Klimatická zmena zvyšuje firmám náklady, ale aj otvára doteraz nepoznané možnosti, nové trhy, inovatívne produkty a procesy. Podniky hľadajú cesty k zníženiu uhlíkovej stopy cez nižšiu spotrebu energie a materiálu, snažia sa obmedziť hluk, znečistenie pôdy, vody a ovzdušia.
Investujú do obnoviteľných zdrojov energie, pomocou zvýhodnených úverov kupujú fotovoltaické a solárne panely, tepelné čerpadlá či inteligentné merače energetickej spotreby. Kto nereaguje na klimatickú zmenu, vystavuje sa riziku straty trhových pozícií.
S mladou generáciou spotrebiteľov, ktorá sa intenzívne zaujíma o klimatické riziká, rastie dopyt po udržateľných výrobkoch. Ich výroba menej zaťažuje prírodu, majú dlhšiu trvanlivosť či opakovanú použiteľnosť. S bohatšou ponukou udržateľných produktov a procesov zároveň rastie reputácia firmy.
Trinásť percent firiem účinne zmierňuje ekologickú záťaž
Trinásť percent firiem na Slovensku prispieva k zmierneniu záťaže na prírodu s vysokou účinnosťou. Lídrami Európskej únie sú pobaltské krajiny, kde viac ako 20 percent podnikov investuje do inovácií s významným prínosom pre životné prostredie. Environmentálne vplyvy inovácií v podnikoch zisťoval štatistický úrad EÚ Eurostat.
Veľké slovenské firmy sa zameriavajú najmä na znižovanie energetickej spotreby, malé a stredné firmy na predlžovanie životnosti produktov. Do predĺženia životnosti a odolnosti produktu investovalo 20 percent priemyselných podnikov, čo je jeden z najlepších výsledkov spomedzi krajín EÚ. Tu bodujú najmä malé podniky do 49 zamestnancov. Priemyselné firmy inovujú aj v oblasti recyklácie produktov.
Takmer tretina stavebných firiem uviedla na trh nový alebo vylepšený produkt či stavebný proces, ktorý odbremenil životné prostredie. Do environmentálnych inovácií v iných krajinách EÚ investovala menšia časť stavebného sektora. Skvalitňovanie výstavby a bývania, vrátane znižovania energetickej náročnosti, súviselo s doterajším masívnym hypotekárnym úverovaním. To podporilo novú výstavbu a rekonštrukcie.
Aktivita ostatných odvetví je slabšia. Niektoré ťažobné podniky obmedzili znečistenia ovzdušia. Na rozdiel od západnej Európy a okolitých krajín však boli pasívnejšie v znižovaní spotreby energií. Menej ako desatina firiem podnikajúcich v trhových službách zmiernilo znečistenie prostredia či spotrebu energií.
Vysoké a rastúce ceny energií zrýchľujú prechod na udržateľné podnikanie
Čo motivuje firmy k environmentálnym inováciám a prechodu na udržateľné podnikanie? Na Slovensku je to najmä obava z rastúcich nákladov na energie a materiály. Vyplýva to z prieskumu Eurostatu, ktorý zisťoval dôsledky klimatických zmien na podnikateľské aktivity.
Až polovica firiem považuje energetické a materiálové náklady za rozhodujúci faktor takej inovácie, ktorá v konečnom dôsledku zmierňuje záťaž na životné prostredie. Ostatnými dôvodmi, akými sú vládne opatrenia či rastúci dopyt spotrebiteľov, sa zaoberá menej slovenských firiem, než je zvykom v západnej Európe.
Každý druhý podnik na Slovensku prijíma zelené opatrenia z obáv o neúnosné energetické a materiálové náklady. Porovnateľná situácia je v Nemecku, Slovinsku a Maďarsku. Snaha slovenských producentov o zníženie energetickej náročnosti súvisí aj s relatívne vyššou úrovňou cien energií pre podnikateľov. Preto investujú do fotovoltaických panelov či tepelných čerpadiel. To sú primárne ciele inovácie.
Nemecké a maďarské firmy zároveň deklarujú, že hnacím faktorom k zeleným opatreniam je hospodárska politika. Vládne predpisy, poplatky, súčasné aj očakávané dane v budúcnosti, granty, dotácie či iné finančné stimuly môžu urýchliť prechod na environmentálne udržateľné podnikanie.
Vládnu politiku považuje za top prioritu 15 percent firiem v Nemecku a Maďarsku, zatiaľ čo na Slovensku iba 7 percent spoločností. V bohatých a environmentálne uvedomelých krajinách, ako je napríklad Švédsko, prím nehrá vládna politika, ale spotrebiteľský dopyt.
Generácia Z mení pravidlá hry
Takmer polovica švédskych firiem prijíma zelené opatrenia pre súčasný alebo očakávaný dopyt spotrebiteľov. Zlepšuje to imidž podniku. Pravidlá hry mení aj nastupujúca generácia Z a jej pocit klimatickej úzkosti, ktorý je rozšírený naprieč generáciou.
Dnešní mladí ľudia dospievali v obavách z klimatickej skazy, zdravotných kríz a pandemických obmedzení. Aj s prihliadnutím na mladú generáciu firmy čoraz viac orientujú svoje investície do projektov s environmentálnym prvkom. Spotrebiteľský dopyt považuje za top prioritu necelých 6 percent podnikov na Slovensku.
Zelené úvery nie sú trendom, ale nevyhnutnosťou
V dnešnej permanentnej kríze, v ktorej sa firmy ocitli, sú komerčné banky dôležitejšou finančnou oporou než v štandardnom období. Pritom nejde len o finančnú, ale aj odbornú pomoc pri zelenej transformácii podnikania.
„Banka je partnerom pre podnikateľov aj v tejto oblasti, zaujíma sa o strategické plány klientov v zelenej transformácii a často ich motivuje k zvýšenej intenzite plnenia týchto plánov. Partnerom už nie je len vo forme financovania investícií do obnoviteľných zdrojov energie, recyklácie, opatrení na znižovanie uhlíkovej stopy a množstva ďalších projektov spojených s tranzitom našej ekonomiky k udržateľnému podnikaniu, ale aj vo forme odbornej,“ potvrdzuje Koloman Buzgó, riaditeľ Divízie riešení pre korporátnych klientov ČSOB.
Ako dodáva Koloman Buzgó, samotná banka je v pozícii, kedy si stanovuje vlastné ciele v oblasti udržateľnosti smerom dovnútra, a to aj prostredníctvom znižovania uhlíkových stôp svojich klientov. „Preto Banka musí ovládať všetky požiadavky smerom ku klientom, vedieť posúdiť, či opatrenia a investície spĺňajú legislatívne požiadavky, či skutočne pomáhajú napríklad znižovať uhlíkovú stopu, aký majú dopad na životné prostredie a potom vie „ušiť na mieru“ klientovi kvalitný finančný produkt,“ vysvetlil Buzgó. Takéto produkty v spojení s odborným posúdením sú podľa banky garantom prechodu na udržateľné financovanie a podnikanie.
Článok vznikol v spolupráci s ČSOB Bankou.