Ministerstvo pripravilo dva návrhy zákonov nahrádzajúce stavebný zákon

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zákon, spravodlivosť
pixabay.com/ilustračné foto

AKTUALIZOVANÉ o 16:57

Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) pripravilo pracovné návrhy nových zákonov o územnom plánovaní a o výstavbe. Súčasný stavebný zákon, ktorý platí od roku 1976 a zahŕňa štyridsať noviel, už nevyhovuje súčasným požiadavkám. Rezort pripravil dva samostatné návrhy zákonov, pretože územné plánovanie a výstavba okrem Českej republiky nie sú nikde v Európskej únii spojené do jedného zákona.

Stavebné konanie sa ma zefektívniť

„Hlavné ciele, ktoré sa snažíme zohľadniť pri príprave stavebných predpisov, vychádzajú aj z programového vyhlásenia vlády,“ informoval v stredu rezortný štátny tajomník Peter Ďurček (SNS). „Snažíme sa zamerať predovšetkým na to, aby sme zlepšili, zefektívnili stavebné konania a procesy územného plánovania, aby konania boli jednoduchšie, rýchlejšie, prehľadnejšie, aby sme vytvorili podmienky pre profesionálnejšiu stavebnú správu a systém, ktorý bude zamedzovať vzniku čiernych stavieb,“ uviedol Ďurček.

Dôraz podľa neho kládli aj na bezpečnosť a kvalitu stavieb. S prípravou prvých návrhov zákonov začali koncom roka 2016 a v spolupráci s vybranými odborníkmi ich predstavili odbornej verejnosti vlani v októbri. Pracovná skupina je zložená z 29 odborných subjektov, ministerstvo spracováva pripomienky k návrhom.

O stavbe by sa malo rozhodovať v jednom konaní

Generálny riaditeľ sekcie výstavby na ministerstve Tibor Németh povedal, že hlavnými princípmi oboch návrhov zákonov je zjednodušenie rozhodovacích a povoľovacích procesov. O stavbe by sa malo rozhodovať v jednom konaní, štátna správa a územné plánovanie na úrovni samospráv majú byť profesionálnejšie. „V rámci územného plánovania zavádzame povinnosť mať územný plán pre všetky obce, lebo v súčasnosti je táto povinnosť len pre obce nad dvetisíc obyvateľov. V novom zákone zavádzame túto povinnosť pre všetky obce, s istými časovými odstupmi podľa počtu obyvateľov. Zjednodušujeme procesy v rámci územného plánovania, procesy sa skrátia,“ priblížil Németh. Pre územné plánovanie budú jasne určené kvalifikačne predpoklady a školenia zamestnancov. Územné stanovisko obce bude potvrdzovať stavebný zámer pre výstavbu.

Pribudne stavebný zámer

Návrh zákona o výstavbe zavedie nový inštitút – stavebný zámer. „Stavebný zámer by mal byť dokumentom, v ktorom má byť stavba posúdená z hľadiska technického, stavebnotechnického, umiestnenia a súladu s územnoplánovacou dokumentáciou. O stavebnom zámere má byť vydané jedno rozhodnutie a tým by sme zamedzili súčasné dvojkolové stavebné konanie. Takto by sme chceli zabezpečiť, aby bola jedna stavba, jedno rozhodnutie, konanie,“ uviedol Németh.

Prenesený výkon štátnej stavebnej správy by mal prejsť z obcí späť na štát, pričom v mene štátu by boli oprávnení konať komisári. Zvýšiť sa má pôsobnosť a zodpovednosť účastníkov výstavby, čiže projektantov, zhotoviteľov, stavebnotechnického a stavebného dozoru. Upravia sa kategórie stavieb – drobné, jednoduché a ostatné stavby, v rámci ostatných budú vyhradené technicky náročné stavby, napríklad mosty, diaľnice. „Zavádzame nové kvalifikačné predpoklady, spresňujeme, čo sa týka účastníkov, orgánov, zamestnancov v štátnej správe na stavebných úradoch,“ dodal Németh.

Čítajte aj:

Ministerstvo chce nastaviť také podmienky, aby nevznikali nové nelegálne stavby. „Už by nemal byť možný iný postup, len ten, že dôjde k nariadeniu odstránenia stavby,k uloženiu pokuty, v prípade potreby k nútenému výkonu rozhodnutia v súvislosti s odstránením a zároveň k podaniu trestného oznámenia,“ vyhlásil Ďurček. Súčasné tzv. čierne stavby považuje za celospoločenský problém. „Nevieme ho vyriešiť tým, že by sme napísali v stavebnom zákone, že sa zbúrajú stavby,“ uviedol. Dodal, že v spolupráci s obcami treba zaevidovať pozemky, stavby a právne vzťahy, aby sa jasne oddelili súčasné nezákonné stavby od budúcich. Celospoločenské riešenie je podľa neho mimo stavebného zákona.

