Ku koncu prvého polroka 2024 bolo registrovaných celkovo 12 893 batériových elektrických vozidiel (BEV) v kategóriách M1 a N1, čo v absolútnych číslach predstavuje medziročný nárast o takmer 60 %. Zrýchlilo sa aj tempo, akým pribúdajú nové registrácie: v prvom polroku bolo registrovaných o 45 % viac nových BEV ako rok predtým. V rámci Európskej únie však Slovensko zostáva na chvoste.
Vo februári tohto roka vláda na výjazdovom rokovaní v Košiciach verejne sľúbila podporu rozvoja elektromobility a poverila príslušných ministrov, aby konali. Viaceré úlohy zamerané aj na rozvoj elektromobility na cestách mali byť splnené do 30. júna tohto roka. A to vrátane finálneho rozhodnutia, či a ako vláda plánuje podporiť registrácie elektromobilov formou priamej podpory pri ich kúpe.
„Slovenská vláda urobila dôležitý krok a dala za úlohu posúdiť možnosti na prijatie opatrení na zvýhodnenie obstarávania elektromobilov v kategóriách vozidiel M a N vrátane obstarávania vozidiel formou leasingu,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský: „Bez takýchto konkrétnych opatrení riskujeme, že ešte viac zaostaneme za našimi susedmi, ktorí už začali svoje programy implementovať napríklad aj z Plánu obnovy. V Česku práve vďaka tomu uzavreli jún s rekordným počtom registrovaných elektromobilov.“
Dynamika globálneho trhu s elektromobilmi
Podľa analýzy spoločnosti Rho Motion zaznamenal celosvetový predaj elektrických vozidiel (BEV a PHEV) za prvý polrok 2024 nárast o 20 % na 7 miliónov kusov. „Aj keď je takýto rast považovaný za úspech, od elektromobility sa očakáva viac,“ komentoval Križanský. Slovensko musí držať krok s globálnym trendom, kde napríklad v Číne predaj vzrástol o 30 % a v USA o 9 %.
Rozvoj elektromobility v Európe
Podľa údajov ACEA sa v júni 2024 počet registrácií nových áut v EÚ zvýšil o 4,3 %, pričom batériové elektrické vozidlá tvorili 14,4 % trhu. Počas prvých šiestich mesiacov 2024 dosiahli BEV v EÚ trhový podiel 12,5 %, zatiaľ čo na Slovensku len 2,6 %. „Niektoré krajiny ako Belgicko a Taliansko ukázali, že efektívna politika môže viesť k významným výsledkom,“ dodáva Križanský, zatiaľ čo na Slovensku ešte stále zaostávame za Českom, kde bol v júni zaznamenaný podiel nových BEV takmer 7 %.
Zvýšený individuálny dovoz elektromobilov
V prvom polroku 2024 sa na Slovensku zvýšil počet zaregistrovaných batériových elektrických vozidiel prichádzajúcich individuálnym dovozom, čo je výrazne vyššie oproti predajom nových vozidiel prostredníctvom oficiálnych zastúpení. Predovšetkým vozidlá značky Tesla, ktoré sú na slovenskom trhu registrované individuálne z dôvodu neexistencie oficiálneho zastúpenia, majú v tomto ohľade značný podiel.