Podľa čoho si mladí z generácie Z vyberajú vysokú školu? Rodičia ani učitelia to neovplyvnia

Ako prieskum ukázal, generácia Z, takzvaní Post-mileniali, najčastejšie hľadá informácie na sociálnych sieťach.
Študenti, škola
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Rozhodnutie rodičov či odporúčania učiteľov nie sú podľa mladých ľudí relevantné pri výbere vysokej školy. Vyplynulo to z prieskumu Motivácia pri výbere vysokej školy, ktorý realizovala Fakulta masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave (FMK UCM) v Trnave v rámci projektu APVV s názvom Cestovná mapa digitálnej platformy zabezpečujúcej AI automatizáciu rozhodovacích procesov v oblasti komunikačnej stratégie.

Ako prieskum ukázal, generácia Z, takzvaní Post-mileniali (1997 – 2012), najčastejšie hľadá informácie na sociálnych sieťach. Pri výbere vysokej školy sa rozhodujú podľa toho, čo chcú v budúcnosti robiť, na základe atraktivity študijného programu a často sa inšpirujú od kamarátov a spolužiakov. FMK UCM vykonávala prieskum od 2. apríla do 11. mája na vzorke 574 respondentov.

Nezaváži ani vzdialenosť od domova

Výsledky prieskumu hovoria o tom, že rozhodnutie rodičov, odporúčanie učiteľov na strednej škole či vzdialenosť školy od miesta bydliska sú podľa opýtaných najmenej rozhodujúcim faktorom pri výbere vysokej školy.

Ak ide o výber konkrétnej fakulty, študenti sa rozhodujú podľa odboru, ktorému sa chcú venovať, na druhom mieste je popis študijného programu a tretím rozhodujúcim faktorom je to, či sa na fakultu robia prijímacie pohovory. Najčastejšie si pritom zisťujú informácie o univerzite a fakulte na Instagrame, nasleduje Facebook a YouTube.

„V rámci prieskumu sme sa taktiež zamerali na mediálne správanie generácie Z. Na sociálnych sieťach sú najčastejšie sledované reels, nasledujú stories a videá alebo fotografie. Na otázku, či si respondenti už niekedy kúpili niečo na základe odporúčania influencera, možnosť „áno“ uviedlo 50,9 percenta respondentov,“ priblížila Jana Galera Matúšová z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM.

Ako spresnila, išlo najmä o influencerov z oblasti módy, ďalej sú to zabávači a na tretí v poradí sú fitness influenceri. „Naopak, najmenej sledovaní sú popularizátori vedy a tvorcovia obsahu o udržateľnosti,“ dodala Matúšová, podľa ktorej je tento výsledok prekvapením, keďže téma udržateľnosti je u generácie Z braná ako jedna z primárnych.

Vyše hodiny denne na sieťach

Prieskumom sa ďalej zistilo, že z médií sleduje generácia Z najčastejšie sociálne siete a nasledujú podcasty a online portály. „Na druhej strane rebríčka sa ocitli tradičné médiá ako noviny (77 %), časopisy (73,2 %) a rozhlas (56,6 %),“ spresnila FMK UCM.

Mladí ľudia pritom na sociálnych sieťach trávia denne viac ako hodinu. Ak ide o podcasty, preferujú dĺžku 20 až 40 minút. Z prieskumu tiež vyplynulo, že reklama dokáže mladých osloviť najviac cez sociálne siete. Nasledujú online portály a podcasty.

Viac k osobe: Jana Galera Matúšová
Firmy a inštitúcie: UCM Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave