BRATISLAVA 15. marca (WEBNOVINY) – Belgicko je stále v šoku po autobusovej tragédii, pri ktorej prišlo o život 28 ľudí vrátane 22 detí.
Podľa švajčiarskeho prokurátora nebola dôvodom nehody belgického autobusu vo Švajčiarsku neprimeraná rýchlosť. „Rýchlosť vozidla sa skúma. Myslíme si však, že autobus nešiel príliš rýchlo,“ povedal prokurátor Olivier Elsig. Potvrdil tiež, že deti boli pripásané, ani to však nepomohlo, pretože náraz bol príliš silný.
Podľa jeho slov existujú tri hypotézy: technický problém súvisiaci s autobusom, nevoľnosť vodiča alebo ľudská chyba, uviedol Elsig v meste Sion v blízkosti miesta nešťastia.
To si v stredu prišiel pozrieť aj belgický premiér Elio Di Rupo. „Sme tu, aby sme to pochopili, pretože v našej krajine panuje zdesenie,“ povedal premiér.
Obrazom: Tragédia na švajčiarskej dialnici
Švajčiarsko zvažuje sprísnenie bezpečnosti v tuneloch
Švajčiarske úrady vo štvrtok uviedli, že po utorkovej tragickej nehode autobusu v tuneli, ktorá si vyžiadala životy 22 detí a 6 dospelých, bude potrebné zrevidovať bezpečnostné opatrenia vo švajčiarskych tuneloch.
Hovorca federálnej diaľničnej služby (Ofrou) nevylúčil, že nehoda
si vyžiada zmeny pravouhlého ukončenia núdzového zálivu, teda odstavného pruhu využiteľného v prípade poruchy vozidla, kde sa stala tragická nehoda.
„Momentálne núdzové odstavné pruhy majú podľa normy pravouhlé ukončenie,“ povedal Antonello Laveglia. „Je isté, že potom, čo sa stalo, nie je vylúčená zmena.“
Švajčiarska tlač tiež spochybnila 100-kilometrovú povolenú rýchlosť vo vnútri tunela ako aj tvar oblasti, kam možno v núdzi odstaviť auto. Podľa svedkov autobus sa nečakane vychýlil z jazdnej dráhy, narazil v pravo do steny tunela a čelne do pravouhlej steny, ktorá uzatvára núdzový záliv.
Dva a polkilometrový tunel Sierra vo Švajčiarsku postavili v roku 1999 a má najmodernejšie ventilačné štandardy, núdzové východy, signalizačné zariadenia a je v súlade so všetkými bezpečnostnými normami, uviedol Laveglio.
Typická nehoda je prevrátenie, nie čelný náraz
„Autobusy nie sú na tieto typy nárazov vôbec konštruované,“ povedal pre idnes.cz odborník na bezpečnosť autobusov Martin Hron. Takéto nehody nie sú podľa neho obvyklé, tak sa s nimi nepočíta. „Ani legislatívna nenúti výrobcov zamerať sa na ochranu autobusov pri čelnom náraze,“ dodal.
Typická nehoda je podľa Hrona prevrátenie, na to sú autobusy skonštruované a pripravené. V takých prípadoch poskytne autobus dobrú
ochranu, ak sú cestujúci pripútaní.
V tuneli mohol ísť autobus 80, maximálne 90-kilometrovou rýchlosťou. „Ak nabúral v takejto rýchlosti, je to obrovská rana. Je šťastie, ak niekto takýto náraz prežije v osobnom vlaku, ktorý je na čelné zrážky pripravený,“ dodal Hron, ktorého cituje idnes.cz.
O životy detí bojovalo viac ako 200 záchranárov
Poplach bol vyhlásený okolo 21:15 hodín, na miesto vyrazilo viac ako 200 členov záchranného systému. Do akcie sa zapojilo 15 lekárov, 100 zdravotníkov, 60 hasičov, 30 policajtov a traja psychológovia. Na viac ako osemhodinovom zásahu sa zúčastnilo 12 sanitiek a osem helikoptér, uviedol pre belgický portál RTL.be švajčiarsky prokurátor Olivier Elsig, ktorý nehodu vyšetruje.
Podľa veliteľa zásahu Alaina Rittemera, ktorého cituje portál idnes.cz, bola operácia pre záchranárov extrémne náročná. „Komunikácia s deťmi bola zložitá, pretože boli veľmi vydesené. Dorozumievali sme sa s nimi rukami cez okná. Všade boli silné emócie. U niektorých záchranárov sa prejavili aj príznaky syndrómu vyhorenia,“ povedal.
Švajčiarska polícia v stredu oznámila, že medzi obeťami bolo 21 Belgičanov a sedem Holanďanov. Medzi zranenými boli okrem Belgičanov, traja Holanďania a jeden občan Poľska a Nemecka.
Autobus viezol 46 detí a štyroch učiteľov z lyžiarskeho zájazdu vo švajčiarskom alpskom stredisku Val d’Anniviers. Nehoda sa stala v utorok večer v diaľničnom tuneli pri meste Sierre. Vozidlo z neznámeho dôvodu náhle vybočilo z dráhy a vo vysokej rýchlosti vrazilo do steny bezpečnostného výklenku. Zomreli tiež obaja vodiči.
https://www.youtube.com/watch?v=6HUcabpmg3E