Nový poplatok sa môže negatívne dotknúť skoro milióna áut, upozorňuje Združenie mladších historických vozidiel

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Euro, bankovky, peniaze
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Nové registračné poplatky negatívne ovplyvnia výrazne vyšší počet majiteľov áut. Podľa Združenia mladších historických vozidiel SR (ZMHV) zdražie až 61 % dovozov, 47 % prepisov a celkovo sa to môže negatívne dotknúť takmer milióna, respektíve 39 % áut zapísaných v evidencii.

Organizácia o tom informovala v pondelok s odvolaním sa na vyžiadanú databázu Ministerstva vnútra SR, reagovala tak na nové registračné poplatky, ktoré parlament schválil 17. februára.

Graf vychádza z neúplných dát

Predkladatelia novely podľa ZMHV tvrdili, že takto pomôžu väčšine obyvateľstva a nepríjemné zvyšovanie poplatkov sa má dotknúť len veľmi malej, trojpercentnej skupiny obyvateľstva.

Ako združenie podotklo, autor novely poslanec Marian Viskupič (SaS) argumentoval tým istým grafom, ktorý využíva aj Zväz automobilového priemyslu SR, ten však vychádza z neúplných dát.

„V skutočnosti môžu mať poplatky dopad na každé auto zapísané v evidencii pri jeho ďalšom predaji na Slovensku,“ uviedol advokát a predseda ZMHV Jakub Berthoty s tým, že v evidencii bolo k 14. februáru 2,5 milióna osobných vozidiel.

„Graf pána Viskupiča pracuje len s 1,1 % vozidiel, ktoré sú v evidencii,“ poznamenal.

Potichu schválená zmena

Diskusia o registračných poplatkoch sa začala vlani pre Vianocami po tom, ako Národná rada SR potichu schválila návrh zákona o dani z osobitej stavby, ktorého súčasťou bol aj predmetný pozmeňujúci návrh.

Okamžite vznikla petícia, ktorú doteraz podpísalo takmer 82-tisíc ľudí a majitelia starších áut neskôr založili aj ZMHV. Podľa združenia zákon od začiatku sprevádzali kontroverzie. Berthoty upozornil na rozpor legislatívneho procesu s Ústavou SR.

„Nové poplatky majú za cieľ pomôcť predaju nových a mierne jazdených áut do 6 rokov a zároveň obmedziť dovoz, predaj a prihlásenia starších áut nad 6 rokov. Zámer predkladateľov nemá absolútne nič spoločné s ekológiou alebo Európskou úniou a už vôbec nie so snahou ľuďom ušetriť peniaze,“ tvrdí Berthoty.

Predkladatelia podľa neho sledujú len ekonomické záujmy výrobcov motorových vozidiel a doplatí na to pomerne veľká časť populácie.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jakub BerthotyMarián Viskupič
Firmy a inštitúcie ZMHV Združenie mladších historických vozidiel SR