Súčasná stavebná legislatíva výrazne komplikuje príchod zahraničných investícií, jej nová verzia by to mala vyriešiť

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Robotník, stavba
Foto: ilustračné, Getty images
Tento článok pre vás načítala AI.

Súčasná stavebná legislatíva je veľmi častým dôvodom, prečo na Slovensko neprúdia zahraničné investície v takom rozsahu, ako by sme potrebovali. Ako ďalej v reakcii na aktuálne parlamentom prerokovávaný stavebný zákon uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz, vnímajú ju ako prekážku rýchleho a efektívneho rozvoja.

„Prichádzajúci noví investori so záujmom o výstavbu sa často stretávajú s nejasnosťami a zdržaním v povoľovacích procesoch. Zisťujú, že samotná realizácia fabriky môže trvať rok a pol až dva, ale nejasné povoľovacie procesy sa môžu predĺžiť na dva až desať rokov. V tom momente strácajú záujem o Slovensko,“ poukázal. Nová stavebná legislatíva by pritom podľa asociácie mala riešiť práve tieto problémy.

Podpora celej tripartity

„Po konzultáciách so štátom sme súhlasili s posunom účinnosti nového stavebného zákona na apríl 2025. Vnímame to ako potrebný krok, aby sa predišlo komplikáciám v obciach, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku neúplne pripravených podmienok pre jeho uplatňovanie. Naša požiadavka však bola, aby sa pripravená legislatíva nemenila ako taká, nakoľko povoľovacie procesy je potrebné významne zrýchliť,“ pokračoval Lasz.

Asociácia žiadala, aby zostalo zachované znenie zákona, ktoré je podľa nej pripravené dobre, o čom svedčí fakt, že nový stavebný zákon získal jednoznačnú podporu celej tripartity. Pozitívne vníma napríklad zavedenie registra zhotoviteľov vyhradených stavieb. Toto opatrenie podľa nej zabezpečí, že technologicky najťažšie a ekonomicky najdrahšie stavby budú realizovať len certifikovaní zhotovitelia, čo prispeje k zvyšovaniu štandardov v stavebníctve.

Fikcia súhlasu

Medzi ďalšie kľúčové zlepšenia patrí aj fikcia súhlasu, ktorá znamená, že ak obec nevydá svoje stanovisko v stanovenej lehote, považuje sa to za jej súhlas.

„Je to veľmi dobré aj z pohľadu bežného občana, ktorý často musí čakať niekoľko rokov, kým dostane stavebné povolenie. Toto opatrenie môže mať pozitívny vplyv na rýchlosť schvaľovacích procesov, a teda aj na zjednodušenie výstavby,“ uzavrel Lasz.

O novele zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) aktuálne rokuje Národná rada SR. Poslanci v piatok k tejto legislatívne schválili skrátené legislatívne konanie. Zákon by mal byť účinný od 1. apríla 2025, pôvodne mal byť účinný od apríla tohto roka spolu zo zákonom o územnom plánovaní v rámci zavádzania schválenej stavebnej reformy. Ministerstvo dopravy SR tvrdí, že ak by novela stavebného zákona neprešla, nastal by kolaps stavebných konaní.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Lasz
Firmy a inštitúcie APZD Asociácia priemyselných zväzov a dopravyMinisterstvo dopravy SRNárodná rada SR