Firma ITIS Holding spustila skúšobnú prevádzku európskeho mýta, dopravcovia čakajú na ťahy štátu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mýto
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Spoločnosť ITIS Holding spustila skúšobnú prevádzku európskej služby elektronického mýta (EETS) na Slovensku. Zmluva s Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) stanovuje čas trvania skúšobnej prevádzky na tri mesiace.

Počas tohto obdobia majú byť procesy na strane poskytovateľov EETS aj samotného NDS dôkladne otestované na obmedzenom počte zákazníkov. ITIS Holding už dokončil potrebné kroky k spusteniu služby EETS v mýtnych doménach Slovenska, Českej republiky a v Maďarsku. V druhej polovici roka očakáva dokončenie potrebného procesu v Poľsku.

Aktraktívnejšie ponuky pre dopravcov

Ako hovorí šéf spoločnosti ITIS Holding Matej Okáli, služby EETS začali poskytovať v stredoeurópskom regióne zámerne.

„Fragmentované územie s rádovo menšími trhmi, než ponúkajú veľké krajiny západnej Európy, nie je pre niektorých poskytovateľov EETS dostatočne atraktívne. Nevypláca sa im prejsť časovo a finančne náročným procesom akreditácie. Vďaka otvorenému systémovému riešeniu od ITIS Holding sa môže počet poskytovateľov EETS aj v tomto regióne rýchlo zvýšiť a dopravcovia získajú ešte atraktívnejšie ponuky,“ uviedol Matej Okáli.

Neušetria ani cent

Podporu tomuto systému vyjadrilo napríklad Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia. Dopravcom však odporučlo, aby do nového systému ešte neprechádzali, kým sa nesplnia prísľuby štátu o tom, že sa s nimi podeli o úsporu z prevádzky európskeho mýta.

„Zvýšená konkurencia medzi prevádzkovateľmi a nižšie náklady pre štát sú určite krok správnym smerom,“ informoval vo štvrtok na sociálnej sieti prezident združenia Pavol Piešťanský. ČESMAD Slovakia upozornil, že dopravcovia síce nebudú musieť mať v každej krajine inú mýtnu jednotku a vyúčtovanie mýta im príde na jednej faktúre, no okrem tohoto lepšieho komfortu na vybranom mýte neušetria ani cent. Sadzby mýta sú totiž rovnaké pri národnom aj európskych poskytovateľoch výberu mýta.

Profitovanie na strane štátu

Zo zavedenia európskeho mýta bude podľa združenia finančne profitovať ako jediný štát. Ide pritom o desiatky miliónov eur ročne, o ktoré bude prevádzka EETS lacnejšia oproti súčasnému domácemu mýtnemu systému so spoločnosťou SkyToll.

„Je fér, aby sa štát s dopravcami o túto úsporu podelil. Toto sme mali dohodnuté s viacerými predchádzajúcimi ministrami dopravy, ale dodnes sa to neudialo. Štát by mal získanú úsporu reflektovať napríklad v nižšej dani z motorových vozidiel,“ uviedol Pavol Piešťanský s tým, že na ťahu je teda v tejto chvíli štát.

„Vyzývame dopravcov, aby do systému EETS ešte neprechádzali, kým sa uvedené prísľuby nestanú realitou,“ dodal prezident ČESMAD Slovakia.

NDS už podpísala zmluvy so štvoricou medzinárodných poskytovateľov služby európskeho mýta. V súčasnosti sú na Slovensku akreditovaní taliansky Telepass, nemecký Toll4Europe, českí Eurowag a ITIS Holding. Spoločnosti prešli všetkými fázami akreditácie a počas posledných mesiacov testovali funkčnosť svojich systémov priamo na slovenských diaľniciach a cestách. Od 15. marca majú začať poskytovať svoje služby domácim aj medzinárodným dopravcom na Slovensku.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Matej OkáliPavol Piešťanský
Firmy a inštitúcie ITIS HoldingNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)SkyTollTelepassToll4EuropeZdruženie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia