Prúdové motory vypúšťajú viac škodlivých častíc ako ktorýkoľvek iný druh motorov.Podľa novej štúdie, ktorú si objednala skupina Transport & Environment (T&E), by tisíce prípadov vysokého krvného tlaku, cukrovky a demencie v Európe mohli súvisieť so znečistením z lietadiel, referuje portál Euronews.
Viac ako 10 % celkovej európskej populácie – 52 miliónov ľudí – žije v okruhu 20 km od 32 najrušnejších letísk v Európe. To znamená, že sú obzvlášť vystavení týmto ultrajemným časticiam (UFP), ktoré vypúšťajú prúdové motory lietadiel, ktoré tam vzlietajú a pristávajú.
Niektoré štúdie naznačujú, že UFP môžu byť spojené so zvýšeným rizikom ochorení dýchacích ciest, kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky, problémov s otehotnením a neurologických ochorení.
Zistilo sa, že vystavenie týmto drobným časticiam znečistenia ovzdušia môže byť v Európe spojené až s 280 000 prípadmi vysokého krvného tlaku, 330 000 prípadmi cukrovky a 18 000 prípadmi demencie.
Výskum je nedostatočný
Vplyv škodlivých ultrajemných častíc je dôvodom znečistenia ovzdušia, no je málo preskúmaný.
Súčasný výskum sa často zameriava na zdravotné účinky PM2,5 – častíc s priemerom menším ako 2,5 mikrometra. Ultrajemné častice sú častice s priemerom menším ako 0,1 mikrometra – 1 000-krát tenšie ako ľudský vlas.
Tieto drobné častice sa už našli v krvi, mozgu a placente. Neexistuje však veľa jednoznačných údajov o tom, ako skutočne ovplyvňujú naše zdravie.
„Výskum v tejto oblasti je nedostatočný a dôkazy o týchto účinkoch často nie sú presvedčivé,“ hovorí Daan van Seters z poradenskej spoločnosti CE Delft v Holandsku, ktorá výskum pre T&E uskutočnila.
Vieme zistiť koľko znečisťujúcich častíc je v ovzduší?
Podľa spoločnosti T&E neexistujú žiadne predpisy týkajúce sa bezpečných úrovní ultrajemných častíc v ovzduší napriek tomu, že Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ich pred viac ako 15 rokmi označila za znečisťujúcu látku vzbudzujúcu obavy.
Prúdové motory vypúšťajú viac ultrajemných častíc ako ktorýkoľvek iný druh motorov. To znamená, že ľudia žijúci alebo pracujúci v blízkosti letísk sú im vystavení najviac. Napríklad v Paríži je to celkovo 8 miliónov ľudí.
Vo vzdialenosti 5 km od letiska vzduch obsahuje od 3 000 do 10 000 ultrajemných častíc na kubický centimeter. To je približne toľko, koľko sa vyprodukuje uprostred rušných centier veľkomiest.
Dá sa letecké palivo „vyčistiť“, aby sa zabránilo znečisteniu?
Riešenia existujú. Podľa štúdie môže používanie „kvalitnejšieho“ paliva znížiť množstvo UFP o 70 %. Množstvo týchto drobných častíc, ktoré sa uvoľňujú, veľmi závisí od zloženia paliva – čím je čistejšie, tým menej znečisťuje ovzdušie.
Palivá sa dajú čistiť procesom nazývaným hydrogenizácia, ktorý sa už desaťročia používa na odstraňovanie síry z automobilového a lodného paliva. Tento postup by mohol stáť menej ako päť centov na liter paliva.
„Nestáva sa často, aby sa alarmujúci problém, ktorý postihuje milióny ľudí, dal tak ľahko regulovať, a to pri nízkych nákladoch,“ dodáva López de la Osa. „Znečisťujúce lietadlové výpary sa dajú drasticky znížiť, ak vyčistíme palivo. Cestný a lodný sektor urobil tento nevyhnutný krok už pred rokmi, ale svet letectva zaostáva.“
Zníženie leteckej dopravy a obmedzenie rastu leteckého priemyslu alebo používanie udržateľného leteckého paliva a nových technológií lietadiel s nulovými emisiami by tiež mohlo pomôcť znížiť emisie UFP.