Príprava výstavby R4 k hraniciam s Poľskom je o krok vpred, diaľničiari vybrali dodávateľa štúdie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rýchlostná cesta R7, diaľnica D4
Foto: ilustračné, SITA/D4R7 Construction

Príprava výstavby rýchlostnej cesty R4 na trase medzi hranicami Slovenska s Poľskom a Kapušanmi pri Prešove postupne napreduje. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) po vyhodnotení ponúk v tendri na vypracovanie aktualizácie štúdie realizovateľnosti už vybrala jej dodávateľa, bude ju financovať z prostriedkov Európskej únie v rámci programu Nástroj na prepájanie Európy (CEF).

Aktualizácia štúdie pre trasu R4

Diaľničiari uzavreli zmluvu na aktualizáciu štúdie pre trasu R4 so Združením Kapušany. Tvoria ho projektové spoločnosti HBH Projekt z Brna a domáci Dopravoprojekt, ktoré majú aktualizovanú štúdiu dodať do roka za takmer 337-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Vyplýva to z výsledkov súťaže vo Vestníku verejného obstarávania a zo zmluvy v Centrálnom registri zmlúv. Obe firmy v rámci štúdie zabezpečia dopravno-inžinierske prieskumy, návrhy dopravného modelu, investičných nákladov všetkých variantov R4 aj analýzy nákladov a výnosov.

NDS dostala v tendri na aktualizáciu štúdie realizovateľnosti päť ponúk. Ďalšie štyri predložili firmy Afry CZ, Alfa 04, Valbek SK a Amberg Engineering Slovakia v rozsahu od takmer 350-tisíc do 460-tisíc eur bez DPH.

Diaľničiari vylúčili firmu s najvyššou cenou

Cena mala pri vyhodnotení váhu 70 % a kvalita tímu odborníkov 30 %. Diaľničiari vylúčili posledne uvedenú firmu s najvyššou cenou, lebo nevysvetlila svoju ponuku v určenej lehote.

Súťaž trvala osem mesiacov od vyhlásenia vlani v novembri do uzavretia zmluvy s úspešným uchádzačom v júli. Ponuky predkladali v decembri, odhadovaná hodnota zákazky bola 520-tisíc eur bez dane.

Štúdia na základe nových údajov dopravného modelu a analýzy výnosov a nákladov určí problémy súčasného stavu z hľadiska bezpečnosti premávky, vplyvu na životné prostredie a kapacity cesty a križovatiek.

Podľa diaľničiarov má zároveň navrhnúť riešenia rešpektujúce trasovanie odporúčané v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie. Medzi Kapušanmi a hranicami s Poľskom je v pláne výstavba deviatich úsekov R4 v dĺžke takmer 60 kilometrov, na tejto trase je v prevádzke zatiaľ polovičný obchvat Svidníka v dĺžke zhruba 5 kilometrov.

Malo by ísť o PPP projekt s odhadovanými nákladmi cez miliardu eur. Trasa R4 bude súčasťou transeurópskej siete TEN-T a medzinárodného koridoru Via Carpatia, ktorý prepojí Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie cez východ Slovenska. NDS v súvislosti s prípravou R4 už skôr uzavrela s poľskou partnerskou spoločnosťou pre štátne cesty a diaľnice dohodu o spolupráci.

Prípravu výstavby R4 by mali zrýchliť schválené zmeny v zákone o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. A to pre výnimky pri posudzovaní prípravy výstavby vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Ministerstvo dopravy SR očakáva začiatok súťaže na výber koncesionára v roku 2024 alebo 2025, výstavba by mala trvať do roku 2032. Slovensko sa pôvodne zaviazalo dokončiť svoju časť R4 do roku 2028.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Amberg Engineering SlovakiaEU Európska úniaNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)