ŠPECIÁL: Mobilné aplikácie prekonajú internetové bankovníctvo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mobil
Ilustračné foto. pixabay.com

Od vzniku prvého internet bankingu na Slovensku sa na trhu veľa zmenilo. Klienti chcú jednoduché služby a pohodlný prístup k financiám kedykoľvek a kdekoľvek. To umožňujú aplikácie v mobile.

Mobilné bankovníctvo sa šíri medzi zákazníkmi bánk na Slovensku veľmi rýchlo. “Banka v mobile svojou flexibilitou prekonáva pobočky. Nikdy nie je zatvorená, klienti ju majú po ruke a informácie sú k dispozícii okamžite. Preto raketovo rastie význam aplikácie v mobile,” hovorí šéf vývoja produktov a elektronického bankovníctva ZUNO banky Miroslav Endresl. Smartfón s bankovou aplikáciou je podľa šéfredaktora touchIT Ondreja Macka vlastne banka v mobilnom telefóne. S tým, že nečakáte v rade a vybavíte potrebné veci.
Prechod na mobilné bankovníctvo
ZUNO banka sa domnieva, že mobilné aplikácie čoskoro prekonajú internetové bankovníctvo. Ako povedal produktový manažér mBank Lukáš Kiac, prechod na mobilné bankovníctvo bude prebiehať postupne v najbližších rokoch, keďže súvisí s rozšírením smartfónov v populácii a zmenou prístupu k bankovým službám, ktorá prinesie každodennú interakciu prostredníctvom mobilnej aplikácie pri jednotlivých životných situáciách klienta. “Očakávam, že mobilné aplikácie prekonajú internetové bankovníctvo, stane sa tak do troch až štyroch rokov. Je to len otázka času,“ doplnil Macko z touchIT.

Ešte pred rokom sa na Slovensku považovalo vykonávanie bankových operácií cez smartfón a mobilnú aplikáciu za menej bezpečné ako je to pri internetovom bankovníctve. V skutočnosti tomu tak však podľa Macka nie je, obe sú bezpečné tak, ako je bezpečný internet, ktorý na spojenie používate. “Tento názor stále prevláda hlavne u ľudí medzi 40 až 50 rokov, ale postupne dorastá generácia, ktorá sa narodila s mobilnými aplikáciami,“ povedal Macko.
Trend smerom k mobilite
Počet prihlásení do mobilného bankovníctva ZUNO banky dosahuje 67 % prihlásení do internetového bankovníctva. Pred rokom to bolo 45 %. “Očakávam tak, že v budúcom roku už bude mať mobilná aplikácia viac užívateľov, ako internetové bankovníctvo,“ hovorí Endresl. Mobilné bankovníctvo ZUNO podľa neho mesačne zaznamená vyše 300 tisíc prihlásení. Len za rok 2015 stúpol počet jeho užívateľov o 40 %. Od začiatku roku 2016 vykonali klienti prostredníctvom mobilného bankovníctva ZUNO 300 tisíc transakcií v hodnote viac ako 72 miliónov eur.

Hoci v mBank naďalej prevažuje prihlasovanie sa do webového internetového bankovníctva s podielom 68 %, trend smerom k mobilite je podľa Lukáša Kiaca zjavný, pričom za posledné dva roky desktopové prístupy klesli o 22 %. Mobilné aplikácie pre Android, iOS a Windows Mobile sa na celkovom počte prihlásení podieľajú 27 % a mobilná verzia internet bankingu sa aktuálne drží na hodnote 5 %. “Štatistiky naznačujú, že mobilnú aplikáciu klienti otvárajú omnoho častejšie ako klasický internet banking,“ poznamenal Kiac.
Klienti vnímajú inovácie bánk
Mobily a on-line bankovníctvo už dokonca podľa prieskumu u zákazníkov rozhodujú o tom, akú banku si vyberú. “Stačí negatívna referencia priateľov a máte smolu. Banky, ktoré zlyhajú v inováciách, riskujú stratu zákazníkov a budú mať skutočný problém prilákať nových. Aj preto pripravujeme kompletný redizajn našej mobilnej aplikácie, v ktorej si napríklad budú môcť klienti personalizovať úvodnú stránku. Pridávame aj klientmi žiadaný náhľad na stav účtu bez potreby logovať sa do aplikácie,“ skonštatoval Endresl.
Najviac kontrolujeme zostatky na účte
Klienti si v rámci mobilbankingu v mBank najčastejšie overujú aktuálny zostatok na účte, prezerajú históriu transakcií a vykonávajú platby na domáce účty. Postupne tiež rastie používanie pohodlných platieb na telefónne číslo bez potreby pamätať si číslo účtu adresáta. Určitá časť zákazníkov pomocou aplikácie mBank vyhľadáva najbližší bankomat alebo pobočku banky. Aj klienti ZUNO banky cez mobil najčastejšie kontrolujú zostatok na účte. Ďalej zadávajú prevody medzi vlastnými účtami alebo domáce platby.
Ďalšie funkcie a platba mobilom
Okrem hlavnej mobilnej aplikácie ZUNO si každý klient môže stiahnuť aj aplikáciu na kreditné karty, na vyhľadávanie bankomatov alebo na jednoduché nahrávanie dokumentov. “S nimi má zákazník všetky funkcie banky doslova vo vrecku,“ dodal šéf vývoja produktov a elektronického bankovníctva ZUNO banky Miroslav Endresl.

Podľa Macka to však bude chcieť ešte nejaký čas, aby sme mohli priamo platiť mobilom, čo sa v zahraničí už dá – Apple Pay, Samsung Pay alebo Google Pay. “Osobne si myslím, že budúcnosť bánk je v mobilných aplikáciách a až na naozaj výnimky nahradia kamenné expozitúry. Internetové bankovníctvo cez desktop však naďalej ostane,“ domnieva sa Macko.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie mBankZUNO banka