Zap_n.jpg

Slovensko a elektromobilita – ako ďalej?

Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR) má dlhodobo záujem podporovať rozvoj vysoko ekologických nízko emisných vozidiel, ktoré nie sú výhradne poháňané spaľovacím motorom. Preto začal v roku 2016 realizovať  Projekt podpory kúpy a registrácie  ekologických  vozidiel v kategórii M1 (osobné vozidlá do 3,5 tony) a N1 (úžitkové vozidlá do 3,5 tony). Recyklačný fond na projekt schválil sumu 5 miliónov eur, ukončenie projektu bolo plánované do konca tohto roku, počet podporených registrácií mal dosiahnuť minimálne 1 000 automobilov. Nakoľko sa však projekt začal kvôli dlhému schvaľovaciemu procesu realizovať o päť mesiacov neskôr, nestihli sa vyčerpať všetky alokované prostriedky. Preto ZAP SR predložil Recyklačnému fondu žiadosť o predĺženie projektu.
Titulna foto.p .jpg

Do systému duálneho vzdelávania sa musí do roku 2020 zapojiť 12 000 žiakov, inak je ohrozená konkurencieschopnosť našej ekonomiky.

Systém duálneho vzdelávania (SDV) na Slovensku má za sebou dva roky reálneho fungovania v praxi. Aktuálne je do SDV zapojených 2 508 žiakov, 200 zamestnávateľov a 70 škôl. Na svoje budúce povolania sa žiaci pripravujú v 46-tich študijných odboroch a celkovo majú študenti uzatvorených  1 234 učebných zmlúv s budúcimi zamestnávateľmi. Lídrom budovania systému duálneho vzdelávania sú zamestnávatelia v automobilovom, strojárskom a elektrotechnickom priemysle. Podiel týchto sektorov na SDV je až 75 percent.

Systémové opatrenia zabezpečia kvalifikovaných zamestnancov

Bratislava, 27. február 2017 – V automobilovom priemysle aktuálne chýba 14 000 kvalifikovaných pracovníkov. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) je tento stav alarmujúci a je nevyhnutné akcelerovať opatrenia smerujúce k transformácii vzdelávacieho systému pre potreby praxe na všetkých úrovniach vzdelávania. ZAP SR vyzýva Vládu SR a kompetentné orgány k prijatiu opatrení na zmiernenie aktuálneho deficitu kvalifikovaných zamestnancov a nastavenie vzdelávacieho systému na ich udržateľný prísun. Vo svojej výzve apeluje na reálnu podporu duálneho vzdelávania na stredných školách, navrhuje zaviesť inštitút profesijného bakalára, vysokoškolské štúdium intenzívne prepojiť s praxou a urgentne prehodnotiť aktuálny model rekvalifikácií.