadavky na prepravu kontajnerov.“
Nemali ani technické preukazy, bez ktorých žiadne auto nemôže jazdiť. Ministrom obrany bol vtedy František Kašický zo Smeru. Ďalší nákup sa podľa polície uskutočnil od apríla do júla 2010. Nakupovalo sa dvadsať vozidiel MAN a ďalších šesť súprav za takmer trinásť miliónov eur.
„Nespĺňali požadovaný účel, a preto nemohli byť zaradené do výzbroje armády a použiteľné pre Mokys,“ zistila podľa Sme polícia. Ministrom obrany bol v čase nákupu Jaroslav Baška zo Smeru.
„Tieto autá využíva osemnásť štátov NATO v tisíckach kusov a aj nový minister obrany Ľubomír Galko s touto spoločnosťou podpísal ďalší veľký kontrakt,“ povedal Baška denníku. Problém s rámami označil za „odstrániteľnú chybu“.
Podľa bývalého ministra všetky ostatné obštrukcie, ako napríklad technické preukazy, boli len výsledkom lobistického tlaku konkurenčných spoločností Tatra a Tatrapan patriacej Ľudovítovi Černákovi blízkemu SDKÚ. Radičovej vyjadrenia sú podľa neho podpásovou záverečnou iniciatívou. Baška uviedol, že rámy alebo rekonštrukcie, ktoré údajne nevyšli, robili štátne opravárenské podniky a nie súkromné firmy.
Polícia podľa Sme vyšetruje škodu za približne 50 miliónov eur. K porušovaniu rôznych predpisov podľa nej dochádzalo od roku 2005 do roku 2010 za štyroch ministrov obrany z SDKÚ a Smeru.