ZSSK rozširuje samoobslužný výpravný systém, čoskoro pribudnú nové trate bez vlakvedúcich

Výnimku majú iba držitelia bezplatnej prepravy s platným preukazom ZSSK.
ZSSK: Spustenie ďalšej elektrickej jednotky REX 1739
Vlak REX 1739, najmodernejšej nízkopodlažnej dvojposchodovej jednotky typu 561 KISS určenej pre regionálnu dopravu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) z projektu Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) na linke Bratislava - Trenčín. Trnava, 2. august 2024. Foto: SITA/Milan Illík.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 1. augusta rozšíri fungovanie samoobslužného výpravného systému (SVS) na ďalšie regionálne trate. Ide o režim bez vlakvedúceho, v ktorom sú vlaky obsluhované výlučne rušňovodičom a cestujúci musia nastupovať s platným cestovným lístkom. Výnimku majú iba držitelia bezplatnej prepravy s platným preukazom ZSSK.

Samoobslužný systém funguje už na 19 tratiach

Ako informovala ZSSK, samoobslužný systém už dnes funguje na 19 tratiach, vrátane tých vo Vysokých Tatrách či na úsekoch Kúty – Skalica a Prešov – Bardejov. Aktuálne na týchto tratiach jazdí 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 percent regionálnej dopravy ZSSK.

Po novom pribudne sedem nových tratí na úsekoch Žilina – Púchov – Trenčín – Zlatovce, Skalité – Čadca – Žilina – Liptovský Hrádok, Prievidza – Horná Štubňa – Vrútky a Zvolen – Banská Bystrica – Brezno. Podľa dopravcu technický pokrok a nárast moderných vlakových jednotiek umožňuje bezpečnú a efektívnu prevádzku bez vlakvedúceho.

„Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku,“ uviedol generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Pokuta za cestovanie bez lístka

Spoločnosť plánuje SVS zaviesť všade tam, kde to umožňujú technické, bezpečnostné a prevádzkové podmienky. Na tratiach s týmto režimom si cestujúci musia lístok zabezpečiť vopred prostredníctvom aplikácie, SMS alebo v pokladnici. Kontroly budú náhodné, vykonávať ich budú špecializovaní kontrolóri.

Pokuta za cestovanie bez lístka sa pohybuje od 40 do 70 eur, podľa doby jej zaplatenia, pričom sa pripočíta aj cena bežného lístka. Zmena sa dotkne aj zamestnancov ZSSK. Časť vlakvedúcich bude presunutá na iné trate, niektorí sa uplatnia ako kontrolóri, iné pozície zaniknú.

„Je to citlivý krok, ale z pohľadu celej siete nevyhnutný. V prípade núdze sme pripravení našim kolegom aj aktívne pomáhať s hľadaním ich ďalšieho pracovného miesta aj prostredníctvom našich partnerov,“ uviedol riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély.

Elektronický preukaz v aplikácii

Spoločnosť tvrdí, že ide o optimalizáciu, ktorá prispeje k efektívnejšiemu využívaniu verejných zdrojov. Vlakvedúci zostane všade tam, kde je to podľa dopravcu potrebné, najmä v zložitejších úsekoch, pri špecifických vozidlách alebo zložitejších prestupoch.

„ZSSK chce tento model zaviesť tam, kde to technicky a prevádzkovo dáva zmysel. Komfort a bezpečnosť cestujúcich musia zostať zachované,“ vysvetlil Henzély.

ZSSK pripravuje aj digitálne novinky, ako je elektronický preukaz v aplikácii IDeme vlakom či automatický systém Check-in / Check-out. Cieľom je zjednodušiť cestovanie, zefektívniť kontrolu a zaviesť jednotné pravidlá platné pre všetkých. Zavádzanie SVS prebieha v spolupráci s Ministerstvom dopravy SR.

Viac k osobe: Peter Helexa
Firmy a inštitúcie: ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko

Najnovšie na SITA.sk