ZSSK by podľa vládneho auditu mohla ušetriť 130 miliónov eur. Medzi odporúčaniami sú aj úprava cien či zmena grafikonu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Bicykle pocas celeho tyzdna prepravime vo vlakoch os a rex bezplatne bez cestovneho listka az do naplnenia kapacity.jpg
Foto: archívne, ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) by mohla usporiť alebo využiť efektívnejšie na svoj ďalší rozvoj 130 miliónov eur. Vyplýva to zo záverov vládneho auditu ZSSK, na ktorom sa spolupodieľal Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií SR.

Ich obsahom sú aj odporúčania, ktoré by mohli osobnú železničnú dopravu ešte viac zefektívniť. Národný vlakový osobný dopravca závery auditu víta a upozorňuje na nevyhnutnosť záväzných dlhodobých stratégií rozvoja slovenskej železničnej dopravy v reáliách európskej infraštruktúry a jej odporúčaní.

Ministerstvo financií a ZSSK o tom informovali v utorok v spoločnej tlačovej správe.

ZSSK odporúčania auditu víta

Plnenie odporúčaní z auditu by v dlhodobom horizonte malo zvýšiť efektívnosť využitia zdrojov o 94 mil. eur a príjmy z cestovného o ďalších 15 až 36 mil. eur. Časť uvoľnených zdrojov sa môže použiť na zavedenie častejších vlakových spojení a zvýšenie kvality dopravy,“ uviedol riaditeľ ÚHP Martin Haluš.

Výsledky auditu sú podľa generálneho riaditeľa ZSSK Romana Koreňa pre nich príležitosťou cielene a strategicky zvyšovať konkurencieschopnosť, ktorá bude kľúčová vzhľadom na blížiacu sa povinnú liberalizáciu železničnej dopravy po roku 2030.

So všetkými odporúčaniami ÚHP už niekoľko mesiacov pracujeme a postupne ich zavádzame do praxe,“ povedal Koreň.

Úprava ceny lístka a zmena grafikonu

Jedným z najdôležitejších opatrení je optimalizácia grafikonu a objednávky vlakov. ZSSK by mala pridať vlaky tam, kde ich naozaj treba, a obmedziť tie, ktoré sú využívané len minimálne. Vďaka efektívnejšiemu nastaveniu spojov by mohol v horizonte niekoľkých rokov stúpnuť počet spojov o približne 15 – 20 % pri zachovaní rovnakej výšky štátnej dotácie.

Ďalším riešením je možná úprava výšky cestovného. Ceny lístkov sa prakticky nemenili od roku 2012, a to napriek takmer 30-percentnej inflácii a zavedeniu bezplatnej prepravy študentov a dôchodcov.

Dorovnanie cestovného o infláciu by prinieslo približne 15 mil. eur, pričom dorovnanie na úroveň tržieb Českých dráh by znamenalo ďalších 21 mil. eur navyše. Toto opatrenie podlieha schváleniu regulačného úradu a Ministerstva dopravy SR.

Zavedenie automatizovaného predaja

Jedným z odporúčaní auditu je zavedenie automatizovaného predaja lístkov. Na Slovensku je v porovnaní s veľkosťou železničnej siete štvornásobne viac predajných miest ako v Rakúsku. Audit odporúča zachovať osobný predaj na približne štyridsiatich najdôležitejších staniciach a na ostatných zaviesť automaty a uľahčiť nákup lístkov priamo vo vlaku.

Takto by železnice vedeli ušetriť približne 13 mil. eur ročne a tie použiť na rozvoj. Potenciál úspor z ďalších opatrení je 38 mil. eur, napríklad v efektívnejšej údržbe a lepšom obstarávaní opráv.

V súčasnosti už prebieha v ZSSK analýza obstarávania externej údržby. Pozitívne kroky už spoločnosť zrealizovala aj v roku 2021, napríklad v zreálnení doby odpisovania majetku, čo pomohlo znížiť výšku štátnej dotácie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Martin HalušRoman Koreň
Firmy a inštitúcie České dráhyMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRMF Ministerstvo financií SRÚtvar hodnoty za peniaze (ÚHP)ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko