Elektrifikácia železničnej trate medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným pokračuje podľa plánu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Koľajnice, železnica
Foto: ilustračné, Getty images
Tento článok pre vás načítala AI.

Elektrifikácia jednokoľajného železničného úseku na Zemplíne Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra, vrátane rekonštrukcie jeho časti, pokračuje podľa plánu a bez väčších problémov.

Ministerstvo dopravy SR to potvrdilo po stredajšom kontrolnom dni na stavbe Železníc Slovenskej republiky (ŽSR).

Najväčšia modernizácia na východe

Ak sa nič nezmení, stavebné práce by mali byť hotové v septembri 2025, dovtedy bude úplne vylúčená železničná doprava v okolí Humenného.

Od minulého roka je to najväčšia modernizácia železničnej infraštruktúry na východnom Slovensku, financovaná je z prostriedkov Európskej únie v rámci Plánu obnovy a odolnosti.

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) informoval, že po diskusii so zhotoviteľom zatiaľ všetky práce prebiehajú bez problémov a termín dokončenia stavby by mal byť dodržaný.

„Pre obyvateľov to znamená, že na tomto úseku už nebudú musieť čakať na výmenu lokomotív, kde sa vymieňali za dieselové. Takisto sa zvyšuje rýchlosť zo 100 na 120 kilometrov za hodinu,“ povedal minister vo videu na sociálnej sieti v Humennom. Ušetrený čas podľa neho bude väčší práve z dôvodu, že vlaky nebudú meniť lokomotívy.

Práce sa začali vlani v septembri

Trasa z Bánoviec nad Ondavou vedie cez Michalovce a Strážske do Humenného. Je súčasťou viac ako stokilometrovej trate Michaľany – Medzilaborce.

Po príprave sa reálne práce na elektrifikovanom úseku začali vlani v septembri, spolu s výlukou vlakov v tomto regióne.

„Chceme podakovať obyvateľom týchto častí za trpezlivosť, keďže táto rekonštrukcia je robená úplnou výlukou. Preprava bude realizovaná až do konca stavby prostredníctvom autobusov, takže sa ospravedlňujeme za diskomfort,“ uviedol Jozef Ráž.

Náhradná autobusová doprava

Už tradične dodal, že to robia pre ľudí, pričom po dokončení elektrifikácie bude vlaková doprava na tomto úseku rýchlejšia a ekologickejšia.

Železničná doprava je aktuálne vylúčená na úsekoch Michalovce – Humenné – Stakčín, Michalovce – Humenné – Medzilaborce mesto a Nižný Hrabovec – Humenné až do ukončenia prác na úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné.

Cestujúci môžu na uvedených úsekoch využívať náhradnú autobusovú dopravu, ktorú zaviedla Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Elektrifikácia úseku Bánovce nad Ondavou – Humenné má podľa zmluvy stáť viac ako 216 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

ŽSR uzavreli zmluvu so zhotoviteľom, spoločnosťou Eltra z Košíc v máji 2023. Práce sú plánované na 810 dní, teda dva a štvrť roka, od ich začatia.

Viacerí subdodávatelia zhotoviteľa majú zabezpečiť zhruba tretinu prác v objeme 73 miliónov eur bez DPH. Pôvodné odhadované náklady pri vyhlásení tendra na zhotoviteľa v lete 2022 boli skoro 171 miliónov eur bez dane.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jozef Ráž ml
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravy SRŽSR Železnice Slovenskej republiky