Elektromobilov na slovenských cestách bude pribúdať, SEVA žiada dynamické cenové tarify pre ich nabíjanie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Elektromobil
Predaj ekologických áut na Slovensku rastie, stále však výrazne zaostávame za plánmi Európskej únie. Foto: ilustračné, Thinkstock

O desať rokov bude na slovenských cestách jazdiť 140-tisíc elektromobilov. Vyplýva to z odhadov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).

„Prevádzka elektromobilu je dnes výrazne lacnejšia ako auta s klasickým spaľovacím motorom a v závislosti od spôsobu nabíjania sa pohybuje na 20 – 40 % nákladov tradičných vozidiel. O ekologickom aspekte netreba ani hovoriť,“ uviedol prezident SEVA Patrik Križanský.

Prísne environmentálne limity

Odhad asociácie pritom vychádza z aktuálnych trendov na automobilovom trhu a z pohľadu na aktuálne technologické zameranie výrobcov automobilov.

Významnú úlohu budú podľa nej hrať aj prísne environmentálne limity na emisie z automobilov, a s tým hroziace pokuty za ich prekročenie.

„Dôležitým aspektom je tiež dorovnávanie obstarávacej ceny medzi automobilmi s elektrickým a spaľovacím motorom, ktoré sa očakáva okolo roku 2025. K postupnému znižovaniu cien elektromobilov, respektíve k zvyšovaniu úrovne ich výbavy dochádza najmä vďaka neustálemu poklesu cien batérií,“ priblížil Križanský.

V scenári plnej elektrifikácie cestnej dopravy bude pritom kumulovaná kapacita batérií v automobiloch a autobusoch na úrovni 100 GWh, čo napríklad predstavuje približne 28-násobok kapacity úschovy najväčšej prečerpávacej vodnej elektrárne Čierny Váh.

Flexibilita pre energetický systém

Takáto významná záložná kapacita v batériách elektromobilov bude podľa Križanského predstavovať najvýznamnejší zdroj flexibility pre energetický systém Slovenskej republiky.

„Okrem iného umožní využívanie významne vyššieho podielu výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov,“ doplnil.

Do konca roka 2020 je Slovenská republika povinná transponovať smernicu Európskej únie o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou.

Nová legislatíva zavádza množstvo zmien a jednou z nich je aj povinné umožnenie zmlúv s dynamickou cenou elektriny. SEVA v tejto súvislosti navrhuje zavedenie dvoch nových e-taríf – pre nízkonapätové (NN) a vysokonapäťové (VN) siete.

Prvú NN e-tarifu by mohli využívať výhradne domácnosti a firmy, ktoré nabíjajú elektrický automobil. Druhá VN e-tarifa by bola využívaná pre pripojenie nabíjacích miest s väčším výkonom alebo s väčším počtom nabíjacích bodov.

Inteligentné nabíjanie

„Novou NN e-tarifou chceme umožniť, aby zákazníci mohli zapojiť svoj elektromobil do tzv. inteligentného nabíjania a pomocou rôznych úrovní ceny, podľa toho, či je špička, alebo je elektriny, naopak, prebytok, dokázali šetriť. Nepriamo však takto môžu aj výrazne pomôcť k stabilite energetickej sústavy, keďže sa tak dá dynamicky ovplyvňovať dopyt po elektrine,“ vysvetlil Križanský. Dnes pritom v slovenskej energetike takéto inovácie nie sú vôbec možné.

„Pevne verím, že s novým vedením Úradu pre reguláciu sieťových odvetví prídu aj takéto inovácie, ktoré sú už bežné vo viacerých členských krajinách EÚ a vyžaduje ich aj európska legislatíva,“ dúfa Križanský.

VN e-tarifu navrhuje asociácia zaviesť po vzore Českej republiky ako jednozložkovú tarifu pre pripojenie na VN strane v prípade, keď je prípojné miesto využívané aj na účely nabíjania elektromobilov.

Takáto tarifa by zreálnila nákladovosť pre pripájanie a prevádzku nových nabíjacích staníc najmä s vyšším výkonom, respektíve počtom na jednom mieste (tzv. nabíjacie huby).

Agentúra SITA požiadala o stanovisko Úrad pre reguláciu sieťových odvetví

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Patrik Križanský
Firmy a inštitúcie SEVA Slovenská asociácia pre elektromobilitu