V súčasnosti je súvisle zmodernizovaných približne 170 kilometrov železničných tratí od Bratislavy, Rače po Púchov a od Považskej Teplej po Žilinu, kde konštrukčné parametre trate umožňujú rýchlosť jazdy vlaku 160 kilometrov za hodinu.
Slovensku hrozí, že príde o stovky miliónov eur schválených v Bruseli na modernizáciu železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou, Kútmi až po česko-slovenskú hranicu, upozorňuje dopravný analytik z INEKO Ján Kovalčík. Projekt mal byť hotový do roku 2020, železničiari však ani dnes nemajú zhotoviteľa. Ide o zákazku s predpokladaným rozpočtom za vyše 305-miliónov eur bez DPH.
ŽSR prosia cestujúcich o trpezlivosť a pochopenie v súvislosti s obmedzeniami v železničnej doprave, ku ktorým môže dochádzať v dôsledku výlukových prác.
Pre morálnu a technickú opotrebovanosť osvetlenia nástupíšť, elektrických rozvodov súvisiacich s osvetlením, rozvodov na nástupištiach a ovládania osvetlenia je potrebná rekonštrukcia týchto objektov.
Súčasný technický stav trate Žilina – Rajec, kde je vyhlásená súťaž na výber vlakového dopravcu, podľa Železníc SR postačuje aktuálnemu počtu vlakov, ktoré na trati jazdia.
Železnice Slovenskej republiky potvrdili, že prevádzka na železniciach bola v piatok bežná a štandardná. Plánované výluky však podľa Železničnej spoločnosti Slovensko mali na dopravu vplyv.
Pôvodne mala byť modernizácia traťového úseku Púchov – Považská Teplá pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu hotová v januári 2020, aktuálny termín dokončenia je do 15. decembra 2021.