Dodávky meškajú a náklady na prepravu stúpajú, konflikt na Blízkom východe výrazne ovplyvňuje aj slovenský priemysel

nákladná loď
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Konflikt na Blízkom východe, ktorý ovplyvňuje námornú dopravu v oblasti Červeného mora, má priamy dopad aj na slovenský priemyselný sektor, najmä prostredníctvom dodávateľských reťazcov. Ako upozorňuje Asociácia priemyselných zväzov a dopravy, spoločnosti čelia jednak meškaniu dodávok a zároveň zvýšeným prepravným nákladom.

Pružná a efektívna reakcia

Firmy závislé na dovoze tovarov a služieb, ktoré idú po mori, môžu čeliť dlhším čakacím dobám na niektoré komponenty alebo zvýšeným nákladom na prepravu. Pre útoky husíov lodné spoločnosti obchádzajú Červené more a presmerovávajú svoje lode okolo Afriky. Plavba pozdĺž Mysu dobrej nádeje však znamená predĺženie času prepravy tovaru o približne 10 až 12 dní pri priamej plavbe, no niekedy sa zdržanie môže natiahnuť na 15 až 30 dní, kvôli nutnosti prekládky v prekladacích prístavoch,“ približuje asociácia.

Slovenský priemysel však podľa nej reagoval na tieto výzvy pružne a efektívne. Vďaka skúsenostiam s predĺžením prepravnej doby počas pandémie COVID-19 ale aj zablokovania Suezského prieplavu v roku 2021 podniky presmerovali finančné toky a zvýšili skladové zásoby.

Krátkodobé vyhliadky

Niektorí exportéri však môžu mať problémy dodržať dodacie lehoty pre zámorských odberateľov. Firmy preto prehodnocujú spôsoby prepravy a plánovanie dodávok prispôsobujú aktuálnej situácii,“ doplnila asociácia.

Krátkodobé vyhliadky pritom naznačujú, že plavba cez Červené more sa v dohľadnom čase neobnoví, čo sa odrazí tak na výrobných nákladoch podnikov, ako aj v cenách výrobkov pre konečných spotrebiteľov. „Aj keď neočakávame, že cenový nárast bude výrazný, spotrebitelia by mali byť na tento vývoj pripravení,“ uzatvára asociácia.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Firmy a inštitúcie APZD Asociácia priemyselných zväzov a dopravy