Nový dizajn plastových uzáverov na fľašiach s nápojmi vyvolal u niektorých spotrebiteľov rozhorčenie, ale čo je za týmto krokom?
Nový dizajn plastových vrchnákov na fľašiach
Nový dizajn je celkom jednoduchý. Namiesto uzáverov, na ktoré sme zvyknutí a ktoré sa úplne odskrutkujú, sú tu ďalšie plastové prúžky spájajúce uzáver s fľašou, referuje portál Euronews.
Spoločnosť Coca-Cola bola jednou z prvých, ktorá prijala túto zmenu, keďže v minulom roku zaviedla tento dizajn v celej Európe.
„Táto malá zmena má potenciál mať veľký vplyv, pretože zabezpečí, že spotrebitelia budú recyklovať naše fľaše a žiadny uzáver nezostane bez recyklácie,“ povedala pred zavedením manažérka Coca-Coly v Írsku Agnese Filippiová.
Prečo sú vrchnáky pripevnené k plastovým flašiam?
Všetky štáty EÚ musia do júla povinne odstrániť oddeliteľné vrchnáky na plastových fľašiach, ktoré majú menší objem ako 3 litre. Táto regulácia je súčasťou smernice EÚ z roku 2018, ktorej cieľom je znížiť množstvo jednorazového plastového odpadu.
Oddeliteľné vrchnáky boli zakázané v rámci boja proti plastovému odpadu v Európe. Jedným z najviac znečistených miest sú práve pláže. V súčasnosti sa veľké množstvo nich nerecykluje a tak končia v našich oceánoch. Vedci odhadujú, že výroba a spaľovanie plastov v roku 2019 vyprodukovali do atmosféry viac ako 850 miliónov ton skleníkových plynov.
Nové plastové uzávery sú len jedným zo série opatrení, ktoré presadzuje EÚ
Obaly na čerstvé ovocie a zeleninu, toaletné potreby v mini hoteloch a rýchle občerstvenie v reštauráciách budú čoskoro zakázané na základe právnych predpisov schválených v marci. Hoci ide o ťažký boj s veľkým lobistickým úsilím, ktoré je proti takýmto krokom.
EÚ verí, že vďaka pripevneným vrchnákom je menej pravdepodobné, že ich ľudia budú vyhadzovať, pretože na to by museli vyhodiť celú fľašu.
Členské štáty EÚ si môžu stanoviť vlastné požiadavky na dizajn, pokiaľ viečka zostanú pripevnené k flašiam počas používania. Takže dizajn, ktorý v súčasnosti vidíme na nápojoch ako je Coca Cola, nie je jediný možný, hoci vzhľadom na ich dominantné postavenie na trhu bude najbežnejší. Ostatné veľké nápojové spoločnosti už prevzali dizajn spoločnosti Coca Cola.