Rastúce ceny energií viedli väčšinu Európanov k zmene návykov, ukazuje prieskum

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nákup
Foto: ilustračné, Thinkstock

Viac ako polovica spotrebiteľov v Európskej únii (EÚ), na Islande a v Nórsku v reakcii na nárast cien energií reagovala zmenou ich zvykov.

Viac o téme: Energetická kríza

Až 71 percent opýtaných v rámci prieskumu o spotrebiteľských návykoch pre rok 2023, ktorého výsledky v pondelok zverejnila Európska komisia (EK), uviedlo, že prijali kroky, aby doma znížili spotrebu energie. Viac ako štvrtina využila verejné dotácie na opatrenia energetickej účinnosti a/alebo zmenila využívanie dopravy.

Po úsporách siahlo 37 percent opýtaných

Štyridsaťosem percent respondentov vyjadrilo obavy o svoju schopnosť splácať účty, vrátane hypoték a dopravy do práce. Do svojich úspor siahlo 37 percent opýtaných a každý desiaty zaznamenal nárast svojich hypoték, najmä v dôsledku premenlivých úrokových sadzieb.

Veľká väčšina spotrebiteľov si myslí, že by mali osobne urobiť viac, aby prispeli k ekologickému prechodu a riešeniu klimatických zmien. Rozchádzajú sa však v tom, do akej miery vplyv tovarov a služieb na životné prostredie ovplyvnil ich výber – 43 percent napríklad uviedlo, že ich pri nákupných rozhodnutiach vôbec neovplyvňujú environmentálne obavy.

Veľké rozdiely sú aj medzi sektormi, pričom na čele rebríčka sú z hľadiska dôležitosti vplyvu na životné prostredie, ktorý spotrebitelia pociťujú pri výbere, autá s 81 percentami.

V porovnaní s rovnakým prieskumom z roku 2020 menej spotrebiteľov vyjadrilo svoje presvedčenie o spoľahlivosti environmentálnych tvrdení (pokles o 5 percentuálnych bodov), čo možno pripísať vyššej úrovni povedomia o greenwashingu.

Obavy z reklamy na internete

Z hľadiska online nakupovania sú spotrebitelia čoraz viac vystavení nespravodlivým praktikám na internete. Tri najčastejšie hlásené praktiky v prieskume boli osobne cielená online reklama (76%), skrytá reklama vo výsledkoch vyhľadávania (75%) a neúprimné spotrebiteľské recenzie (69 %).

Až 94 percent spotrebiteľov vyjadrilo obavy v súvislosti s reklamou na internete, pričom 70 percent sa obávalo o nevhodné využitie a zdieľanie osobných údajov, 66 percent vyjadrilo obavy pre zber online údajov a súvisiace profilovanie bez jasného vedomia alebo súhlasu a 57 percent zase v súvislosti s inštaláciou cookies.

Výsledky prieskumu prediskutujú účastníci Spotrebiteľského samitu, ktorý organizuje EK a hostiteľom bude eurokomisár pre spravodlivosť Didier Reynders. Na podujatí bude viac ako 400 účastníkov. Ministri členských štátov EÚ, ktoré majú a budú mať predsedníctvo v Rade EÚ, a teda Švédsko, Španielsko, Belgicko a Maďarsko, budú diskutovať o ochrane spotrebiteľov počas kríz či budúcnosti spotrebiteľskej politiky v EÚ.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Didier Reynders
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaEurópska komisia (EK)