Test: Peugeot 308 GTi – elegantný športovec

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) – Keďže aj pred časom testovaná dieselová „Tristo osmička“ mala príplatkové 18-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny, vyzerajú obidve autá naozaj dosť podobne. Verzia GTi má však 18-palcové disky „Lincancabur“ v základnej výbave a navyše sú lakované tmavou farbou. Pri pohľade na auto spredu by ste asi iba márne hľadali nejaké rozdiely. Vzadu nájdete trochu nevkusný strešný spojler, ktorý iba zbytočne zvyšuje už tak dosť vysokú líniu strechy a peknú dvojitú koncovku výfuku. Zdalo sa mi aj, že verzia GTi má oproti ostatným modelom znížený podvozok, no nikde som sa o tom nedočítal, takže to zostáva iba dojem. Ak ale nebola menená výška, tuhosť bola zmenená určite. K tomu sa ešte ale dostaneme.

Interiér

Vo vnútri sa Peugeot 308 GTi líši od civilnejších verzií ešte viac. Nájdete tam športové sedadlá s výraznejším bočným vedením čalúnené kombináciou kože a látky. Prešívané sú červenou niťou. Aj tieto sedadlá sa mi však zdali byť mäkké. Francúzske gény proste nezaprie ani verzia GTi. Verzia GTi má tiež unikátny volant dekorovaný hliníkom a nápisom GTi. Z hliníka je aj hlavica radiacej páky, ktorá v zime trochu nepríjemne chladí dlaň. Rovnakým kovom sú ozdobené aj pedále. Inak je to po všetkých stránkach proste Peugeot 308.

Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Motor pod kapotou je naozajstnou lahôdkou. Ide o známu „jedna-šestku“ prepĺňanú turbodúchadlom v takmer svojej vrcholnej podobe. Tento motor sme si už mohli vyskúšať v Peugeote RCZ, no rovnaký agregát poháňa aj MINI John Cooper Works. V MINI má tento motor ešte o 11 koní viac, ale aj 147 kW (rovných 200 k) je pre Peugeot 308 GTi bohato postačujúcich.

S dynamikou nebudete mať za volantom „GTi-čka“ žiaden problém. Nie len vďaka motoru, ktorý má v celom spektre otáčok dostatok sily, ale aj vďaka dosť nakrátko odstupňovanej prevodovke. Vďaka tomu síce auto zrýchľuje za každých okolností naozaj ohromne, no je nutné dosť často radiť. Počas testovacej jazdy na známom úseku, kde zvyknem prevetrať všetky autá podobného razenia, som mal na tomto Peugeote takmer vždy zaradenú vyššiu rýchlosť, ako zvyknem radiť na iných autách, alebo som sa zdržiaval váhaním, ktorá rýchlosť by „GTi-čku“ vyhovovala viac.

Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin

Napriek tomu, že prevodovka má relatívne krátke odstupňovanie, s Peugeotom 308 GTi sa dá jazdiť aj celkom úsporne. Áno, v meste si od vás vypýta deväť litrov benzínu na 100 km, no netreba zabúdať na to, že ide o auto s výkonom 200 koní, aj keď má pod kapotou iba „jedna-šestku“. Mimo mesta sa dá jazdiť za príjemných 6,5 l/100 km, no akonáhle vyjdete na diaľnicu, spotreba narastie minimálne na 7,5 l/100 km. Motor totiž točí aj pri zaradenej šestke 3500 ot./min.

Jazda

Ako sa jazdí s dvestokoňovým Peugeotom 308 GTi? Asi nemusím nikoho presviedčať o tom, že výborne. Ten motor pod kapotou je naozaj výborný. Nie len že má dostatok sily za každých okolností, ešte si aj pri práci krásne spieva. Akonáhle však niektorá z automobiliek umiestni na auto tieto tri čarovné písmenka „GTi“, očakáva sa od toho auta oveľa viac, než len to. Pri obyčajnom dieselovom Peugeote 308 bolo všetko v poriadku. Pri výkone verzie GTi si však uvedomíte, že by to chcelo nižší posed za volantom. Potom zistíte, že to nie je len sedadlom. Celé auto je na nekompromisný „hot-hatch“ proste príliš vysoké.

Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Podľa môjho názoru nebola pri vývoji modelu 308 nikdy plánovaná takáto športová verzia. Konštruktéri jednoducho týmto smerom príliš neuvažovali. Pri tvorbe francúzskeho auta totiž mali iné priority. Marketingové oddelenie sa ale rozhodlo, že potrebuje zvýšiť kredit modelu 308, a tak vznikol Peugeot 308 GTi. Dostal výborný motor a zmenilo sa nastavenie podvozku. Výsledok je veľmi dobrý, no na špičku v kategórii „hot-hatch“ to nie je. Povedal by som, že spomedzi všetkých ostrých hatchbackov je tento síce rýchly, no taký najprívetivejší a najkomfortnejší. Skrátka, skôr ideálny spoločník na dlhé trasy, ako náradie na prejazdy obľúbených zákrut na úzkych okreskách vo vražednom tempe.

Základná cena modelu – Peugeot 308 1.4 VTi Access: 12 640 €

Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308 GTi: 21 950 €

Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin

Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin
Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin
Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin
Peugeot 308 GTi
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, zážihový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1598

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

147 / 5800

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

275 / 1700

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

237

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

7,7

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

9,2 / 5,5 / 6,9

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

430/508

Objem nádrže (l):

60

Pohotovostná hmotnosť:

Rozmer pneumatík:

225/40 R18

Dĺžka (mm):

4276

Šírka (mm):

1815

Výška (mm):

1498

Rázvor (mm):

2608

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie PSA Peugeot Citroën