Návrhy zákonov o územnom plánovaní a výstavbe chce rezort poslať aj všetkým poslancom parlamentu. Konečná podoba návrhov zákonov na základe čo najširšej dohody s odbornou verejnosťou by mala byť hotová do 30. júna tohto roka. Na vládu, resp. do parlamentu by sa mali dostať predbežne na jar budúceho roka a účinnosť by mohli nadobudnúť v ideálnom prípade najskôr začiatkom roka 2020.

S navrhovaným presunom zvereného výkonu štátnej stavebnej správy z obcí a miest opäť na štát vyslovili nesúhlas Združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS) a Únia miest Slovenska (ÚMS). Štát túto svoju pôsobnosť preniesol na miestne samosprávy v roku 2003 a spätným prevzatím tejto kompetencie v rámci pracovného návrhu nového stavebného zákona chce zlepšiť kvalitu výkonu štátnej stavebnej správy.

„Reakcie primátorov a starostov nie sú adekvátne, pretože stále ešte sa snažíme klásť dôraz na to, aby sme stavebný zákon brali ako odbornú tému,“ informoval v stredu štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) Peter Ďurček (SNS) s tým, že vyjadrenia oboch organizácií samospráv považuje za politické. ZMOS ani ÚMS podľa štátneho tajomníka za štyri mesiace zatiaľ nepredložili odborné pripomienky okrem nesúhlasu, aby stavebnú správu opäť vykonával štát.

Stavebné konanie, ktoré zabezpečujú obce, pri priemerne zložitej stavbe trvá v SR v priemere 286 dní, v Európskej únii 165 dní. „Niečo s tým musíme urobiť, aby sme sa k priemeru EÚ priblížili. To, čo navrhujeme, tomu aj zodpovedá,“ tvrdí Ďurček. Generálny prokurátor v správach o stave zákonnosti za roky 2015 a 2016 kritizoval stavebné konania ako najnezákonnejšie konania vo verejnej správe. Stavebnú správu vykonávajú obce a mestá, ale zodpovednosť za to nesie štát. Pre zlé rozhodnutia, alebo nečinnosť stavebných úradov občania od roku 2004 do konca vlaňajška žiadali finančnú náhradu v objeme dvesto miliónov eur.

Slovenská komora stavených inžinierov (SKSI) dlhodobo žiadala zvýšenie bezpečnosti a kvality stavieb. „V prevažnej miere sme akceptovali, čo navrhovali, aby sa zvýšil dôraz na projekčnú činnosť. Zavádzame povinnú realizačnú projektovú dokumentáciu pri vyhranených stavbách, kontrolné statické posudky, ktoré presadzovali,“ povedal Ďurček v súvislosti s návrhom nového stavebného zákona.

Návrh nového stavebného zákona pripravilo už bývalé vedenie ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na čele s ministrom Jánom Počiatkom počas predošlej vlády Smeru – SD. Návrh zákona vtedy schválila vláda, no minister Počiatek ho v septembri 2015 stiahol z parlamentu v druhom čítaní po kritike obsahu zákona z radov opozície. „Zo zákona, čo bol v roku 2015 v parlamente, sme z hľadiska územného plánovania vyškrtli zastavovací plán, ktorý bol veľmi problematický. To je zásadná zmena. V rámci výstavby je zásadná zmena preneseného výkonu štátnej správy,“ uviedol generálny riaditeľ sekcie výstavby na ministerstve dopravy a výstavby Tibor Németh.

Stavebná komora SR (SKSR) vyslovila k aktuálnej verzii návrhu stavebného zákona zásadné výhrady a neodporučila pokračovať na jeho dokončení. Oproti tomuto návrhu je podľa komory nateraz vyhovujúcejšia novelizácia starého zákona. Stavebná komora tvrdí, že návrh stavebného zákona prináša viac nejasností a problémov, ako riešení, nespĺňa dlho očakávaný cieľ dosiahnuť konečne jednoduchý, jasný a vykonateľný stavebný zákon a vrátenie systému do stavebníctva, jeho školstva a sekundárne aj hospodárstva. Stavebná komora je presvedčená, že nový stavebný zákon má byť skutočne nový a nie ďalší experiment.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR