Ľudia vnímajú zmeny v bankových poplatkoch citlivo a posledné mesiace sa čoraz viac hovorí o zdražovaní služieb bánk.
„Zmeny cenníkov sa v bankách dejú každoročne a ani tento rok nie je výnimkou. Ich intenzita je porovnateľná s poslednými rokmi,“ konštatuje výkonný riaditeľ portálu FinancnyKompas.sk Maroš Ovčarik. Ako doplnil Pavel Škriniar z portálu FinancnaHitparada.sk, vývoj poplatkov si banky veľmi pedantne strážia a nechcú sa k nemu veľmi vyjadrovať. Pravdou však podľa neho je, že historicky sa poplatky vo všeobecnosti neznižujú a rastú skokovito.
Zmeny sú vo viacerých oblastiach
Zmeny cenníkov, ktoré sa v posledných mesiacoch dejú, sa týkajú niekoľkých oblastí. Niektoré banky zdražujú hotovostné operácie, hotovostné vklady, výbery a hotovostné splátky úverov. V niektorých bankách sa podľa Ovčarika menia či sprísňujú podmienky získavania zliav z poplatkov za vedenie balíkov služieb.
A niektoré banky rozširujú ponúkané služby, napríklad cez cestovné poistenie ku platobným kartám, prípadne do balíkov služieb vkladajú viacero platobných kariet a podobne. Okrem toho niektoré banky zdražujú podľa Ovčarika niektoré jednorazové manuálne služby, napríklad zmeny a dodatky v úverových zmluvách, rušenie trvalých príkazov alebo vydávanie výpisov k účtu na pobočke.
Ako skonštatoval finančný odborník z Partners Group SK Tomáš Herud, rozsah zvyšovania je veľmi rozmanitý. „Napríklad balíky účtov stúpli niekde aj o 10 až 20 %, rovnako aj výbery kartou z bankomatov, hotovostné operácie na pobočke, prípadne realizácia pokynov na účte priamo v pobočke,“ doplnil Herud.
Dôvodom je pokles úrokových výnosov
„Dôvody zmien sú podľa môjho názoru klesajúce úrokové výnosy a snaha bánk poklesy aspoň čiastočne kompenzovať,“ poznamenal Ovčarik. Aktuálny stav je podľa Heruda z Partners Group SK spojený hlavne s reguláciou úverov Národnou Bankou Slovenska. Prísnejšie posudzovanie klientov obmedzí podľa neho objem poskytnutých úverov. Niektoré banky práve preto začali zvyšovať svoje poplatky už s predstihom od decembra 2016, nakoľko predpokladajú postupné znižovanie objemu poskytnutých úverov a to najmä v druhej polovici roka.
Avšak podľa Škriniara bankoví klienti sa až tak veľmi o poplatky zaujímať nemusia. „Podmienky bánk získať bežný účet zadarmo sú pre bežného klienta naozaj dostupné. Jediné čo treba, je porovnávať banky a presúvať účty. Problém s týmto môžu mať klienti, ktorých nalákala nižšia sadzba hypotéky za upísanie sa k aktívnemu používaniu bankového účtu,“ povedal Škriniar.
Cenník alebo sadzobník poplatkov banky je dokument, v ktorom sú uvedené všetky poplatky banky a spolu s obchodnými podmienkami je súčasťou každej zmluvy o poskytovaní bankových produktov a služieb. Cenník musí banka zverejniť v každej pobočke a na internete. O cenách musí byť klient informovaný ešte pred podpisom zmluvy. Počas trvania zmluvného vzťahu banka môže ceny upraviť. O zmenách však musí klienta informovať. Spôsob informovania je dohodnutý v zmluve alebo v obchodných podmienkach. Ak klient nesúhlasí so zmenou cien, má právo v súlade s obchodnými podmienkami od zmluvy odstúpiť.
Možnosťou je aj základný bankový produkt
Ďalším dôvodom, prečo sa klienti o poplatky nemusia veľmi zaujímať je podľa Škriniara základný bankový produkt. „Ten je buď zadarmo alebo za tri eurá a ponúka skutočne to, čo klient na bežný platobný styk potrebuje,“ hovorí Škriniar. Ministerstvo financií SR nie raz odporúčalo klientom bánk, aby sa zaujímali o možnosť zmeny svojho bežného účtu v banke na zvýhodnený účet, ktorý majú zo zákona všetky banky v ponuke.
Ide o štandardný účet, teda platobný účet so základnými funkciami. Stojí najviac tri eurá mesačne. Stačí si podať na pobočke žiadosť a predložiť čestné vyhlásenie, že nemá žiaden ďalší platobný účet. Termínovaný vklad, vkladnú knižku, sporiaci účet, či stavebné sporenie však môže mať. Pre vybranú skupinu ľudí s čistým mesačným príjmom do 400 eur je určený základný bankový produkt zadarmo. Oba spomenuté účty ponúkajú takmer rovnaký rozsah služieb.
Poplatky sa zrejme ešte budú zvyšovať
Banky vzhľadom na vývoj ziskovosti bankového sektora majú podľa Ovčarika dôvody aj na ďalšie úpravy cenníkov. Či k tomu pristúpia je podľa neho otázkou konkurenčného boja a citlivosti klientov na prípadne ďalšie zmeny.
Tomáš Herud sa domnieva, že poplatková politika bude do budúcna postavená na postupnom zvyšovaní základných balíkov služieb. Na druhej strane ale už dnes banky motivujú a stále viac budú motivovať zľavami z poplatkov za aktívne využívanie účtu.
Či už ide o platby kartou v určenom objeme, počet trvalých príkazov, inkaso, využívanie ďalších produktov – ako termínované účty s minimálnym objemom nad 15 000 eur a viac, sporiace účty, kreditná karta atď. – a samozrejme ich rôzne povinné kombinácie.
Pobočka niečo stojí
„Banky nie sú charita a nemôžu svoju činnosť, podobne ako iné firmy, vykonávať so stratou,“ skonštatoval Škriniar. Banky sú navyše podľa neho zaťažené množstvom regulačných obmedzení a opatrení, a to si vyžaduje náklady.
Niektorí ľudia nemajú dôveru v internetové banky, lebo nemajú kamenné pobočky, ale bankám s kamennými pobočkami vyčítajú vysoké poplatky. Pobočka niečo stojí, rovnako ako personál v nich. „Ak ide teda o poplatky, na trhu sú nízkonákladové banky ale i benefity kamenných bánk – stačí si vybrať alebo splniť podmienky kladené bankou,“ dodal Škriniar.