Obchody v pondelok otvoria. Aký sortiment budú mať v predaji a budú vykrývať straty vyššími cenami?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Supermarket, obchod, nakupovanie
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Na základe postupného uvoľnenia pandemických opatrení môžu v pondelok 19. apríla otvoriť aj obchody, ktoré nepredávajú tovar nevyhnutný pre život.

Aj keď je toto označenie diskutabilné – najmä, ak sme si doteraz nemohli kúpiť žiarovku, baterky alebo hračku pre dieťa, ale alkohol áno -, znamená to, že si od pondelka môžeme spestriť jarný šatník alebo vyskúšať si a kúpiť nové topánky.

Chyba komunikácie

Väčšina prevádzok je zatvorená od decembra. Obchodníci celé mesiace čakali, kedy sa situácia zlepší natoľko, aby mohli opäť rozbehnúť svoj biznis. Prezident Zväzu obchodu SR Martin Katriak preto hovorí, že za otvorenie prevádzok je veľmi rád.

Na druhej strane upozornil, že zatiaľ nepoznajú presné podmienky, za akých majú otvoriť. Zdôrazňuje, že obchodníci i zákazníci potrebujú vedieť, čo presne ich čaká.

„Zatiaľ nepoznáme žiadne oficiálne rozhodnutie. Takáto postupnosť je bežná. Vždy príde rozhodnutie na poslednú chvíľu. Vzniká tým problém informovať včas všetkých, ktorí čakajú na takéto rozhodnutie,“ uviedol pre portál voFinanciách.sk.

Predseda Iniciatívy slovenských maloobchodníkov (ISKM) Daniel Krakovský zase hovorí, že o otvorení sa dozvedeli relatívne včas a majú dostatok času na potrebné prípravy. S čím však úplne nie je spokojný, je počet osôb, ktoré sú povolené v jednom čase v obchode.

Opatrenia bez diskusie

Podľa doterajších nariadení pripadá v prevádzke na 15 metrov štvorcových jeden zákazník. Podľa zástupov obchodu by ich mohlo byť viac. Argumentujú, že sa nepreukázalo, že by sa koronavírus v obchodoch šíril rýchlejšie alebo agresívnejšie ako v iných priestoroch.

„Rešpektujeme to a vieme s tým existovať, samozrejme, nie dlhodobo. Ale predpokladáme, že toto opatrenie bude mať krátkodobý charakter,“ povedal Krakovský.

Podľa zástupcov obchodov by pomohlo, ak by s nimi rozhodujúce orgány vopred konzultovali chystané nariadenia. Zväz obchodu SR v minulosti oslovil bývalého premiéra Igora Matoviča (OĽaNO), ktorý ale vraj nepovažoval za potrebné s nimi diskutovať.

„Na rozdiel od analytikov, ktorých si vážim, máme však aj reálne skúsenosti. Vieme, ako to v praxi funguje,“ povedal prezident organizácie.

Krakovský doplnil, že rozhodnutia prichádzajú z pandemickej komisie, v ktorej síce sú odborníci, ale na epidemiologickú situáciu.

„Nevedia tak úplne, ako obchody fungujú. Ak by nás prizvali, určite by to bolo prínosnejšie a vyhli by sme sa záležitostiam, s ktorými sú potom praktické alebo technické problémy,“ vysvetlil.

Na čo sa majú zákazníci pripraviť

Keďže obchodníci zatiaľ nemajú presné nariadenia týkajúce sa ich povinností, iba predpokladajú, že zákazníci sa budú riadiť podľa pravidiel, na ktoré boli zvyknutí počas prvej vlny pandémie.

Čiže kontrolu pri vstupe do prevádzky či nákupného centra a podobne. Diskutabilné je však overovanie testov na koronavírus.

„My nie sme kontrolným orgánom, polícia ani Úrad verejného zdravotníctva. Nie sme si teda istí, či nám táto možnosť prináleží. Zároveň však stále platí zákaz vychádzania bez negatívneho testu. Z toho by malo vyplývať, že zákazník, ktorý sa v obchode pohybuje, by mal mať negatívny test,“ vyjadril sa predseda organizácie.

