BRATISLAVA 11. januára (WEBNOVINY) – Dlžníci zdravotných poisťovní sa od začiatku tohto roka ťažie vyhnú plateniu dlhov na poistnom. Ako upozorňuje zdravotná poisťovňa Dôvera, podľa novely zákona o zdravotnom poistení sa totiž po novom aj bezdôvodné odopretie prevzatia, prípadne neprevzatie výkazu nedoplatkov a jeho vrátenie poisťovni považuje za doručenie. „Výsledkom má byť lepšia doručiteľnosť nedoplatkov od dlžníkov a lepšia vymožiteľnosť práva,“ priblížila pre agentúru SITA pozitíva zmeny hovorkyňa Ministerstva zdravotníctva SR Katarína Zollerová.
Zo zákona vyplýva, že ak platiteľ poistného neodvedie preddavok na poistné riadne a včas, jeho zdravotná poisťovňa si môže uplatniť nárok na tento preddavok na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou alebo výkazom nedoplatkov. Ten je poisťovňa povinná doručovať poštou ako doporučenú zásielku s doručenkou a poznámkou „do vlastných rúk“.
Výkaz nedoplatkov sa pritom podľa novely považuje za doručený dňom jeho prevzatia. Za deň doručenia sa však aktuálne považuje aj deň, keď bolo prijatie výkazu dlžníkom bezdôvodne odopreté. „Ak zásielka doručovaná poštou ako doporučená zásielka s doručenkou a poznámkou „do vlastných rúk“ nebola prevzatá adresátom, považuje sa za doručenú dňom, keď bola zásielka vrátená zdravotnej poisťovni, i keď sa adresát o tom nedozvedel,“ uvádza sa ďalej v zákone.
Ak podľa novely poisťovni nie je známy pobyt adresáta, môže doručiť výkaz nedoplatkov verejnou vyhláškou. To znamená, že obec, ktorá je posledným miestom pobytu alebo sídla dlžníka, na žiadosť poisťovne vyvesí na 15 dní oznámenie o mieste uloženia výkazu s jeho presným označením. Posledný deň tejto lehoty sa následne považuje za deň doručenia.
Ako pre agentúru SITA uviedla PR manažérka zdravotnej poisťovne Dôvera Zuzana Horníková, zmena v doručovaní výkazov nedoplatkov, rovnako ako celá úprava výkazov nedoplatkov bude znamenať väčšie možnosti pre zdravotné poisťovne, ako vymôcť dlžné poistné. „Očakávame, že tento rok budeme vplyvom tejto zmeny vydávať viac výkazov ako vlani,“ dodala.
V prípade tejto poisťovne podľa Horníkovej do 20 % dlžníkov tvoria hromadní platitelia, zvyšok sú individuálni, teda samoplatitelia a samostatne zárobkovo činné osoby. Z pohľadu dlžnej sumy je to však opačne, oveľa väčší balík peňazí dlhujú hromadní platitelia ako individuálni. „Podľa našich skúsenosti je zhruba tretina takých dlžníkov, ktorí neplatia opakovane a reagujú až na upomienky, respektíve zaplatia až po vydaní výkazu nedoplatkov alebo platobného výmeru,“ skonštatovala Horníková.
Poisťovne môžu uplatniť dlžné poistné voči platiteľovi poistného výkazom nedoplatkov od júna 2009. Proti výkazu pritom dlžníci môžu podať námietku. Ak dlh nie je splatený, alebo dlžník nepodá námietku, stáva sa výkaz exekučným titulom. Ako ďalej informuje Dôvera, do júna 2009 si pritom poisťovne mohli svoje pohľadávky uplatňovať iba cez úrad pre dohľad, a to podaním návrhu na vydanie rozhodnutia platobným výmerom a až následne dlh vymáhať cez súdneho exekútora.