Kam s vreckovým či s peniazmi, ktoré si deti vyšibali na Veľkú noc?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peniaze, deti, sporenie, rodičia
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

K vajíčkam a veľkonočnej výslužke dostávajú mladí šibači častokrát aj peniaze. Pre mnohých je to príležitosť urobiť si radosť nákupom v hračkárstve či športovom obchode. No je tu aj možnosť sporenia si.

Využite Veľkú noc na výchovné účely a naučte svoje deti, aby si cenili hodnotu peňazí a začali si peniaze efektívne odkladať.

Školáci často dostávajú finančné odmeny alebo vreckové aj pri iných príležitostiach, ako je Veľká noc. Je dobré, ak si samy nasporia na veci, po ktorých túžia.

Zodpovednosť a disciplína

Psychológovia radia, že je užitočné s deťmi o použití financií diskutovať. Robí to tak väčšina rodičov, ktorí vedia, na aký účel si ich školák sporí. Menším deťom často po dohode ukladajú rodičia peniaze na sporiaci účet, kde si šetria na vysnívanú vec.

Pre dieťa je aj 30 eur závratná suma. Rodičom odborníčka na osobné financie z Partners Jana Trogová odporúča stanoviť jasné pravidlo 50:50. Polovicu sumy môžu deti minúť na niečo, po čom dlhšie túžili, napríklad na hračku či vstupenky do kina. Zvyšnú polovicu by mali odložiť pre budúcnosť.

Tento prístup učí deti zodpovednosti a disciplíne. „Učenie detí o zodpovednom nakladaní s financiami je dlhodobý proces, ktorý začína od malička. Vyšibané peniaze môžu byť vynikajúcou príležitosťou na začatie tejto dôležitej výchovy, ktorá bude mať prospech aj v dospelosti,“ vysvetľuje Trogová.

Do prasiatka či na účet?

Je dôležité vysvetliť deťom, že aj tieto peniaze majú svoju hodnotu a niekto musel za ne pracovať. Vyšibané peniaze by nemali byť určené na okamžitú spotrebu, ale môžu byť investované alebo uložené na naliehavé výdavky v budúcnosti.

Ako uviedla hovorkyňa 365.bank Linda Valko Gáliková, rodičom starších detí, povedzme vo veku od 10 rokov, odporúčajú previesť prostriedky na detský účet. „Ideálne pokiaľ je previazaný aj s detskou bankovou aplikáciou,“ hovorí Gáliková.

Podľa jej slov sa pritom vďaka tomu lepšie naučia hospodáriť s financiami, môžu si sporiť a platiť za výdavky platobnou kartou. Rodič má zase oveľa lepší prehľad o míňaní dieťaťa a samotné dieťa sa vo vhodnom veku učí narábať s elektronickými bankovými nástrojmi, čo ocení aj v neskoršej dospelosti.

Pravidlo dvoch nocí

Ak vaše dieťa minie všetko, čo má a potom ešte presvedčí šporovlivého súrodenca, aby ho „založil“ a vy máte strach, aký život bude s týmto prístupom žiť v dospelosti, je niekoľko kreatívnych tipov, ako na to. „Pomôžte dieťaťu stanoviť si cieľ,“ hovorí prevádzková riaditeľka Wealth Effect Management Eva Jahelka Filipp.

Následne, vždy keď bude chcieť míňať, pripomeňte mu jeho cieľ. Aplikujte napríklad aj pravidlo dvoch nocí. „Urobte s dieťaťom dohodu, že na každý väčší výdavok, sa dvakrát vyspí. Ak bude danú veci chcieť aj potom, nech si ju kúpi,“ radí Eva Jahelka Filipp.

Navrhnite dieťaťu, zriadiť si tri obálky alebo pokladničky. Každú na niečo iné. Jednu na „investície“, kedy si s dieťaťom dohodnite investičný horizont a úrok. Na tieto peniaze nebude môcť siahnuť výmenou za pravidelné zhodnocovanie. Peniaze z tejto obálky môže využiť na splnenie svojho sna.

Druhá obálka bude na „rezervu“. Napríklad keď pôjde dieťa na výlet a bude si chcieť niečo kúpiť, no nebude mať dve noci na to, aby si premyslelo, či to skutočne chce. A poslednú obálku „pre radosť“. Peniažky z tejto obálky môže použiť na všetko, čo mu urobí radosť. „Či je to nejaká sladkosť, nová hračky, večera s kamarátmi, alebo návšteva kina,“ konštatuje Eva Jahelka Filipp.

Následne vždy, keď dieťa dostane peniaze, povzbuďte ho, aby si rozmyslelo, ako peniaze do jednotlivých obálok rozdelí.

Podpora podnikavého ducha

Ak dieťaťu nestačia peniaze, ktoré má a nemá súrodenca, ktorý by ho založil, pomôžte mu hľadať spôsoby, ako zvýšiť svoje príjmy. Staršie deti sa môžu zapojiť do brigády.

Mladšie si môžu vyskúšať svoju podnikavosť napríklad predajom hračiek, s ktorými sa už nehrajú, prípadne predajom limonády v horúci letný deň. „Okrem prebudenia podnikavého ducha, je to skvelá príležitosť na diskusiu o povolení na predaj či o daniach,“ uvádza Eva Jahelka Filipp.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva Jahelka FilippJana TrogováLinda Valko Gáliková
Firmy a inštitúcie 365 bankPARTNERSWealth Effect Management