Zväz obchodu SR upozorňuje, že môžu nastať isté problémy, ktoré však budú len dočasné a obchodníci i zákazníci si na ne postupne zvyknú.

Zimný, jarný alebo letný sortiment?

Keďže väčšinu obchodov zatvorili v decembri, police mali naplnené zimným tovarom, ktorý však prezimoval za zatvorenými dverami a mrežami a nie v našich skriniach či na lyžiarskych svahoch. Dopad mali aj obmedzenia súvisiace s jarnými výletmi a turistikou.

Mali obchody dostatok času na výmenu sortimentu a sú pripravené na dopyt po tom letnom? „Obchodníci majú na sklade množstvo zásob, ktoré nepredali. Je možné predpokladať, že sortiment bude širší, ale nebude to len sezónny sortiment,“ povedal Krakovský.

Katriak z pohľadu dostupnosti tovaru očakáva časový problém. Ten sa bude zrejme týkať najmä odevov a obuvi, ktoré sú závislé od ročných období. Predpokladá však, že obchody by sa mali dostať do normálu počas jedného až dvoch mesiacov.

Ubezpečil, že s potravinami nie je žiaden problém, a to aj vďaka dobrej spolupráci so slovenskými výrobcami.

Obchodníci sa báli zásobovať

Vynára sa otázka, či sa obchodníci nemohli pripraviť vopred a tovar vymeniť. Odpoveď nie je taká jednoduchá.

Obchodníci počas pandémie nezaznamenali výrazné zmeny v zásobovaní. Mnohí sa však báli robiť nové objednávky, keďže nevedeli, ako sa bude sektor otvárať a čo budú môcť predávať.

„Obchody sa mohli zásobovať dopredu, no sú v tom obrovské peniaze. Navyše, aj teraz je stále ťažké predpokladať, aký bude vývoj, keďže nám stále platí núdzový stav. Samozrejme, môžu sa nájsť obchodníci, ktorí išli do rizika a tovar objednali,“ objasnil prezident Zväzu obchodu SR.

ISKM evidujú krátke zdržania zapríčinené kontrolami kamiónov alebo zatvorenými hranicami, čo však nie je zásadný problém. Ten sa môže líšiť medzi jednotlivými segmentmi. Napríklad v elektronike zaznamenali nedostatok čipov, čo sa odráža na šírke sortimentu.

Porastú ceny?

Okrem toho čo si budeme môcť kúpiť, je dôležité aj, za koľko. Krakovský si je vedomý, že podnikatelia budú naháňať každé euro a snažiť sa vyriešiť svoj najväčší problém – dohnať straty.

Nie je preto z jeho pohľadu možné očakávať likvidácie skladových zásob alebo zľavy vo výške 70 a viac percent. „To sa určite neudeje, pretože každý bude hľadieť na to, aby predal a mohol vykryť aj dlhy vyplývajúce z doterajšieho zatvorenia,“ vysvetlil.

Zväz obchodu SR však neočakáva, že ceny pôjdu hore. Obchodníci v nájmoch sa budú skôr snažiť o nejaké úľavy, pokiaľ sa im podarí obchod naštartovať. Všetko však záleží od toho, ako sa situácia rozbehne a či budú môcť podnikatelia splácať všetky dlhy.

Snaha štátu je, ale nie je promtná

Pandémia, ktorá na niekoľko mesiacov stopla predajcom spôsob obživy spôsobila finančné problémy drvivej väčšine. Podľa ISKM by im pomohla štátna podpora, ktorá však kryje približne 35 percent všetkých fixných nákladov, čiže platy zamestnancov a nájomné.

Zvyšok zostáva na pleciach podnikateľov. „Pomoc štátu nepovažujem z hľadiska kvality a času za dostačujúcu. Náhrady, na ktoré majú obchodníci nárok, sú komplikované a neprimerané. Nie sú na takej úrovni, na akej by mohli byť. Snaha zo strany štátu je, ale nie je promptná,“ dodal Katriak.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel KrakovskýMartin Katriak
Firmy a inštitúcie Iniciatíva slovenských maloobchodníkov (ISKM)Zväz obchodu SR