Súčasná situácia na Slovensku v súvislosti so šírením respiračného ochorenia COVID-19 má podľa Železníc Slovenskej republiky hlavne vplyv na dopravné výkony v osobnej a nákladnej železničnej doprave, čo spôsobuje zhoršenie výsledku hospodárenia spoločnosti.
Bývalý poslanec Miroslav Ivan hovorí, že každé zadlženie by aj tak musel v prípade nutnosti sanovať štát. Všetky spoločnosti podľa neho potrebujú schopných manažérov.
V opravách a údržbe infraštruktúry je priam kritická situácia. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák považuje preto za dôležité každé riešenie, na ktorom bude politická zhoda.
Nová železnica medzi Bratislavou a Kútmi je v nedohľadne. Projekt za stovky miliónov eur, ktorý mal byť ukončený v tomto roku, ešte stále nemá svojho zhotoviteľa.
Po novom sa cestujúci na trati medzi Žilinou a Bratislavou budú môcť rozhodnúť medzi vlakmi štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko a vlakom súkromného dopravcu RegioJet.
V súčasnosti je súvisle zmodernizovaných približne 170 kilometrov železničných tratí od Bratislavy, Rače po Púchov a od Považskej Teplej po Žilinu, kde konštrukčné parametre trate umožňujú rýchlosť jazdy vlaku 160 kilometrov za hodinu.