Alarmujúce, každý druhý hovor na číslo 112 je falošný

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Linka 112
Foto: SITA/Michal Svítok

BRATISLAVA 4. februára (WEBNOVINY) – Zo všetkých hovorov na tiesňové číslo 112 bola minulý rok asi polovica neoprávnených.

Znamená to, že nešlo o ohrozenie života, zdravia, majetku alebo životného prostredia. Išlo teda o tzv. volania bez udalosti,“ uviedla pre agentúru SITA Marta Fabianová z Komunikačného odboru Kancelárie ministra vnútra.

Ľudia volali podľa nej aj vtedy, ak chceli len zistiť, či tiesňové volanie funguje, chceli ohlásiť vymyslenú udalosť, len sa pobaviť alebo sa chceli len o niečom informovať, napríklad o telefónnych číslach či cestovnom poriadku.

Počet takýchto hovorov sa znížil po zavedení oznamov pred hovorom v júli 2011. „Dovtedy bolo 80 percent hovorov na číslo 112 falošných,“ dodala Fabianová.

Na linku 112 bolo vlani denne uskutočnených v priemere asi 4275 telefonátov. „Počet hovorov pravidelne stúpa počas víkendov, prázdnin a sviatkov. Najčastejšie sa ľudia obracajú na linku 112 so zdravotnými problémami,“ doplnila Fabianová.

Na linku prišlo vlani viac ako 1,5 milióna hovorov. Najviac volaní zaznamenali v Košickom kraji, naopak najmenej ich bolo v Trenčianskom.

Mastná pokuta

Za zneužitie čísla tiesňového volania 112, ak niekto úmyselne vyžiada poskytnutie pomoci, ktorá nebola potrebná, alebo úmyselne linku blokuje, hrozí pokuta do 1659 eur.

Ak niekto na číslo tiesňového volania 112 oznámi poplašnú správu, ktorá nie je pravdivá a spôsobí tak nebezpečenstvo vážneho znepokojenia, dopúšťa sa trestného činu šírenia poplašnej správy a hrozí mu trest odňatia slobody na jeden až päť rokov.

Číslo 112 slúži na privolanie zložiek integrovaného záchranného systému v tiesni, ako sú napríklad hasiči, záchranná zdravotná služba, polícia či horskí záchranári. Volať naň možno bezplatne 24 hodín denne z akéhokoľvek telefónu – pevnej linky, mobilu či telefónneho automatu.

Výhodou oproti národným číslam tiesňového volania (150,155,158) je existencia lokalizácie volajúceho a možnosť volať z mobilu aj bez SIM karty a taktiež v prípade, ak mobilný užívateľ je mimo pokrytia mobilnou sieťou. Číslo 112 funguje vo všetkých štátoch EÚ a okrem toho aj v Chorvátsku, Turecku, Nórsku, Srbsku a na Islande. Na Slovensku funguje už takmer desať rokov, od júla 2003.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať