Rok 2024 priniesol pre obchodné reťazce združené v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) množstvo výziev. Po oznámení konsolidačného balíčka sa zhoršil spotrebiteľský sentiment, čo viedlo k zvýšenej opatrnosti pri nákupoch. Ako uviedol na piatkovej tlačovej konferencii predseda SAMO Martin Krajčovič, tržby v maloobchode s potravinami a drogériou v roku 2024 vzrástli len o 4,51 % (iba potraviny +4,26 %).
Pretrváva stagnujúci dopyt
„Hlavným dôvodom bol pretrvávajúci stagnujúci dopyt, keď sa zákazníci takmer počas celého roka zameriavali na základné potraviny a cenovo dostupné privátne značky,“ povedal Krajčovič. Dodal, že rastúce náklady, vrátane vyšších cien dodávateľov a nákladov na energie, ovplyvnili hospodárenie reťazcov.
Terno pokračuje v expanzii, slovenský reťazec otvoril novú predajňu vo Veľkom Mederi
„Napriek tomu mzdy u členov SAMO vzrástli o 9,7 %. Významnú položku tvorili aj investície, ktoré dosiahli 286 miliónov eur a smerovali do rozširovania obchodných sietí a inovácií,“ spresnil predseda SAMO. Šetrenie domácností bolo podľa Krajčoviča citeľné aj v predvianočnom predaji, čo viedlo k nákupom na poslednú chvíľu a počas zliav.
Nízka kúpyschopnosť obyvateľstva
Ceny potravín na Slovensku patria medzi najnižšie v EÚ, čo potvrdzujú údaje Eurostatu. „V tejto téme tiež nastal aj veľký posun. Štát začal robiť analýzy už nie na základe dojmov, ale reálnych údajov, ktorým predtým neveril. A výsledky analýz jasne ukázali, že na infláciu vplývalo poľnohospodárstvo a potravinárstvo a obchodníci ju tlmili. Kým nákupné ceny potravín vzrástli v priemere o 2,2 %, predajné ceny v minulom roku stúpli len o 1,21 %,“ vysvetlil Krajčovič.
Preto v tomto kontexte cien potravín SAMO odporúča zamerať pozornosť vlády SR skôr na nízku kúpyschopnosť obyvateľstva, keďže slovenské domácnosti vynakladajú na potraviny takmer 20 % svojich výdavkov, oproti 14 % v ostatných európskych krajinách. SAMO predpovedá pre rok 2025 stagnáciu predaja alebo len minimálny rast trhu.
Tlak na zvyšovanie cien
„Nie sme optimistickí, skôr predpokladáme stagnáciu vývoja. Nič nenasvedčuje tomu, žeby malo prísť k reálnemu zvyšovaniu miezd a s tým súvisiacou zvýšenou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Naopak, skôr konsolidačné opatrenia spustia ďalšie šetrenie, a zvýšia náklady na strane podnikateľských subjektov. Je to výsledok zlého hospodárenia ostatných vlád, a vidíme to aj na postupnom prepadávaní sa v rebríčku, kde sme prepadli až na úplne dno oproti okolitým krajinám,“ povedal Krajčovič.
Predseda SAMO tiež priblížil, že dodávatelia potravín budú čeliť tlaku na zvyšovanie cien v dôsledku transakčnej dane, dane z príjmu, vyšších cien energií a ďalších faktorov. To môže oslabiť konkurencieschopnosť slovenských dodávateľov a posilniť dominanciu zahraničných dodávateľov.
Tesco je lídrom v počte predajní – otvára už 180. predajňu v Leopoldove
„Štátne opatrenia, vrátane konsolidačného balíčka a zvýšenej korporátnej dane, negatívne ovplyvnia hospodárenie obchodníkov a môžu viesť k zníženiu ziskovosti a pozastaveniu investícií. Príchod nových predajcov zasiahne najmä menšie obchodné reťazce a nezávislých podnikateľov, pričom existujúci veľkí predajcovia budú musieť prispôsobiť svoju cenotvorbu,“ uzavrel Krajčovič s tým, že slovenskí výrobcovia potravín budú čeliť tlaku na ceny a obchodné reťazce môžu uprednostniť zahraničné produkty. Tieto zmeny sa podľa neho plne prejavia až v neskoršom období.